Het complottheorieën topic

Nou dit dus. Hetzelfde is ook elke week op museumplein. Er wordt keer op keer omgeroepen dat er een noodverordering is (die was er ook voor het malieveld) dus dan mag je daar gewoon weg niet zijn en kan je worden gesommeerd om weg te gaan.

Als je er dan zelf voor kiest om te blijven staan of als een klein kind weg te lopen en er dan met een boogje weer te gaan staan dan heb ik weinig medelijden met mensen als ze dan wel worden gearresteerd dan wel door de politie opzij worden geslagen.

1 like

Hahah wie leest een bericht met zulke slechte spelling en denkt dan ‘wauw daar zit wat in!’.

Niveautje wel.

8 likes

Ja al maanden is het iedere zondag raak. Ik zit altijd de hele dag aan de buis gekluisterd en alles te bekijken. Echt te gek voor woorden.

Vorig weekend nog dan wilt de politie ze richting de woonwijken hebben zodat iedereen lekker naar huis kan, staan ze daar in zijstraten en op een gegeven moment keren de agenten terug naar het museumplein en sommige (honderden) demonstranten weten niet hoe snel ze weer moeten rennen achter die agenten aan richting het museumplein. Dan snap je het gewoon niet.

En dan heb je van die wappies die zeggen ja wij komen op voor de vrijheid het was 15:55, geen 4uur!!! Wij zouden om 4uur gewoon netjes gaan!!!

Wtf doe je dan weer terug daar om half 5? Uitlokken, meer niet. :+1:t2:

1 like

De schoonmoeder van @grace helaasch.

3 likes

Ja precies. Sowieso staan hun daar voor hun/ ‘onze’ vrijheid en ik voel mij in mijn eigen stad op zondag niet op mijn gemak om naar buiten te gaan omdat ik anders in een noodverordering gebied wandel. Wat dus betekend dat ik ook kan worden verwijderd of gesommeerd kan worden om weg te gaan terwijl ik geen demonstrant ben.

Hun vrijheid eis zorgt voor mij (en vele andere mensen die daar wonen)voor nog een beperking dat we niet naar buiten kunnen. Sowieso zeuren ze elke week weer van we mogen ook niks terwijl gemeente Amsterdam heeft gezegd je mag demonstreren maar niet op museumplein.

Dan doe je dit (naar mijn mening) alleen nog om te zieken en niet om te demonstreren.

1 like

Die doet er vervolgens nog een grammaticaal schepje bovenop

2 likes

Maar hoe kan jij vanachter je computer beoordelen of die mensen geen bedreiging waren? Misschien hebben ze 10 minuten voor dat filmpje wel met molotov cocktails naar de politie gegooid, weet jij veel.

2 likes

Mensen waren op dát moment geen bedreiging zeg ik. Er zijn filmpjes opgedoken van iemand die op de grond onder controle ligt, hond erop gedrukt en gesleept door de agent (die hond wou niet eens bijten, want hij lag al onder controle op de grond maar goed). Hij lag daar op de grond, verweerde zichzelf niet, en kreeg alsnog meerdere klappen met de wapenstok op zijn hoofd.
Al zou hij een molotovcocktail gegooid hebben, dan nog mag de politie volgens de wet niet op het hoofd van een demonstrant inslaan als deze al op de grond ligt aangezien een demonstrant die onder controle op de grond ligt geen direct gevaar is. Dat is buitenproportioneel geweld.

Ik heb dat filmpje ook gezien, de man in kwestie schopte de hond, daagde de politie uit, en daarnaast heeft de politie een uur daarvoor al iedereen verzocht het terrein te verlaten. Als je er dan nog steeds bent (tegen de wet in) dan moet je ook niet verbaasd zijn dat er tegen je wordt opgetreden. Als ik het filmpje zie heb ik ook het idee dat er niet op zijn hoofd gemikt wordt maar dat het in de worsteling een paar keer per abuis gebeurd, maar dat kunnen we nooit zeker weten natuurlijk.

Ik zal echt niet ontkennen dat excessief politiegeweld een probleem is, maar ik denk niet dat witte mannen op een illegale demonstratie tegen normaal overheidsbeleid daar het slachtoffer van zijn.

4 likes

Nee, er werd niet een uur van te voren gevraagd het veld te verlaten. Een kwartier maximaal! Zou 16.00 eindigen en ongeveer 15.45 begonnen ze met zeggen dat men weg moest gaan.

Ik heb dan weer niet gezien dat hij de hond zomaar begon te trappen, heb je daar misschien een linkje van? Dat is idd erg.

Ik zie niet dat dat per ongeluk is gebeurd, ik heb ook andere filmpjes gezien van mensen die echt op hun hoofd geslagen worden terwijl ze staan. Dat is niet per ongeluk. Já hij had al weg moeten zijn maar dat betekent niet dat er met een wapenstok op je hoofd moet worden geslagen, dat is ook verboden.

Zie bv dit filmpje: https://mobile.twitter.com/meadeluxlewis/status/1371228898592165890

Eerste klap die hij kreeg was direct op zijn hoofd. Dat is niet per ongeluk. Op dat moment heerst er geen direct gevaar, dan mág je gewoon niet op iemands hoofd slaan.

Het is ook niet voor niks dat Amnesty er wat over zegt he. Politie heeft gewoon niet aan hun eigen regels voldaan deze demonstratie.

Oh en er is ook nog een ‘waarschuwingschot’ gelost. De agent geeft volgende verklaring:
“Een waarschuwingsschot werd gelost toen een hondengeleider werd aangevallen… De politie bevestigt dat er zelfs een waarschuwingsschot moest worden gelost. Dat gebeurde toen een hondengeleider van de politie werd belaagd door demonstranten tijdens een charge. Zijn hond werd geschopt en zelf werd hij belaagd door een vechthond, aldus de politie Den Haag in een verklaring. Daarop werd het waarschuwingsschot gelost.“ bron is AD.

Hij werd aangevallen en belaagd door een vechthond? Klinkt heftig! Zie filmpje: https://mobile.twitter.com/Watskebeurd2021/status/1371250198022926336
Geen aanval te zien op het moment voor het waarschuwingsschot.

Ik ben me er bewust van dat ik het niet met mijn eigen ogen gezien heb en de waarheid zeker niet in pacht heb. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Natuurlijk hadden al die mensen weg moeten zijn en hadden ze moeten luisteren naar de politie als ze geweld willen voorkomen, mee eens… maar bepaalde dingen vind ìk persoonlijk excessief geweld (slaan op hoofd) en ik ben blij dat Amnesty daar ook voor uit komt.

3 likes

Er was sowieso vanaf 14:30 al een noodverordering aangekondigd. Vanaf dat moment mag je niet meer op de locatie aanwezig zijn.

Het is dan niet van nou stom het duurde nog maar 15 minuten dus hoezo mochten we niet tot 16:00 blijven. Die mensen mochten daar al ruim een uur niet aanwezig zijn.

Elke zondag ochtend wordt in Amsterdam de noodverordering aangekondigd en toch gaan mensen massaal naar museumplein terwijl je daar niet mag zijn. Niet om te demonstreren, niet om te picknicken en niet om te wandelen. Ben je daar wel dan ben je in overtreding dus kan je worden verzocht te vertrekken, doe je dit niet dan ben je nog steeds in overtreding en kan de politie optreden en zelfs overgaan tot arrestatie.

Dus ja misschien erg om te zien dat mensen worden geslagen maar ze zijn hoe dan ook in overtreding (ook even buiten beschouwing gelaten of het politie optreden rechtvaardig is of niet daar kan ik niet over oordelen)

6 likes

Dat ontken ik ook niet. Ze hadden weg moeten gaan toen de politie hen dat opdroeg, zeker. Anders kun je idd verwachten dat er niet voor de 10e keer vriendelijk aan je gevraagd wordt of je kunt vertrekken. Dat klopt. Maar wat ik niet vind kloppen is de mate van geweld waarmee het ging. Daar gaat het mij om. Ik vind het heftige acties en beelden, wijzen zoals amnesty zegt op buitenproportioneel geweld en is gewoonweg gevaarlijk.
Daarnaast, de agent die het waarschuwingsschot loste wees zijn pistool eerst op de persoon voordat hij een schot loste in de lucht. Ik ben bang dat als het zo doorgaat er letterlijk demonstranten gedood worden. Er moet hier iets aan gedaan worden, dus ben heel blij dat Amnesty de burgemeester en het OM aanroept. Ik leg de schuld niet compleet bij de politie, ik zag op beelden ook dat bepaalde agenten hun collega juist wegtrokken bij demonstranten of op de schouder tikte om aan te geven dat het genoeg is geweest, maar bepaalde dingen zijn naar mijn mening echt onnodig gewelddadig geweest in verhouding met de dreiging op dat precieze moment.

3 likes

Ja daarom gaf ik ook aan dat ik niet kan oordelen over de politie. Maar ik merk dat er op social media heel veel wordt gezegd door demonstranten ja maar het was nog maar 15 minuten of we zouden weg gaan hoezo grijpen ze in. En veel vergeten dus bewust of onbewust dat ze daar niet mochten staan.

Ik ben 1x per ongeluk in een ME linie terecht gekomen. Ik ging met vriendinnen stappen en er was een gevecht tussen punkers en de politie aan het uitbreken, wij kwamen niets vermoedend in het midden terecht. Links de ME en rechts de punkers die met van alles aan het smijten was richting de ME. Wij dachten oh de ME kant is veilig die laten ons vast door want wij zijn 4 16 jarigen. Zodra we dichterbij kwamen werd ons gesommeerd weg te gaan en slaande bewegingen gemaakt. We werden gelukkig door iemand die daar in de straat woonde in huis getrokken. Later gingen wij verhaal halen bij de politie en die gaven ook aan dat dit protocol is. Wij kunnen denken dat wij schattige 16 jarigen waren maar de ME ziet iedereen die richting hun komt als dreiging en mag dan ook weg slaan.

Tlrd: er zijn bepaalde protocolen vanuit de politie/ME met bepaalde situaties. Dat kan heftig er uit zien maar het is niet gelijk heel zwart wit te benoemen als politie geweld of buitensporig geweld. Ik ben er wel absoluut mee eens om dit soort situaties te evalueren en te kijken wat er anders/ beter kan en dat door te voeren. Dus dat is zeker goed dat ze dat nu gaan doen.

1 like

Ik snap wat je zegt! En oh dat lijkt me best eng/spannend om als 16 jarige mee te maken.
Enige wat ik nog kwijt wil; protocol is dus juist niet op hoofden slaan, maar op armen en benen. Is ook te zien op de site van de politie zelf dacht ik. Dus als ze dat wel doen (als iemand al op de grond ligt in ene filmpje en als iemand met fiets in handen staat op andere filmpje) voldoen ze daardoor niet aan hun eigen regels en moet dat idd geëvalueerd worden. Hoe scheef het ook kan lijken omdat sommige coronawappies anderen wel in gevaar brengen, nog altijd de taak van de politie om iedereen zo veel mogelijk te beschermen en zo min mogelijk geweld te gebruiken als nodig.

1 like

Ja was ook onwijs spannend! Vooral omdat je op dat moment geen kant op kan en denkt hey hoezo beschermt de politie mij niet. Pas na de situatie zie je in van die kunnen niet weten dat wij wel of niet veilig zijn en beschermen zo zichzelf.

Van het alleen op armen en benen slaan protocol wist ik niet! Haha opzich wel een slimme regel ja :joy: Ik hoop dat er in ieder geval goed naar wordt gekeken en misschien ook wel een statement naar buiten wordt gebracht over wat er is gebeurd/ eventuele aanpassingen. Dat het in ieder geval de onrust ook weg haalt onder de mensen van de politie wil je doodslaan

2 likes

Iemand zei net (heel serieus) dat hij denkt dat corona een complot is om de klimaatdoelen te halen :exploding_head:

2 likes

The Great Reset :sunglasses:
toch? Dat is toch ook wat Isaatje ademt en beweegt?

1 like

Ohh, is dat the great reset :joy: Die term had ik wel gehoord inderdaad, maar nooit opgezocht.

1 like

Volgens mij wel haha. Weet het nie tzeker, maar volgens mij is dat het idee…

Zie vanochtend deze veel op FB voorbijkomen

Nu is de tijd dat je je eens gaat verdiepen in:
Agenda 2030
Patent 060606
Great reset, build back better.
Nou geloof me, je schrik je de tering.
Heeft geen mallemoer met complot denken te maken maar realiteit.
Oorlog is pas verloren als de laatste slag geslagen is.

3 likes