Het “bewust-kinderloos” topic

Ik ben heel erg blij voor jou dat je nu zo blij bent en dat je het gevoel hebt de juiste keuze gemaakt te hebben. Ik vind het alleen niet zo’n fijne post om te lezen in het bewust kinderloos topic eigenlijk. Voor de vrouwen die hier lezen omdat ze met veel pijn de keuze gemaakt hebben om toch geen kinderen te krijgen is het waarschijnlijk niet fijn, en zelf vind ik dat eigenlijk ook niet. Ik twijfel niet aan mijn keuze, maar nu krijg ik alsnog het gevoel dat ik het eigenlijk wel zou moeten willen. Ik snap je post hoor, zeker omdat het een reactie is op jezelf. Maar ik wilde ook even kwijt dat ik me nu weer slecht voel terwijl dit topic er juist zou moeten zijn voor het tegenovergestelde ervan haha.

45 likes

Ik kwam er vooral op terug voor degene op wie ik destijds reageerde die heel erg twijfelde erover en ik zelf altijd zo duidelijk niet wilde en tijdens m’n zwangerschap zelfs nog twijfelde. Ik weet dat hier ook dames zitten die twijfelen over de keuze toch wel aan kinderen te beginnen, maar wel al zwanger zijn of willen worden. Hen wilde ik graag laten weten hoe het bij mij is verlopen.

Maar ik kan het me wel goed voorstellen voor de andere kant, dus ik zal hem in spoiler zetten met duidelijke titel voor hen.

5 likes

Ik vind dit een fijne oplossing!

2 likes

Ja, was inderdaad heel fijn. Ik vond het zo rot om ze mogelijk teleur te stellen, ook al sta ik volledig in mijn recht en zou ik me er niets van moeten aantrekken omdat het míjn keuze is. Maar ik weet ook hoe leuk ze het zouden vinden, vandaar dat ik er toch een beetje tegen opkeek.

Vandaag nog even met mijn moeder erover gepraat en ondanks dat ze er minder van had geslapen - ze zei wel weer toe te zijn aan een kleinkind :sweat_smile: - is ze vooral heel blij dat ik het heb gezegd en benadrukte ze nogmaals dat het belangrijk is dat ik vrede heb met mijn keuze, wat die keuze ook is. Echt heel fijn en precies de reactie die ik nodig had.

9 likes

Omg @anon18050057 waarom boos? :sob:

Arggh scrollfoutje!

3 likes

haha gelukkig :heart:

1 like

Ik vind het wel fijn om te lezen moet ik zeggen. Vooral omdat ik zelf zo twijfel.

4 likes

Op Reddit heb je een Childfree sub en Regretfulparents sub. De laatste lijkt niet meer actief te zijn sinds een user een privésub heeft aangemaakt, maar er staan nog best veel posts op waarin word/werd gediscussieerd.

Ik ben deze bewust gaan zoeken omdat de meest pagina’s en insta’s gericht zijn op wel kinderen willen en de toon hebben van ‘ik twijfelde/wilde niet, toch gedaan en was de beste beslissing van mijn leven’. Het heeft me geholpen een vollediger beeld te krijgen en me ook minder eenzaam te voelen hier in (dat er meer mensen zijn die kindvrij willen zijn en dat ‘bij twijfel, niet doen’, niet automatisch leidt tot een minder leuk/minder voldaan leven).

15 likes

Oh zeker inderdaad. Ik ben ook nog steeds team ‘bij twijfel, niet doen’. We waren al compleet en gelukkig en de extra laag die er nu aan zit hadden we nooit gemist, want die had ik nooit gekend. Als je een baby ‘neemt’, omdat je een gat moet opvullen doe je dat volgens mij ook uit de verkeerde intenties en kan je relatie daar nog wel eens onder sneuvelen, want dat het heftig is is zeker. Omdat wij zo’n makkelijke baby hebben staat onze relatie niet onder spanning, maar we hebben wel slaapgebrek en zijn moe. Dat kan dus ook compleet de verkeerde kant op slaan.
Absoluut bij twijfel, niet doen. Je weet toch niet wat je had kunnen missen, kent het gevoel niet, kan het nergens mee vergelijken en het kan ook gewoon niet komen dit gevoel en fout gaan.

2 likes

Dit klinkt meteen ook veel positiever dan kindloos :upside_down_face:

3 likes

Ik ben alle opmerkingen weer zooo beu over het niet nemen van kinderen. Accepteer het gewoon als mensen geen kinderwens hebben. Altijd maar dat ‘komt nog wel’ en ‘later krijg je spijt’…

Nouja, ik heb m’n portie weer gehad vandaag en dat is niet de eerste keer :woman_facepalming:

Oja en ik kaart het gesprek zelf niet eens aan, laat me met rust!

9 likes

Wat irritant dat mensen zo tegen je praten. Zeg je er dan ook wat van?

2 likes

Alleen dat ik écht geen kinderen wil… Het overvalt me toch steeds. Achteraf denk ik wel van alles.

Mensen snijden het onderwerp ook vaak aan wanneer ze vol enthousiasme over hun eigen kinderen vertellen. Dat enthousiasme gun ik ze van harte en ik wil daar dan geen afbreuk aan doen.

3 likes

Snap ik, vooral in het enthousiasme van anderen. Vaak zien mensen je toch meteen als een soort van kinderhater :woman_shrugging:t2:
Ik hoop dat vergelijkbare gesprekken je voorlopig bespaard blijven.

2 likes

Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik ben van mijn keuze. Zie nu steeds meer mensen in mijn omgeving met kinderen en dan ben ik zo blij dat ik al die ellende niet heb. Vind het vooral gedoe, veel zorgen, vermoeiend, druk, nergens meer tijd voor. Zou ook niet weten wat een kind op deze aardbol moet. Neemt niet weg dat er ook altijd een stukje pijn is dat ik nooit zal ervaren hoe het is om zwanger te zijn, een baby in je buik te voelen, aan je omgeving te kunnen vertellen dat je zwanger bent en een mini baby van jezelf vast te houden. Dat vind ik wel echt jammer en verdrietig maar dat mag er ook zijn. Het is goed zo. Wilde ik even kwijt.

40 likes

Ik vind, net als jij, ook steeds meer vrede in mijn keus om geen kinderen te krijgen. Geen zorgen, geen gedoe, meer financiële ruimte, meer vrijheid, uitslapen, rust. Ik vind het prima zo. Voorheen twijfelde ik nog wel eens om de reden die jij ook noemt, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit opweegt tegen de voordelen van een kinderloos bestaan

5 likes

Gewoon niet jezelf gaan verdedigen. Mensen die zo arrogant zijn dat ze denken dat ze jou beter kennen dan dat je jezelf kent, of die zo bekrompen zijn dat ze zich niet kunnen voorstellen dat iemand niet het standaard plaatje wil, krijg je toch niet overtuigd en waarom zou je het proberen.
Ik heb gelukkig zelden meer een vraag/ gesprek hierover maar bij zo iemand zei ik gewoon “we zullen zien! :slightly_smiling_face:” Klaar.
Het is de energie niet waard.

4 likes

Hier zijn het vooral schoonouders (schoonpa) die het nodig vinden er soms toch even wat over te roepen. Ze willen heel graag grootouders worden en steken dat niet onder stoelen of banken. Schoonzusje heeft endometriose en t is maar de vraag of zwanger worden gaat lukken. En of mn schoonouders dus überhaupt opa&oma worden.

Mn schoonvader riep laatst heel random ‘tsjaa maar we hebben het van jullie geaccepteerd hoor dat jullie geen kinderen willen’
Vriend… je zult wel moeten he :face_with_raised_eyebrow:

3 likes

Mijn schoonvader is ook echt de ergste af en toe. Ik heb al te horen gekregen dat ik egoïstisch ben, een leven zonder kinderen leeg is en dat vrouwen niet voor niets een baarmoeder hebben. Hij had altijd een vriendelijke en liefdevolle houding naar mij omdat hij dacht dat ik wel van gedachte zou veranderen maar sinds hij doorheeft dat er echt geen kleinkinderen komen, is hij veel afstandelijker.

5 likes