Darmproblemen (FODMAP, PDS, coeliakie etc.)

Ik vind lactosevrije kwark wel heel lekker! Zowel die van AH als van melkkan. Maar ik eet het nooit kaal haha, altijd met iets erin. Misschien dat dat scheelt. Je hebt ook pakken lactosevrije yoghurt, volgens mij is bij al die dingen (behalve als t op basis van kokos of soja is) zo dat het “gewone” zuivel is maar dan met lactase toegevoegd. Mijn vriend vind de melk bijv hetzelfde smaken :smiley:

1 like

Thanks! Ik vind de melk idd ook hetzelfde!! Misschien ietsjes zoeter maar prima te doen. Ik ga nu de arla lactosevrije vanille ding proberen!!!

2 likes

Wat @Aardbeitje zegt, er is echt niks geks mee er is gewoon lactase aan toegevoegd. Je kunt als je graag echte zuivel wil ook zelf lactase druppels of pilletjes halen. (Is ook nog eens goedkoper)
Ik vind de havergurt van oatly erg lekker. Ik kan niet tegen soja yoghurt, dat is ook niet low fodmap helaas.

2 likes

Had dit onderzoek ook gekregen vanuit enquêtes die ik ooit had ingevuld vanuit het ziekenhuis en ik kreeg gisteren een mailtje dat ik mee mag doen! Start 17 mei dus ben heel benieuwd

1 like

Wat leuk!!

Oke hoe doen jullie dat als jullie een date ofzo hebben? Ik ben altijd zoooo bang dat ik last van mn darmen krijg en vooral winderigheid, omdat je dan sowieso al zenuwachtig bent en ik weet gewoon dat ik bijna altijd last daarvan heb, vooral in bepaalde weken van mn cyclus. Maar dan zit ik ook altijd met het eten, want wat kan ik eten om te vermijden dat ik last krijg? Hebben jullie tips?

1 like

Misschien buiten daten op een terras waar veel geluid is en wind. Dan kun je makkelijker een scheetje laten als het moet

Eet je al low fodmap?

Nee en we gaan volgende week afspreken bij hem thuis…

Rennie deflatine! En zo snel mogelijk beginnen met het dieet, zonde om je leven zo te leven!

Er is weer een onderzoek waar je aan mee kan doen!

Hoi!

Even een update: de lactofree vanille yoghurt van Arla is heel lekker!!

Ook nog een vraagje: morgen moet ik naar de kaakchirurg om mijn verstandskies eruit te laten snijden en ik vroeg me af of jullie nog suggesties hebben wat ik makkelijk kan eten/bereiden en FODMAP proof is?

Ik heb me eerder nooit gemeld in dit topic volgens mij maar heb ook al behooorlijk wat jaren last van PDS. Nog nooit het FODMAP-dieet gedaan, maar ik ben er toch steeds meer over na aan het denken… In ieder geval ga ik nu eerst meedoen aan het onderzoek van de WUR die @Bertha als eerste noemde. Begin aanstaande maandag en dan krijg ik in de tweede week van juni het supplement om een maand uit te proberen. Ben heel benieuwd!

3 likes

Ohhh wat goed, hopelijk helpt het je!!

Ik hoop het ook!! Zal updates posten hier.

1 like

Ze doen t vaak maar aan 1 kant dus dan kan je gewoon alles met de andere kant eten! Ik heb er destijds iig niet zoveel werk van gemaakt, maar stokbrood of chips ofzo is erg hard dus zou dat niet doen. Maar verder maakt t niet zoveel uit. Sterkte!

1 like

Lief! Bedankt :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik heb eindelijk t een en ander besteld bij bakker Leo. Ik ben super benieuwd! Ik denk of dacht dat ik spelt wel goed kon verdragen maar ben de laatste weken heel erg moe en wil maar eens kijken of dat misschien nog weer wat beter kan worden! Spelt is gewoon zo makkelijk, dus zou jammer zijn als dat toch niet zo goed gaat maar ook wel fijn als er dan een reden is voor de vermoeidheid!

2 likes

Hoe bevalt jouw onderzoek tot nu toe? Ik doe ook mee maar tot nu alleen nog maar vragenlijsten invullen elke dag. Volgende weke woensdag moet ik die ontlasting wegen dat vind ik wel ff spannend haha en dan weer 'n week later beginnen met het supplement. Volgens mij loop jij één week voor op mij

1 like

Op zich bevalt het prima hoor! Vind de vragen alleen niet altijd specifiek genoeg, ook bij de langere invullijsten heb ik het idee dat er toch wel wat essentiële dingen over worden geslagen maargoed als zij maar te weten komen wat ze willen weten haha. Afgelopen week moest ik wegen, dat vond ik ook wel vervelend maar was veel thuis dus dat scheelt. Ga maandag beginnen met het supplement, dus dan loop ik idd een week voor op jou! Wat vind jij er van?