Durf te vragen #5

Nu wil ik ook linnen beddengoed! Haha. Bedankt voor de info.

1 like

Persoonlijk vind ik linnen ook wel iets ruwer hoor! Heb 100% linnen beddengoed van H&M en het voelt koel en zwaar aan, maar niet per se heeel zacht. Heb ook beddengoed van een duur merk (welke weet ik niet meer haha, maar iets wat 200 euro kost bij de bijenkorf) en die vind ik wel heel lekker zacht. Is denk ik katoensatijn

Edit: ligt misschien ook aan de verwerking van linnen hoe zacht het is. Ik zag laatst ook beddengoed van katoen/tencel mix en dat was ook heel zacht en beetje glanzend

1 like

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Review je spellen

Hm ik vind het ook een lastige, maar ik zou wel gaan. Zelf ben ik het bijv. niet echt eens met dingen die in een trouwformulier staan, maar vrienden wel. Tja, hun feestje, niet de mijne. Ik zit het gewoon voor ze uit. Mijn vrienden zijn trouwens wel zo dat ze het andersom ook doen, dus wellicht dat dat nog uitmaakt voor je keuze.

En als je het echt niet ziet zitten, meld je af voor de dienst en leg de reden uit. Gebeurt wel vaker en over het algemeen is mijn ervaring dat er dan niet heel erg moeilijk gedaan word en je prima naar het feest kan komen.

1 like

Ligt voor mij een beetje aan hoeveel je er niet achterstaat en hoe de mensen pastoor/dominee bijv is (maar dat weet je denk ik niet). Als de kerk opzich een probleem is zou ik dat skippen, toch saai als je er niks mee hebt. Tenzij je er zelf graag voor ze wilt zijn / zij daar veel waarde aan hechten en jij je over de kerk heen kan zetten. Aangezien de mensen die uitnodigen je wel accepteren, zou ik lekker wel naar t feest gaan.

Overigens: het zou er voor mij ook aan liggen hoe kerkelijk de mensen zijn en de waarde die aan de doop hangt (of dat het meer uit formaliteit wordt gedaan - omdat het hoort). Ik ken alleen dat tweede, dus kan me niet voorstellen dat iemand daar dus mee zou zitten als ie de kerkdienst afhaakt đŸ„Č

2 likes

Dat vind ik zelf ook altijd erg lastig, maar omdat dopen zo specifiek gekoppeld is aan geloofsovertuiging heb ik voor alleen feest gestemd. Bij een doopdienst worden de aanwezigen vooral gezien als getuigen van de religieuze handeling en draait het om het opnemen van het kind (of de volwassene) in een specifieke geloofsgemeenschap. Ik voel me daar nooit zo genoodzaakt om aanwezig te zijn als buitenstaander. Zeker niet als er ook nog een feest is. Ik geef dan overigens wel eens zo’n houten regenboog als cadeau. Valt vaak wel in de smaak en is lekker multi-interpretabel :innocent:

5 likes

Ja hier kan ik mij ook wel in vinden. Alleen interpreteer ik dopen dan wel iets breder dan hoe jij het schetst. Meer dat het voor de ouders ook heel belangrijk is in hun leven/opvoeding waar ze je dan graag bij willen hebben. Niet zozeer voor het religieuze aspect ook echt. Ja tenzij beide gelovig zijn, maar anders is het iets wat je samen deelt ofmfat het belangrijk is in het leven van diegene.

Daarom kan je ook prima afzeggen voor de dienst omdat je vrienden weten hoe je bent. Daar zouden zij dan weer respect voor hebben. Elkaar in z’n waarde laten en dan maakt het niet uit wat je kiest.

Ik zou gewoon gaan. Je bent door hen uitgenodigd om dit bij te wonen omdat ze dat graag willen. Mijn vriend en ik hebben ook niets met geloof maar zijn ook gewoon naar de doop van zijn nichtje geweest waar hij ook Peetoom van is. Als het zo is dat je naar voor zou gaan voor de hostie zou ik gewoon blijven zitten. Doe ik ook als ik naar een begrafenis of trouwen zou gaan in een kerk.

1 like

Maar in het geval van een kinderdoop doen ouders dan vaak een belofte om hun kind op te voeden in een bepaalde geloofstraditie. Als die traditie @Merrow openlijk niet accepteert of ontkent, dan kan je je behoorlijk eenzaam en ellendig voelen op zo’n plek. En dat staat het doel om oprecht blij te zijn voor de ouders dan juist in de weg.
Ik ben hierin zelf overigens niet zo principieel hoor, maar volg vooral m’n gevoel wat deels ook afhangt van de relatie met de mensen zelf en het type geloofsgemeenschap. Als het dierbaren zijn ga ik ervan uit dat je elkaars keuzes kan respecteren inderdaad.

9 likes

Zoiets is altijd lastig. Ik ben niet gelovig maar ga wel gewoon naar begrafenissen, dat zie ik meer als mensen steunen bij hun verdriet. Tijdens de hostie blijf ik zitten. Ik zou een doopsel ook wel zo zien > de ouders vinden het leuk om met mij te delen dus prima, ik kom wel.

Ik heb echter ook 2 petekinderen, dus heb “plechtig beloofd hen over god te leren”, wat dus een lege belofte is. De ouders in kwestie hebben de kinderen alleen laten dopen “omdat dat hoort”, ze zien zelf nooit een kerk vanbinnen, alleen tijdens een begrafenis. Ik vind dat ergens heel hypocriet waardoor ik zelf dus geen waarde hecht aan mn lege belofte.

1 like

Ik heb last van mieren in de berging . Ik heb er spray op de kieren en naden gespoten en buiten kokend heet water . Kom er net achter de die spray tegen kruipende ongedierte tot 2015 was đŸ€Š. Wie heeft er ook last van mieren gehad in de berging met welk middel van welke merk heeft dat gewerkt ?

Ja met dat laatste kan ik me goed indenken dat je dat heel lastig vind. Ik zou dan gewoon afmelden hoor! Ook omdat het gewoon familie is en geen vrienden.

2 likes

Ik had inderdaad nog een edit willen toevoegen dat het verschilt maakt of je zelf wel gelooft. Dan zou ik niet gaan, omdat ik dat gevoel van niet geaccepteerd worden niet opzij kan zetten.

1 like

@Merrow Ik heb gestemd op ‘gaan’, maar ik ben wellicht bevooroordeeld omdat ik geen levensstijl of levenskeuzes heb die door de kerk niet geaccepteerd zouden worden. Ik vind het ook moeilijk om me in te leven in deze specifieke situatie, ook omdat ik jouw positie niet precies ken en niet weet om wat voor soort kerkgemeenschap het gaat (en welke gedachten zij erop nahouden). Ik denk dat dit echt zo persoonlijk is dat je dit voor jezelf moet beslissen. Wat weegt zwaarder, jouw gevoel dat je uit principe niet naar die kerk wilt omdat je je daar niet geaccepteerd voelt, of het belang dat de ouders van het kind eraan hechten dat jij daar aanwezig bent? Zouden zij er begrip voor hebben als je, met jouw redenen, er niet bent? Als ze er geen begrip voor hebben, is het je dat waard?
Kan me voorstellen dat het heel lastig is, maar hoop dat je dicht bij jezelf kunt blijven en dat je daar niet voor veroordeeld zult worden.

2 likes

Ik ken jou(w situatie) niet maar maak op uit je berichtjes dat je tot LHBTQ behoort. De katholieke kerk is in de leer fel tegen LHBTQ maar in de praktijk word je niet de kerk uitgejaagd. Dus als jij de kerk bezoekt in verband met een doopviering, dan is er in principe niets aan de hand. En voor de ouders van de dopeling is het fijn als je er bent, daarom heb ik gestemd op ‘gaan’.

Mijn ervaring met katholieke doopvieringen is dat het bezocht wordt door vooral niet-katholieken of niet-praktiserende katholieken, die er voor de dopeling zijn, en dat de pastoor al lang blij is als er wat kerkbanken gevuld zijn. Het hele strenge van vroeger waarbij ook de peetouders praktiserend katholiek moesten zijn, is in de praktijk zelfs al lang niet meer zo.

Echter, als jij je daar anderhalf uur heel onprettig gaat zitten voelen en je weggekeken voelt door de daar aanwezige katholieken, weet ik niet of dat het waard is. Zeker als je voor de vorm bent uitgenodigd en wat verder van de ouders af staat emotioneel gezien. Sterkte met je beslissing, ik kan me voorstellen dat dat een lastige afweging is.

9 likes

6 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Cadeau inspiratie topic

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Beste lunchplekken van Nederland

Als er een ernstig auto ongeluk is gebeurd, haalt de gewone berger die dan op of de politieberger? En dan bedoel ik echt als er bv menselijke resten en/of heel veel bloed op aan het voertuig zit?

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Ondergoed-topic

Ik denk dat de Canarische eilanden het dichtst bij komen dan.

1 like