Het “bewust-kinderloos” topic

Herkenbaar in de zin dat er om mij heen ook een babyboom gaande is. Zelf heb ik wel een kinderwens, alleen willen wij nog even wachten omdat we het nu zo fijn hebben met z’n 2en en ivm wat praktische redenen. Die babyboom zorgt bij mij wel een beetje voor een soort fomo.

Wat me niet helemaal duidelijk is in jouw verhaal: ben je 100% zeker dat je geen kinderen wilt? Of twijfel je daar nu aan? Het klinkt een beetje alsof jullie een rationele beslissing hebben gemaakt, maar dat je gevoel nu toch begint te twijfelen of die beslissing wel 100% vast staat. Klopt dat?

In ieder geval, het is oké om in de war te zijn door de ontwikkelingen in je omgeving. Betekent niet dat je daar direct naar moet handelen, je kunt het gewoon op je af laten komen toch? En als blijkt dat je vriendschappen dusdanig veranderen dat je nieuwe vrienden wilt kun je daar altijd nog naar op zoek. Ik zou nu niet halsoverkop nieuwe vrienden zoeken (lol alsof dat zo makkelijk is) puur en alleen zodat je gesterkt wordt in het idee dat je kinderloos wilt blijven (zo komt je verhaal op mij over, sorry als ik dat verkeerd heb).

1 like

Herkenbaar verhaal ook hier. Toen mijn eerste vriendin aankondigde zwanger te zijn was ik in eerste instantie vooral heel blij voor haar. Maar daarna werd ik toch even verdrietig, omdat ik ineens besefte dat een ‘tijdperk’ voorbij is/was én bang omdat ik dacht dat de vriendschap er heel erg door zou veranderen. Want over kind-gerelateerde zaken kan ik natuurlijk niet meepraten. Toch heb ik niet het idee (bij mijn beste vrienden) dat dit geen probleem is. Dus ja, je vriendschap verandert er misschien wel door… maar als het goed is maar voor een (klein) deel.

En over die veranderende gevoelens zou ik vooral gewoon heel open zijn en veel praten met je partner (en misschien ook wel je vriendinnen). Wat komt, dat komt…

1 like

Ik herken het wel een beetje, ik ben de enige van mijn studievriendinnen zonder kinderen en het voelt een beetje alsof zij allemaal iets gemeenschappelijks hebben waar ik niet over mee kan praten en dat maakt dat ik me soms een beetje een outsider voel. Ook een beetje fomo.
We spreken elkaar ook minder en de vriendschap is ook wel minder hecht geworden, maar dat komt niet alleen door de kinderen. Het was al een beetje zo omdat zij in andere steden wonen en druk zijn met werk waardoor we minder makkelijk afspreken (en nu met covid-19 al helemaal). Maar de kinderen maken zeker dat ze minder tijd hebben om te bellen/appen/kletsen.

Ik heb het maar geaccepteerd want ik zie ook dat ik voor geen goud met ze zou willen ruilen en hoeveel stress/relatiegezeik en slapeloze nachten ze er aan over houden. Ik wil geen gehaast leven en ‘kick’ niet op kijk-nou-hoe-druk-en-succesvol-ik-ben leven. Ik wil gewoon rust aan mijn hoofd, boeken lezen, spontane dingen kunnen doen, op reis gaan wanneer ik wil, nog een studie kunnen beginnen als ik dat wil. En disclaimer; ik weet dat dit heus ook kan als je kinderen hebt maar je moet er meer voor regelen en van dingen regelen krijg ik stress. Ik weet ook dat al het regelwerk bij een kind voornamelijk op mij neer zou komen omdat mijn partner heel relaxed is en ik een stresskip dus ik zou het al gedaan hebben voordat hij er uberhaupt over begint na te denken. En disclaimer2: ook zonder kinderen kun je slapeloze nachten en relatiegezeik krijgen dus geen garantie maar ik wil het gewoon niet uitlokken door externe factoren/ de voordelen van het hebben van nageslacht wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

Ik probeer nu te focussen op de vrienden uit mijn eigen stad en ga nu meer met hen om. Eentje heeft ook net een baby en ik wil met alle liefde oppassen en dat heb ik ook al aangeboden. Verder probeer ik al mijn vriend(in)en met kinderen zo goed mogelijk te steunen en te helpen met praktische dingen. Wel heb ik één goede vriend die ook geen kinderwens heeft en merk wel dat het fijn is om met hem te praten erover, dan voel ik me toch minder ‘alleen’/afwijkend want ja soms voel ik me dat wel echt.

Ik zou bij jezelf proberen te onderzoeken hoe het komt dat je nu begint te twijfelen. Is het omdat je denkt achtergesteld te blijven? Ook kan je aangeven bij je vrienden hoe je je voelt. Dat jij nu denkt zelf geen kinderwens te hebben maar bijvoorbeeld wel leuk zou vinden om betrokken te zijn in het leven van hun kinderen (als je dat zo voelt). Ik merkte voordat ik me uitgesproken had veel werd ingevuld door mijn vrienden ‘laten we het maar niet te veel over de kinderen hebben als Carbon er bij is want dat vindt ze vast irritant’. Maar omdat zij dus niet veel deelden voelde ik me JUIST buitengesloten en gingen onze gesprekken alleen nog maar over oppervlakkigheden. Proberen er open over te zijn kan echt wel helpen denk ik.

6 likes

Ah dit vind ik echt heel fijn om te horen, dankjewel iedereen die gereageert heeft! @fleurdemay je hebt precies omschreven hoe het voor mij voelt, alsof er een tijdperk voorbij is.

Ik denk dat het bij mij vooral een rationele beslissing is om geen kinderen te willen, emotioneel gezien zijn er veel meer twijfels. Ik krijg zeker wel eens klapperende eierstokken als ik mijn man met een kindje zie, of mijn vader zie hoe hij met zijn neefje omgaat. Ook lijkt me zwanger zijn een heel mooie ervaring (excl. de misselijkheid en moeheid natuurlijk :stuck_out_tongue: ) Maar als ik dan verder denk komt mijn rationele kant toch harder omhoog, die emotionele gevoelens zie ik als een romantisering van de werkelijkheid. En ik denk dat mensen die kinderen willen die juist minder die rationele kant hebben (of het gewoon zo graag willen dat ze die nadelen voor lief nemen).

Ik denk dat ik een soort FOMO heb nu voor vrienden die nu in een nieuw tijdperk komen, wat voor hun geweldig aanvoelt (voor mij zou dat niet zo zijn), maar dat ik ook graag zo’n zelfde levensverandering zou willen. Bijv. een eigen bedrijf starten of emigreren (niet dat ik daar perse zin in heb, maar het is een zelfde soort levensverandering). En de andere FOMO is inderdaad zoals @Carbon.monoxide omschrijft, dat ik bang ben dat vriendinnen in groepen nu alleen maar over baby’s gaan praten, of juist het onderwerp vermijden omdat ik er bij ben.

Nu ik dit teruglees is zie ik een heleboel doemdenken en zwart-wit denken, en ik moet gewoon de toekomst niet willen voorspellen :stuck_out_tongue: We zien wel hoe het loopt en hopelijk zijn mijn vriendschappen sterk genoeg dat we gewoon vriendinnen blijven in dit nieuwe tijdperk. Bedankt voor jullie perspectief <3

8 likes

Topic naar mijn hart dit.

Hoe reageren jullie op brutale kinderen? Een 7-jarig meisje in mijn omgeving heeft het al een paar keer op mijn uiterlijk gemunt. De 1e keer zei ik dat dat onaardig was en kwam ze erop terug, maar blijkbaar hielp dat maar even.

Verder heb ik een waslijst aan redenen om niet aan kids te beginnen:

  1. Moeilijke jeugd gehad. Ik ben mij erg bewust van hoe ik het anders zou aanpakken met mijn eigen kinderen, maar blijf bang om toxic patronen te herhalen
  2. Ik ben heel erg gesteld op mijn eigen tijd en ruimte. Zoals hierboven al werd gezegd, kan je geen break nemen van het moederschap
  3. Ik heb nu al dat ik vaak geen zin heb om met kids te spelen
  4. In deze wereld wil ik niemand opvoeden
  5. Ik heb echt geen zin om mij de rest van mijn leven zorgen te maken om iemand anders
  6. Ik kan amper goed voor mezelf zorgen, laat staan voor een kind
10 likes

Zo fijn om de verhalen hier te lezen, wat een herkenning! Ben zelf 39 en heb nooit een kinderwens gehad. Ik heb er wel heel veel over nagedacht en over gelezen, nog steeds eigenlijk. Mijn broer heeft 2 kinderen, die ik regelmatig zie. Hoe lief ik ze ook vindt, het is steeds weer een bevestiging voor mij en mijn vriend dat wij voor onszelf de juiste keuze hebben gemaakt. Ik wordt er gewoon snel moe van, en dan is het heerlijk om weer in ons eigen rustige huis te zijn. Zonder die verantwoordelijkheid, zorgen en gedoe.

Wat ik soms wel lastig vindt is dat ik kritisch ben naar mezelf over waar ik mijn tijd aan besteed. Het gevoel dat je, als je geen kinderen hebt toch minstens wel een geweldig intensieve baan moet hebben of iets anders bijzonder goeds moet doen voor de wereld. Een ander levensdoel dan kinderen grootbrengen. Ik weet dat het nergens op slaat, want kinderen opvoeden is vast bijzonder en het geeft een doel, maar bijna iedereen doet het. Geen kinderen opvoeden is pas bijzonder!
Ik heb een fulltime baan, houd veel van wandelen, lezen en mijn vrienden en familie. Maar toch heb ik een stemmetje wat oordeelt over mezelf, dat ik mijn tijd niet nuttig besteed, dat ik meer moet betekenen dan ik nu doe. Kortom, dat ik iets moet veranderen. Alleen geen idee wat! Herkennen jullie dat?

14 likes

Hi welkom!
Ik heb dat ook wel ja, dat ik het gevoel heb dat ik op een andere manier moet ‘bijdragen aan de samenleving’. Ook wel een beetje doordat de norm is dat druk zijn = goed.
Echt stom eigenlijk want ik mag er gewoon zijn, ook als ik een hele dag lig te vegeteren op de bank omdat ik dat nodig heb. Gelukkig verschuift dat wel steeds meer en wordt het nu om me heen ook juist gewaardeerd als iemand voor zijn/haar eigen welzijn kiest.

Maar ja het is wel lastig dat innerlijk conflict met jezelf! Ik heb een tijdje heel druk vrijwilligerswerk, fulltime werken en mantelzorg gedaan en daar ging ik helemaal aan onderdoor zo ongelukkig voelde ik me om elke dag iets te ‘moeten’. Dus probeer nu gewoon mijn grenzen te bewaken en minder te denken over wat andere mensen van mij(n leven) vinden. Maar dat is nog wel een lopend proces.

3 likes

Ik herken het ook hoor! Alsof je leven zonder kinderen niet volledig is.

Mijn moeder zei daarstraks iets over mijn schoonouders, die hebben 1 kind (mijn vriend). Ze zei: “Oh ze zullen wel blij geweest zijn met jullie bezoek, want ja die hebben alleen maar hem”.
Ze bedoelde er niets mee, maar ik werd er zo geïrriteerd door. Alsof je alleen maar iets kan “hebben” aan je kinderen :tired_face:

3 likes

Oh ja ouderwetse denkpatronen, je kan als enig kind toch met je eigen mensen om je heen een soort familie creëren! En alsof een kind puur functioneel nut moet hebben idd.

Je hebt ook vaak dat mensen denken ‘ja maar wie gaat er dan voor je zorgen later’ nou sorry hoor dat vind ik echt geen reden om een kind op de wereld te zetten, zien we dan wel weer. Ik wil later ook heel graag een soort privé pensionado huis met vrienden en dat we dan allemaal oudjes bij elkaar sherry drinken en klaverjassen. Een soort studentenhuis 2.0. En dan zelf zorg en huishouding inkopen door de huisjongsten haha. Lijkt me heerlijk! :laughing:

17 likes

Dat klinkt als een briljant idee! En inderdaad, als je daarom aan kinderen moet beginnen…geen garantie dat ze ook daadwerkelijk komen. Dat is ook pijnlijk, als je ze wel hebt maar ze hebben het te druk voor je.
Maar ik herken heel sterk je vooral interessant bent in de maatschappij als je het druk hebt. Nog nooit zoveel burn-outs als nu, dat zegt toch wel wat. Het ergste is nog dat ik mezelf net zo veroordeel, rustig op de bank zitten levert vaak al onrust op. Zo onhandig!

2 likes

Geen kind op de wereld zetten is het beste wat je kunt doen voor de wereld. Dat is heel zwart wit (en niet hoe ik er echt over denk, maar deels). Een mens minder, die geen voetdruk op het milieu achter kan laten. Er zijn al teveel mensen.

En als jouw levensdoel is om de wereld al wandelend te ontdekken, een eigen boekenwinkel te vullen en de relatie met je vrienden en familie te versterken dan is dat een prachtig levensdoel.

Je zou je kunnen afvragen of het leven überhaupt een doel heeft. Genieten waar het kan en mensen liefhebben, je kunt geen levels uppen en het uitspelen.

18 likes

Toch gisteren een vreemd gesprek met mijn vriend gehad (nouja valt wel mee maar meer ook zo’n hoe denk je dat dit werkt moment). Zijn vorige relatie liep spaak omdat hij realiseerde dat hij geen kinderen met haar wou. Waren lang samen en ook op een leeftijd dat je dat als een ‘normale’ stap ziet. En zij heeft wel een grote kinderwens.

Toen vroeg hij aan mij ‘ja maar jij hebt hier toch ook wel overleg over gehad met je vorige partners?’. Nou, nee? Er valt niet heel veel te overleggen over het feit dat ik geen kinderen wil. Daar zijn inderdaad relaties op stukgelopen maar is wel iets wat ik ook altijd vanaf het begin heb uitgesproken.

En wat ik ook doodeng vond om met hem te bespreken want ik zie voor het eerst echt een toekomst met iemand en die zag ik alweer in duigen vallen door mijn aflatende kinderwens.

2 likes

Weet niet zo goed in welk topic ik dit moet doen, toch mss het beste hier?

Ik voel helemaal geen moedergevoelens bij mezelf (alleen naar mijn huisdier), ik kan me nu niet voorstellen hoe het is om graag kinderen te willen. Ik denk vooral brrr nee dankje.

En dat is prima. Maar ik heb toch de angst om dat later ineens wel te willen? Later als in als ik 40 ben ofzo. Of in elk geval als het wel te laat is. Nou ja zo heel ver weg is dat ook niet :joy:

Wat als ik straks 45 ben en ineens dik spijt dat ik geen gezin heb gesticht? Lijkt me echt fijn om zeker te weten dat je het echt helemaal nooit wilt. Maar wat als je dat niet zeker weet? Ik weet alleen dat ik nu zo denk, maar wat als ik me zou bedenken wanneer het te laat is.

Nouja dan niks natuurlijk: te laat is te laat en dan daar maar mee leren leven?

4 likes

Ik heb geen antwoord voor je, maar kwam wel een insta post tegen over dit onderwerp laatst. Er staan ook boektips/podcast getipt bij. En ook comments van anderen natuurlijk. Misschien heb je er iets aan.

https://www.instagram.com/p/CN4H-Z4A4Bp/?igshid=1sy84dq3h1uqi

4 likes

Ik heb zelf geen relatie en geen kinderwens. Geen relatie is niet bewust maar geen kinderwens wel. Ik houd gewoon te veel van mijn vrijheid om te doen wat ik wil wanneer ik wil. Gisteren was ik een dagje vrij en heb ik een boek gepakt en een hele lange wandeling gemaakt alleen, vervolgens in een parkje gezeten met koffie en een lekker gebakje en heb heel lang een boek gelezen. Dat gevoel van vrijheid kan ik zo waarderen. Ik kan me niet voorstellen dat je dit kunt doen (kan natuurlijk wel) als je kinderen hebt. Dat opstaan wanneer je wilt op een vrije dag, doen wat je wilt. En ik vind het absoluut niet egoistisch er zijn namelijk al te veel mensen op de wereld.

16 likes

Ja ik denk dat je zelf het antwoord al een beetje geeft. Spijt van levenskeuzes kan altijd gebeuren en daar moet je dan mee zien te leven. Je weet nooit hoe het leven loopt en of je mening/gevoel voor altijd hetzelfde blijft.
Beetje een dooddoener, maar ik denk dan altijd wel ‘beter spijt van geen kind dan van wel een kind’. Het zou jammer zijn, maar ja, dat is dan zo? :woman_shrugging: Spijt is niet het ergste wat er is.

13 likes

Ik denk dat ik als ik later oud mag worden wel zal denken jammer dat ik geen kind heb die ik als eerste contactpersoon kan opschrijven, die mij kan helpen verhuizen etc. Maar aan de andere kant zouden dat hele slechte redenen zijn om voor kinderen te gaan. Ik bel wel blij met nichtjes en neefjes trouwens.

4 likes

Kun je echt spijt hebben als je nooit echt de wens hebt gehad om kinderen te krijgen?

Zelf weet ik nog niet of ik de wens heb. Ik heb geen relatie en dus op dit moment geen kinderwens. Ik zie het ook echt totaal niet gebeuren op korte termijn. Het enige wat me laatst aan het denken zette was toen mijn moeder vertelde dat mensen in haar omgeving vragen of ze al oma is. Ik weet wel dat zij het zo geweldig zou vinden als ze een kleintje had om op te passen. Ik word bijna emotioneel als ik erover nadenk. Ik gun haar haar kleinkind maar ik hoef dat kind zelf nog niet. :confused:

3 likes

Ik denk inderdaad dat het accepteren van het ‘risico op spijt’ heel belangrijk is. Vooral omdat je simpelweg niet jezelf 10 jaar verder kunt teleporteren. Spijt is een gevoel dat er mag zijn, we zijn zo gewend dat zulke gevoelens weg moeten. Maar erbij stilstaan op een moment dat je nog van mening kan veranderen lijkt me heel behulpzaam. Merk ik zelf in elk geval wel. Dat is ook een soort zorgvuldigheid, het helpt om zoveel jaar verder nog te herinneren dat je er bij stil hebt gestaan.

2 likes

Ik herken je gevoel heel erg. Ik heb nooit moedergevoelens gehad, vind baby’s een beetje eng (sorry…), krijg vlekken in mijn nek van peuters met een tantrum. Geen reden voor kinderen, toch? Maar ik kan wel genieten van de kinderen van mijn vrienden die wat ouder worden, naar de middelbare school gaan, waar je een leuk gesprek mee kunt voeren. En ik heb een goede relatie met mijn moeder, we doen veel samen. Zij heeft het zo veel makkelijker met mij dan mijn kinderloze tante.

Ik zie heus wel dat er positieve kanten zitten aan kinderen. En ik kan me voorstellen dat het op latere leeftijd fijn is om kinderen te hebben. Maar is dat de reden om nu zwanger te worden en een kind op de wereld te zetten? En jaren in de luiers te zitten, mijn carriere een andere wending te geven, mijn vrijheid op te geven? En in mijn geval, een man te zoeken, samen te wonen etc? Nou nee, dat zijn toch helemaal de verkeerde redenen.

Daarnaast, ik kwam een buurvrouw tegen die me bij de koffie vertelde over haar single en kinderloos bestaan. Zij heeft er rond haar 50e voor gekozen om een pleegkind in huis te nemen, omdat ze ineens merkte dat ze iets miste in haar leven. Zij koos voor tieners en heeft meerdere tieners een fijn en veilig huis gegeven, en nog steeds contact met allemaal. Niet dat iedereen dit moet, maar ik vond het een mooi voorbeeld van hoe je op een latere leeftijd toch een wending aan je leven kunt geven, die je eerst niet voor je zag.

43 likes