Het andere Youtubers-/bloggerstopic #8

Ze doet wel alsof ze gemist wordt :woman_shrugging:

Moet altijd zo lachen om Enzo zijn oma.
5 likes

@grace Ik vind dat dus echt boeiend en had echt geen idee dat het echt een ‘verschijnsel’ was in plaats van een dingetje dat me gewoon opviel. Ben echt blij dat ik nu iets heb waar ik de hele dag naar kan googlen, haha.

3 likes

Klopt wel een beetje hoor. Toerisme en recreatie moet er echt wel zijn. Al werken m’n ouders beide niet in het toerisme.
Ik ben ook zeker niet tegen het toerisme. Het brengt ook heel veel gezelligheid mee (vooral toen ik 16 was). De lusten van het uitgaan en de luxe van thuis. Alleen er zijn ook best wel veel kanttekeningen te plaatsen. Soms lijkt het net of sommige mensen opeens alle verkeersregels zijn vergeten, vooral niet uitkijken en niet aan de kant gaan als ze fietsen, en zien ze niet hoe hard er wordt gewerkt. Voorbeeld: een vrouw zij een keer dat alle eilanders een keer moeten gaan genieten van het eiland en niet zoveel moeten werken. Ze snapt niet dat we niet elke dag naar het strand gaan. Ja hallo! Hoe denk je dat je huurfiets wordt opgelapt, de patat die je koopt wordt gebakken en de kamer of het huisje waar je slaapt wordt schoongemaakt. Op een eiland wonen betekent niet dat je ook altijd “vakantiedingen” doet.
Daarnaast laten heel veel mensen troep achter in een mooi natuurgebied, wordt er gepoept in de bossen (vooral met Oerol) en is er overlast van de jongerencampings.

6 likes

Toerisme is echt keihard veranderd de afgelopen decennia. Er is ook niks mis met toerisme, maar het loopt nu op heel veel plekken de spuigaten uit en dan ben je het economische argument van ‘het zorgt voor werk en inkomen’ ver voorbijgeschoten. Het weegt niet meer op tegen wat het doet met de plek. Er is bijna geen hoog- en laagseizoen meer waarbij zo’n plek dus af en toe een beetje kan ‘herstellen’ en de verhoudingen tussen toeristen en bewoners raken scheef. Bewoners zorgen voor een plek, toeristen consumeren en beleven een plek. Je kunt je ook afvragen of het in extreme gevallen (bijvoorbeeld in Venetië, waar gewoon bijna niemand meer woont omdat alles hotel en horeca is) de lol er voor de toerist ook gewoon niet vanaf is. Dan kun je net zo goed naar een pretpark waar ze oude gebouwen hebben neergezet.

Tot een bepaalde grens is toerisme goed voor de lokale economie, maar op een gegeven moment slaat de balans door en levert het de bewoners eigenlijk niks meer op. De Groene publiceerde hier een tijdje geleden een onderzoek over, maar dan over Amsterdam: https://www.groene.nl/artikel/oprollen-die-rotkoffertjes

15 likes

Die vlogmaand van annemerel valt me wel tegen zeg. Ik dacht jeeej ze gaat verhuizen dus veel verhuisvlogs maar nope.

1 like

Ja maar echt :joy:

Ik zag Nick van Bonnie gister in de trein en ik was echt een beetje starstruck. Hij is best knap! :smiling_face_with_three_hearts::star_struck:

32 likes

Zie dit niet als een aanval, maar zelfs als je jezelf als toerist normaal gedraagt, kan je als groep toeristen van overlast zijn op een plek. Dat is ook deel van het probleem rondom toerisme: mensen denken aan de excessen, terwijl de steeds groter wordende stroom van mensen ook een aanzienlijk deel van het probleem is.

Ik woon bijvoorbeeld achter een “boulevard” waar minicruises (vaak voor ouderen) aanleggen om de omgeving te verkennen. Die mensen gedragen zich keurig, er is nooit troep. Maar het betekent wel dat er elke vrijdag/zaterdag en zondag rond bepaalde tijdstippen een stroom touringcars of elektrische fietsen de wijk doorgaat richting het centrum. Die mensen doen niets fouts, maar ik erger me kapot want het draagt niet bij aan een leefbare omgeving.

7 likes

Zo wat doet ie casual erover zeg, stoere jongen

Ze zouden cruises echt moeten verbieden. Cruises op de Middellandse zee hebben zoveel uitstoot, meer dan elk ander verkeer. ze komen aan in steden, duizenden mensen tegelijk waardoor ze het voor andere toeristen verpesten, ze geven weinig geld uit want ze eten op de boot, dus ze dragen ook amper bij aan de locale economie. Ze betalen hun personeel super slecht, ze betalen amper belasting, ze hebben amper wetgeving op internationale wateren en ik kan nog wel een tijdje doorgaan.

Ga niet op cruisevakanties, het is een van de ergste dingen die je kan doen qua schade op allerlei gebieden.

Kijk dit bijvoorbeeld:

En dit gaat dan nog niet eens over hoe het gaat als schepen aanmeren. Vraag mensen in VenetiĂŤ, Kotor, etc. maar eens hoe ze denken over die tyfusschepen.

56 likes

Offtopic: wow ik had geen idee van dit joh. Wel altijd een hekel gehad aan cruises, dit helpt wel om anderen dit ook af te raden haha.

1 like

Wat het nog erger maakt: dit zijn dus minicruises op het Amsterdam Rijnkanaal

1 like

interessant, nooit geweten. beter thuis blijven en love boat kijken dus.

7 likes

Ik zie op Instagram al die stories over de wil en tien mokken, die ze dus hebben verpakt met stro. Ik denk steeds dat het cavia voerbakjes zijn :laughing:

6 likes

Ik vind dit wel een leuk filmpje:

Maar ook wel dus geen goed voorbeeld van dat youtubers geen documentairemakers zijn. (Weet niet meer wie dat gisteren zei.) Het interview is echt niet zo goed.

Ik vind het ook leuk hoor! Maar ik denk gewoon steeds ‘huh voerbakjes?’ :thinking:

Ja en sommige cruiselijnen gaan ook echt niet goed met het personeel om. Ik was naar een presentatie van zo’n lijn die een afstudeerstage bood voor mijn opleiding. Dan werkte je 4 maanden op een boot, 6 dagen per week en gemiddeld twee shifts per dag. En op je vrije dag mochten de gasten je niet zien, dus moest je op bepaalde delen van de boot blijven die voor personeel waren gereserveerd.
Je kreeg 12 dollar per dag betaald, maar je kreeg alleen een slaapplek op de boot. Dus eten en drinken moest je zelf betalen. Na die 4 maanden kreeg je 1 maand vrij en dan moest je weer 4 maanden zo werken en had je weer een maand vrij. Die twee maanden vrij klinken wel lekker, maar je moest naast je stage ook een scriptie schrijven. Dus daar was je die twee maanden dan weer mee bezig. En het grootste gedeelte van de medewerkers zijn studenten die op deze manier afstuderen, want dat is goedkoper dan “gewoon” personeel.

2 likes

En het gewone personeel is 90% Filipijns want dan hoeven die grote cruiseliners zich niet aan Europese of Amerikaanse wetgeving wat betreft minimumloon en werkomstandigheden te houden :thumbsup:

Sommie Filipinos werken 7 dagen per week, staan 24 uur per dag on call etc. Echt mensonterend. Ze mogen ook niet gezien worden buiten werktijden idd, worden opgestapeld.

Zoals Norwegian cruiselines, dat is geregistreerd in de Bahama’s, hoofdkantoor in Miami en personeel uit de Filipijnen. Maarja, de naam Norwegian klinkt beter hè.

9 likes

ah dat niet gezien mogen worden is wel heel erg Assepoester :frowning:

8 likes