Endometriose

Eerst voelen of ik als ik denk dat ik iets aanspan het wel echt aanspan wat zij dan voelt, volgens mij ook iets over plassen maar weet niet hoe ze dan dan gaat bekijken. Maar blijkbaar plas ik zelfs niet normaal en veel te vaak terwijl ik dacht dat dat wel snor zat. Er is geen algemeen plan, maar maatwerk! Ik heb ook al 8 jaar een zere heup dat komt mogelijk ook vanuit het bekken.

Leuk ook bij de bekkenfysio eigenlijk doen wij hetzelfde. Ze heeft niet inwendig gevoeld. Vond ik niet nodig omdat gyn al zo vaak echoā€™s maakt enz. Mijn blaas blijkt overactief te zijnā€¦ klinkt beetje alsof jij dat ook hebt

Leuk is loop :see_no_evil:

Ja weet niet! Vooral in de spierspanning zit het denk ik eerder. Heb een drain die naar mijn buik loop vanaf mijn hoofd en ben daar 8 keer aan geopereerd ofzo en daarna werd uitplassen moeilijk. Dus miss heb ik mezelf daarna gewoon iets onhandigs aangeleerd (wat ik zelf dus niet als probleem zag) Maar heb vooral veel pijn zo rond mā€™n rectum, hopelijk kan dat wat verminderen en die zere heup en zij. Maar ik durf ook niet teveel te hopen op verbetering. Heeft het bij jou geholpen?

Ben nog druk bezig met de bekkenfysio, nu 4x geweest. We doen ademhalingsoefeningen om de bekkenbodem te ontspannen.
Ze dacht de spanning misschien ook komt door de pijn en je automatisch anders de spieren gebruikt. Hoop het gaat helpen, ik minder vaak na de wc moet.

1 like

Ja lijkt me ook, en omdat er dingen groeien rondom die spieren is t niet gek als het geĆÆrriteerd of uit balans raakt. Ben heel benieuwd of ik nu ooit van mijn zere heup afkom, zou wat zijn. Ik mag donderdag weer.

1 like

@Ano88 @Bertha ben benieuwd hoe het nu met jullie bij de bekkenbodem fysio gaat? Merken jullie al verbetering?

Ik ga deze week bellen voor een afspraak denk ik. Bij mij is zoiets in het ziekenhuis niet aangeraden, maar denk dat ik er veel profijt van zou hebben. Heb laatste tijd zoā€™n last van mijn stuitje dat zitten erg pijnlijk is, ook veel pijn bij vrijen, en snel aandrang om te plassen (vooral ook bij sporten). Denk dat ik er veel baat bij kan hebben.

Ja! Ik heb minder pijn bij plassen. Ik span mijn bekkenbodem spieren teveel aan en daardoor krijg je (ipv zoals normaal bij de onderste afbeelding) allemaal bochten overal zoals op de eerste afbeelding. Ik heb ook veel pijn bij mijn stuitje en bij mijn schaambeen. Echt op de plekken waar de bekkenbodem spier aan je botten vastzit.

Plaatje

Het ontspannen lukt nog niet zo goed. Ik heb alsnog wel vaak pijn en voel niet goed hoe ik t ontspan soms.

Ik heb het idee dat vooral de andere plashouding echt een verschil maakt. Dus goed met rechte rug en boete op de grond, knieƫn in een rechte hoek. Ik zat altijd een beetje naar voren ofzo en als ik er nu heel even niet aan denk dan merk ik direct dat plassen minder makkelijk gaat.

Ik heb wel echt een fysio van het endometriose centrum, vind dat wel fijn!

1 like

Was mij wel aangeraden, maar weet je zelf ook een afspraak kunt maken.Wilde zelf liever geen inwendig onderzoek, daarom weet ik niet helemaal waar ik vandaan kom. Ze hebben de oefeningen hierop aangepast, erg fijn.
Zelf merk ik een verschil met lopen, als ik kracht moet zetten en kan nu weer wat stiller op 1 been staan voorheen trilde ik dan of verloor mijn evenwicht. Ook met plassen.

Ze denken mijn bekkenbodem overactief is. Komt vaker voor bij endometriose en heeft mijn gynaecoloog bevestigd .
Zou als ik jou was echt het proberen. Je hebt niks te verliezen en vaak wordt de eerste paar keer vergoed. Mocht je onderzoeken lastig vinden hoeft dit niet.

1 like

Hoe gaat het verder met jullie met de endometriose?
Hoe zelf heel veel last maandelijks, functioneer 4 dagen echt niet.
Ook veel last aan de rechtereileider (tenminste die plek)

Ik word zelfs inwendig behandeld en dus niet alleen onderzocht. Ik ben wel onwijs blij dat ik dit heb gedaan want mijn bekkenbodem is echt heel veel stappen vooruit gegaan. Ik heb oefeningen en ga nu 1x in de 4 weken voor inwendig behandeling, hiervoor vaker maar niet meer nodig. Sinds het beter gaat kan ik veel beter naar de wc, seks is weer pijnloos en ook mijn dagelijkse buikpijnen zijn sterk verminderd. Ik kan het je dus wel aanraden al zou ie er vast een goede reden voor hebben waarom je het niet wilt wou ik toch even mijn ervaring delen :heart:

Ja klopt nare ervaringen. Ben hiervoor in behandeling, met de fertiliteit en bevalling kwam alles na boven erg vervelend. Gelukkig hebben we zo een goede methode gevonden dat ze me toch kunnen helpen. Bij de endometriosearts gaat het iets beter meer loop hier al paar jaar. Zal altijd een moeilijk iets blijven.

Wat goed om te horen dat het beter gaat. Met seks ook fijn en ontlasten. Hebben ze dan ook nog Iets aan de endometriose kunnen doen?

1 like

En @Bertha dank voor het delen van jullie ervaringen! Fijn om te horen dat het wat beter gaat. Ik heb vrijdag mijn intake en gelijk eerste afspraak gepland, ben heel benieuwd.

En ook @JustinBieber, heel fijn om te lezen van de seks want op dit moment kan ik eigenlijk gewoon geen seks hebben, dus di geeft echt hoop!

1 like

Echt beter gaat het verder eigenlijk helaas niet. Met vlagen ben ik gewoon optimistisch. Gaan binnenkort een tens proberen.

De tens voor de menstruaties?
Hoop dit helpt. Heb je hele erge krampen?

Ik menstrueer niet meer, ik slik de pil door.
Ik heb al een jaar of 8 een zere heup. Er werd gedacht dat dit een hardloopblessure was en het is uitgebreid onderzocht toen maar niets gevonden dus zou toch echt die blessure wel zijnā€¦ maar ik liep al lang niet meer hard (haha letterlijk, sjok sjok) en fysio hielp allemaal niks. Nu is het aannemelijker dat het door de endo komt. En heb vaak een zere zij en rug. Ik ben ook geopereerd aan iets anders dan endo aan mijn rug en buik en heb naast het rug litteken ook vaak pijn. En dus bij mijn schaambeen en stuitje. En veel druk op mijn darm (omdat het daarop groeit).
Die heup is ook al zo lang en zo hardnekkig, was wel heel verdrietig dat het niet wat beter is geworden door de fysio maar het is op zich wel hoopvol dat de tens dan nog een optie kan zijn.

Ik lees veel goeie verhalen over TENS in de facebook groepen! Hopelijk helpt het :four_leaf_clover::heart:

1 like

Wat rot zeg, gaat het nu beter?
En geen idee, hoe stellen ze dat vast? Heb iig een echo gehad maar weet even niet meet of er fotoā€™s zijn gemaakt. Ik kon me opzich altijd wel vinden in de tractus iliotibialis frictie syndroom (even gegoogeld haha wat t ook alweer wat) klachten maar niets helpt. Ben bij een sportarts en orthopeed geweest.

Zal eens vragen aan de bekkenbodem fysio of zijn t kent en dat testen weet. Zou toch wat zijn! Hopelijk herstel je helemaal! En bedankt voor je ongevraagde advies :wink: je weet toch maar nooit.

1 like

Ik denk dat het nooit gezond is om zomaar iets in je vagina te stoppen. Daarbij geloof ik zelf niet in deze alternatieve geneeskunde. Als dit de oplossing was werd niemand meer geopereerd etcā€¦

2 likes