Is er een leuke sinterklaas film voor volwassenen, niet Sint of Alles is Liefde?
Pak van mijn hart?
Gister op Netflix āPower of the Dogā gekeken. Het begint een beetje langzaam, maar als het een beetje begint te lopenā¦ damn wat een mooie film! Echt de moeite waard, ook prachtig beeld.
@Max ik zag dat jij ām in het bioscooptopic noemde, heb je ām toevallig nog gezien?
āāāā
Over arthouse films gesproken, wat zijn jullie favoriete arthousefilms? Ik heb er al heeel veel gezien, en weet daardoor soms ff niet meer wat ik moet kijken. Dus wie heeft dat ene pareltje?
Ik denk meteen aan āDonāt worry he wonāt get far on footā, ik zag die in een filmhuis maar ben niet heel bekend met de precieze arthouse-regels dus sorry als hij niet passend is. Vond het wel een mooie en indrukwekkende film. Met kleine rolletjes van Beth Ditto (zangeres van the Gossip) en Kim Gordon (zangeres van Sonic Youth) trouwens
Manchester by the sea
Captain fantastic
Djam
Home (over een huis bij een snelweg)
Little miss sunshine
Marriage story
Rabit hole
Amelie
I Daniel Blake
Less hirondelles del kabul
Brother
Weekend
Maar weet niet of dit arthouse genoeg is.
Edit:
What if
Portrait de la jeune fille en feu
Blue valentine
The lunchbox
Een paar favorieten van mij, maar ik denk dat deze vrij bekend zijn:
- Druk
- Promising Young Woman
- Sound of Metal
- Like Father, Like Son
- Werk ohne Autor
- Take This Waltz
- The Kids Are All Right
- I, Daniel Blake
- Manchester by the Sea
- Leave No Trace
- Babel
- Girl
- Frank
- Birdman
- In a Better World
-Melancholia
-American Honey
-The Florida Project
-The Lobster
-Eternal Sunshine of the Spotless Mind
-The Tree of Life
-Annihilation
@Junebug85 @Marquez @Elaine @Echo dank voor jullie reacties! Zitten idd goeie tussen. Op Djam en Home na heb ik echter alles al gezien Maar die kan ik online niet vinden helaas, alleen op dvd te koopā¦
Mocht iemand nog iets weten, deel gerust! Ik hou van favorietenlijstjes!
Chunking Express
Oh wauw wat leuk dat je zoveel films al hebt gezien! Aan deze moest ik nog even denken.
Die weisse rose
Arrival
Volver (moet ik nog kijken)
500 days of summer
Colette
The shape of water
Le grand bain
Sing street
Begin again
8 femmes
Al vind ik sommige beetje op het randje wel/niet arthouse.
Ja het is leuk want je komt echt mooie pareltjes tegen, en ik kan altijd wel meepraten als iemand een film heeft gezien haha. Maar het is ook een vloek, want het is soms lastig om iets te vinden wat je nog niet gezien hebt, en dan ook nog waar je op dat moment zin in hebt. Ik heb nog best een lijst met wat zwaardere films, met een politiek of filosofisch thema, maarja daar heb je niet altijd zin inā¦
Die Weisse Rose heb ik nog niet gezien! Gaat op mān lijstje.
Haha terwijl ik mān reactie typ zie ik er steeds films in je bericht bijkomen
Ja is soms ook lastigā¦ Als het maar niet een typische PathĆ© film is zegmaar, dan vind ik het meestal al prima. (Al zie ik die meestal ook wel, met vrienden of familie want die zijn van uugh geen arthouse film aub) Ik werk zelf in een filmhuis - hence de vele films - en soms draait daar ook een film waarvan ik denkā¦ hmm die hoort hier toch niet echt? Zoals The Shape of Water bijvoorbeeld, maar is van Guillermo del Toro, dus valt dan volgens velen toch weer in dat straatje.
del Toroās nieuwe film Nightmare Alley staat trouwens in het lijstje van verwachte Golden Globes nominaties (worden 13 december bekend gemaakt), ben ik ook wel erg benieuwd naar! The Power of the Dog die ik eergister noemde staat trouwens ook in dat lijstje.
- Swallow
- Kajilionaire
- Good times
- Mommy
- Synedoche new york
- The handmaiden
- Somewhere
- Holy motors
- Den skyldige
- Fish tank
Oh sorry was @Vivre haha!
Ja dat heb ik ook! Af en toe kijk ik er een en dan heb ik eerst wel even weer genoeg gehad.
Haha ja dat criterium hou ik ook vaak aan. En als het een film is die familie of vrienden niet willen kijken zit ik vaak ook al wel okƩ. Al is dat zo jammer, want ze haken al gauw af op andere talen. Er zijn genoeg anderstalige films die gewoon heel leuk en echt niet super zwaar, apart gefilmd of ingewikkeld zijn . Vaak ook nog met betere humor en verhaallijn dan Amerikanen.
Ook Nederlandse films worden zo afgekraakt maar bijv. God only knows, mijn bijzondere rare week met Tess en kuthoer zijn zo leuk.
Denk dat Netflix ook niet perse helpt om het beeld van andere films te vergroten. Zelf vind ik vaak andere films in de bibliotheek of naar een filmhuis ipv gewone bioscoop. Ik vind trouwens genoeg ānormaleā films leuk hoor.
Oh ik moet nog aan een hele leuke film denken. A royal night out. Totaal niet hoogdravend en ook wel wat te romantisch soms maar het is echt een onwijs charmante film.
Ben benieuwd naar de laatste twee films die je noemt. Wat vind je trouwrns de beste film nominatie ding? En ik ben wel benieuwd wat je werk precies inhoudt. Kies je echt mee met films uitzoeken enzo
De best of 2021 lijstjes komen langzaam binnen.
Mijn favorieten in de BFI lijst zijn: Limbo, Quo Vadis Aida, Shiva Baby, Beginning, Sound of Metal, Minari, Zola, Azor, Flee, First Cow en Drive My Car.
Moet zelf nog een paar 2021 films zien voor ik een lijst maak.
Heb uit deze lijst alleen Titane, Father, Shiva Baby en The French Dispatch gezien. Vond ik wel allemaal heel goed. Als ik naar mijn lijst kijk heb ik er dit jaar 54 gezien, dit waren enkele van mijn favorieten (maar dus niet per se dit jaar uitgebracht)
Samenvatting
- Gunda
- Bacurau
- Jenniferās Body
- The Skin I Live In
- Pieces of a Woman
- Stoker
- Saint Maud
- I care a lot
- Booksmart
- The assistant
- Citizen Ruth
- But Iām a cheerleader
- Nocturne
- A bigger splash
En de vier die hierboven staan
Best veel goeie films gezien dus. Denk erover om volgend jaar een cineville pas te nemen als de bios weer 's avonds open mag
Volgens mij nog niet genoemd:
- Only god forgives
- Festen
- Jagten
Netjes!
Vind het zo jammer that The Assistant niet meer aandacht kreeg. Had een veel betere impact dan Bombshell bijvoorbeeld. Maar snap ook dat mensen niet dan zijn van langzame films.
Een paar van mijn favorieten:
Leave No Trace
Lucky
Me, Earl and the Dying Girl
Upstream Color
The Lighthouse
Under the Skin
Monsters
The Kings of Summer
Paterson (alles van Jarmusch)
Wildlife
Meekās Cutoff (eigenlijk alles van Reichardt)
Martha Marcy May Marlene
Prachtige Italiaanse arthouse āLa pazza gioiaā.
Net echt een geweldige film gezien en dan ga je naderhand nog even wat reviews lezen (gewoon korte op Letterboxd) en wordt ie met de grond gelijk gemaakt. Haters