Filmtopic

Ik heb hem in de bioscoop gezien, heeft wel een grote indruk achtergelaten. Wat je omschrijft, bijna fysiek pijnlijk maar ook mooi om te zien hoe iedereen ermee amaiing. Heel “echt” (tussen aanhalingstekens omdat ik zo’n groot drama gelukkig nog nooit van dichtbij heb meegemaakt dus ook niet goed weet hoe het echt zou zijn). Hele goede film.

Over de buitenlandse/aziatische films. Nee ik doe dat echt veel te weinig, ik kan zo ook even niet bedenken of ik - naast wat bekende, Oldboy, Parasite - Aziatische films heb gekeken.

1 like

Ik heb even door mijn filmlijsten gekeken

Japanse aanraders
Tampopo
Kikujiro
Ride Your Wave
Mai Mai Miracle

En Koreaanse:
The Host
The Good The Bad The Weird

Ik wil dit jaar 1 film kijken voor elk land waar ik ben geweest. Het is een gepuzzel, maar gaat tot nu toe goed.

Ik vind het best wel moeilijk om buitenlandse films te vinden. Het aanbod op Netflix en Prime is mager en voor de selectie van Mubi heb ik niet altijd zin.

2 likes

Dankjewel! Ga eens even wat filmtitels opzoeken en zet ze op m’n lijst. Leuke challenge doe je! En eens met dat het Moeilijk Is om films te vinden. Ik haal ze zelf eigenlijk vaak uit de bibliotheek. Daar is toch wel het grootste aanbod arthouse en anderstalige te vinden!

Ik heb vandaag The Old Guard gekeken op netflix. Heeft mij wel vermaakt. Geen saaie stukken, er gebeurt constant wat, en niet teveel nutteloze actie met gevechten die 3 kwartier duren (looking at you john wick3).

Gister Tigertail gekeken op netflix. Ik… vond het niet zo. Acteerwerk niet echt denderend en veel saaie stukken waarin weinig gebeurd. Ja het verhaal is wel interessant maar dat wordt niet echt uitgediept behalve dat het leven snel gaat en je spijt hebt van keuzes. Omdat ze snel door zijn leven vliegen blijft het erg oppervlakkig.

Laatst Minari gekeken en die vond ik wel heel goed en mooi. Zelfde soort onderwerp als Tigertail maar veel beter uitgevoerd. Zit meer humor in en een schattig jochie.

2 likes

Vandaag Under the silver lake gekeken en ik vond het echt een KUTfilm. Geen enkele vrouw met een bmi boven 8 of uberhaupt een rol die verder gaat dan puur lustobject. Niet dat the main character veel meer diepte heeft dan “Kurt Cobain is cool” en “Dit meisje dat ik 2 keer heb begluurd en 1 keer heb gesproken is nu mijn levensproject”. Dan kun je beter Booksmart kijken want die vond ik wel leuk

1 like

@vitaminwater lekker laat want ik ben aan het teruglezen, maar Ten Things I Hate About You is ook gebaseerd op een Shakespeare stuk! Op The Taming of the Shrew

@evenveel ik heb Wind RIver een hele tijd geleden zien en kan me herinneren dat ik hem op bepaalde vlakken wel een beetje problematisch vond maar kan niet zo direct meer terughalen waarom nou precies. Is volgens mij ook wel aardig wat over geschreven

1 like

Mary is Happy, Mary is Happy!

Dit is een film uit Thailand. Hij is wel absurd soms. De film is gebaseerd op 410 tweets van een echt meisje. Die verschijnen ook in beeld en beïnvloeden dus het verhaal.

2 likes

Ja als ik zo gelijk zou mogen raden omdat de hoofdpersoon een witte man is die geen enkele politie/sheriff ervaring heeft en compleet iedereen (in de meeste gevallen native american (sorry ik weet even niet of dit de juiste term is)) overruled. En dat ook veel vanuit zijn perspectief is terwijl er dingen gebeuren waarin hij niet de belangrijkste persoon is om naar te kijken.

2 likes

Ja booksmart vond ik ook grappig! Sympathieke hoofdpersonen ook. En vlot gemonteerd.

@dazed wat grappig! Dat is ook echt een onvervalste klassieker. En clueless die is gebaseerd op Emma toch van Jane Austen? Het lijkt bijna zo dat als je Een klassieker wilt worden je wel een goed literaire verhaal moet hebben. Romcom is niet zomaar wat dus haha.

2 likes

Ja klopt! Clueless is mijn lievelingsfilms en ik weet nog dat ik een keer emma keek en er achter kwam dat bijna elke scene wel ergens op gebaseerd was!

En en bridget jones is toch ook wel losjes gebaseerd op pride &predjudice?

2 likes

Ja dat doet wel een belletje rinkelen inderdaad :sweat_smile:

@Marquez @Sjern ja klopt! Ik geniet er ook heel erg van dat Colin Firth zowel in Bridget Jones als de 1995 versie van P&P Mr Darcy speelt.

Ik had tijdens mijn studie Engels een vak over filmadaptaties, was echt top :ok_hand:t2:

2 likes

Wat leuk, klinkt als een interessant deel van het vak Engels. Ik vind Colin Firth trouwens ook echt een hele goede acteur. In the kingsman is hij ook zo goed. Of in the king speech. Veelzijdig.

Misschien vind je onderstaand boek ook wel leuk. Gaat wel meer over series, maar ik vind het een interessante invalshoek

Oh klinkt interessant! Ik ben nu aan het werk maar ga er vanavond even beter naar kijken :blush:

1 like

Incendies! Als je die nog niet hebt gezien

1 like

Heb ik al gezien! Maar topfilm inderdaad

1 like

Het is geen film maar een serie, maar I May Destroy You is echt een aanrader. Torka Aldrig Tarar Utan Handskar ook.

Hier een heel random lijstje films die nu in me opkwamen, waarvan je er vast al een aantal gezien hebt, maar misschien niet alles?:

Una mujer fantastica
Dheepan
La premiere jour du reste de ta vie
The Namesake
Breakfast on Pluto
El Secreto de sus Ojos
Mar Adentro
Don’t look now
Vera Drake
Take this Waltz
Zodiac
Abre los Ojos
Jagten
Mystic River
All the president’s men
The Magdalene sisters
Repulsion
Pi

2 likes

Ah top! Dankjewel, heb er een aantal gezien maar zeker niet alles dus kan met deze en de andere tips wel even vooruit

1 like

Heeft iemand Zack Snyder’s Justice League gezien? Ik ben door de 4 uur heen gekomen en vond het best aardig.

Kan me niet veel van het orgineel herinneren behalve dat ik het jammer vond dat The Flash en Cybord niet een betere verhaallijn hadden en dat is wel beter uitgewerkt in deze versie

Ik heb dat bij de films van Ken Loach. Zijn nieuwste - Sorry We Missed You I, Daniel Blake - gaan ook over actuele onderwerpen.

1 like

Ik heb net Promising Young Woman gekeken met Carey Mulligan.

Ik ben er helemaal stil van. Echt een sterke film gemaakt door vrouwen. Best wel heftig maar echt een aanrader.

5 likes