Darmproblemen (FODMAP, PDS, coeliakie etc.)

Ik voel me vaak heel onaantrekkelijk en unable to love omdat ik altijd gezeik met mijn darmen heb en bang ben dat ik leegloop als iemand me aanraakt

Dus ik moest heel erg lachen om dit en ik hoop dat het jullie ook blij maakt

4 likes

Ja snap wel wat je bedoeld met die dagelijkse vragenlijsten. Vind ook de antwoorden die je kunt geven (van tamelijk ernstig - zeer ernstig etc) soms een beetje mwa. Ik moet woensdag wegen en ben in principe ook 4/5 dagen thuis dus dat is fijn! Ben benieuwd of je iets gaat merken van het supplement (als je geen placebo is haha)

Ja eens! Is het een beetje te doen met wegen so far?
Ik ben sinds maandag gestart met het supplement maar merk nog weinig. Het klontert ook best wel icm de sinaasappelsap dus dat is niet heel fijn. Vaak is het natuurlijk wel zo dat pre- en probiotica wat langer gebruikt moeten worden voordat je resultaat hebt dus ik wacht het maar gewoon af.

Hmm ja een beetje. Gisteren was dag 1 en had ik wel echt zoiets van ‘uh dit kan ik niet hoor’ (ik dacht nog als je nou een hond had gehad was dit vast makkelijker geweest haha) maar uiteindelijk ging het wel redelijk.
Proef je het heel erg of smaakt het wel gewoon naar sinaasappelsap?

Ik kom er weer niet uit, zijn deze crackers FODMAP proof?

naar mijns inziens wel maar ervaring leert dat ik soms wat over het hoofd zie

Je moet even checken of er Amaranthmeel in zit, dat zit in die andere versie dacht ik wel. Dat is helaas best hoog in fodmaps kwam ik niet zo lang geleden achter.

2 likes

Wel handig om dan de ingrediënten lijst erbij te zetten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Hahahaha Ja met mij ga je de oorlog niet winnen sorry

Maar zit idd amaranthmeel in @sofia dus het valt al weer af.

Bedankt :smiling_face_with_three_hearts: ook @bertha

1 like

Nieuw kookboek! Zin om weer wat nieuwe dingen te gaan maken!

1 like

@Bertha hoe vond je bakker Leo?
Ik ben zelf wel echt fan van het brood, de eierkoeken en het suikerbrood. Ik eet nou eenmaal heel graag brood en al het glutenvrije van de supermarkt vond ik geen doorkomen aan.

Ik weet eigenlijk niet meer of ik een update gestuurd heb in dit topic, dus na mijn laatste gesprek met de MDL-arts nog maar even een update.
Ik slik nu amitriptyline (anti-depressivum) in een lage dossering (20 mg) en dat haalt al veel druk van mijn buik af. Ik kan nu weer op mijn zij slapen als ik dit wil en dat is echt heel fijn. Ook ga ik veel ontspannener de dag door.
Waar bij veel mensen PDS zich uit in opstopping en diarree, heb ik dit nooit eigenlijk. Bij mij uit het zich in een opgeblazen buik en veel pijn, soms veel slijm in mijn ontlasting. Bij echt een te heftige maaltijd heb ik 's nachts ‘een aanval’ van krampen. Dan kan ik zo’n 30-45 minuten alleen maar trillen, zweten en mijn buik verkrampt dan steeds (boven de navel).
Gelukkig heb ik dat nu redelijk goed onder controle.

Wel eet ik nog strak FODMAP-arm, met daarbij een focus op gezonde vetten. Mijn gewicht is altijd al laag geweest, maar aan het begin van dit dieet kelderde dat met nog 5 kilo minder naar gevaarlijk laag. De dietiste gaf aan dat ik vooral lekker boter moet smeren, bakken in olijfolie en vette vis eten. Dat gaat mij best oke af en sindsdien zit ik ook qua gewicht weer stabieler.

Binnenkort terug naar de dietiste om te zien of wij samen nog wat verder kunnen spitten in mijn dieet en wat voeding kunnen toevoegen.
Ook ga ik meditation moments downloaden voor de zware dagen. Deze week is heel heftig op mijn werk en bam ik reageer heftig op het avondeten, opgeblazen buik en pijn.
Dus daar kan ik denk ik nog wel iets in winnen :slight_smile:

1 like

Ik was er niet wild van eerlijk gezegd, had er misschien iets teveel van verwacht.

Wat rot dat je nog steeds zo erge klachten hebt zeg. Loopt er wel nog iets in het ziekenhuis?

Pff, het is echt zo erg gesteld met m’n PDS dat ik binnen 2 minuten op de wc moet zitten. Echt om te janken. M’n grootste angst is echt dat er een keer geen toilet in de buurt is. M’n vriend zegt ‘dan doe je het lekker op straat, boeiend, je kunt er niks aan doen’ maar zo werkt het helemaal niet in m’n hoofd. :sob:

Maar ondertussen heb ik ook PMS dus heb net 3 dikke vette chocolate chip cookies van de bakker gegeten.

Dus ik zit straks weer

fml

ik wil normale darmen

1 like

Aiiiii
Heb je triggers of komt het gaat het een beetje?

Het is nu gewoon erge stress wat m’n darmen triggered. Er komen ook geluiden uit alsof ik een er een beer in heb verstopt. :confounded:

Al vraag ik me soms echt af of er niet meer aan de hand is dan ‘gewoon’ PDS. Er is nooit echt wat uit onderzoeken gekomen maar het is zo heftig het afgelopen half jaar. Kan soms niet overeind staan van de pijn, moet er soms van overgeven. Echt verschrikkelijk.

Oh en dan m’n geweldige maagzuur nog natuurlijk. Alsof ik een lucifer doorslik. Moet daar zo van hoesten en ook weer van overgeven. Heb daar gelukkig nu wel een drankje van de dokter voor gehad.

En ik verlies ook nog vet veel bloed tijdens een toilet bezoek omdat m’n endeldarm helemaal verrot is met uitstulpingen die kapot springen.

Ja nou ben er dus normaal echt geen zeikerd over maar het gaat echt slecht :sweat_smile:

Sorry voor dit mega warrige, onsamenhangende verhaal. Ik ben net wakker en heb pijn :skull:

Wat heftig zeg. Wat voor uitstulpingen? Ik verloor bloed door endometriose die op de darm groeit. En mijn vriend door colitis ulcerosa. Bij mij werd dat ‘bewezen’ door de gynaecoloog, een mri en darmonderzoek. Bij mijn vriend door de MDL arts, bloed- en darmonderzoek. Wat is er bij jou onderzocht? Bloed is wel een alarmbel.

Prachtig filmpje over waarom je een krukje moet gebruiken:

3 likes

Ik heb hetzelfde diagnostische onderzoek als jouw vriend gehad, maar wel jaren geleden. Het lijkt alleen met het jaar erger te worden dus misschien moet ik gewoon een keer terug naar de MDL-arts.

De uitstulpingen in m’n darm zijn hemorroïden (inwendige aambeien :skull: lijk wel 70). Ik heb er al twee behandelingen voor gehad maar doordat er altijd iets blijft zitten, blijft het terugkomen. De enige oplossing is een operatie. Die doen ze normaliter liever niet omdat het zo pijnlijk is. Dus daar ben ik een beetje huiverig voor. Er wordt vaak lacherig over gedaan maar ik heb regelmatig aan de ijzertabletten gezeten omdat ik te veel bloed verloor. En het is echt pijnlijk.

1 like

Wat een geweldig filmpje :rofl:
Het krukje is ook mijn beste aankoop ever :dizzy: en misschien nog een tip voor een ieder die aan PDS lijdt (en opstandig maagzuur) mij heeft het gebruik van Great Lakes runder-bottenmeel enorm goed geholpen. Maagzuurproblemen definitief verleden tijd en véél sterkere darmen door gekregen. Mijn darmen waren ook jarenlang 1 groot drama.

1 like

Ahh wat rot zeg! En daar is niks aan te doen qua voorkoming? Wist niet dat die dingen ook inwending konden zijn. Wat rot zeg! Sowieso rot met darmaandoeningen want met de meeste mensen kun je daar niet normaal over praten.
Zou zeker als je zoveel klachten ervaart soms weer even een arts bezoeken.

Sorry van het medisch dossier in mijn berichtje! Hoop dat je het niet bemoeizuchtig vond.

1 like

Nee hoor ik vind je helemaal niet bemoeizuchtig! Vind het inderdaad juist fijn om over te hebben. De meeste mensen denken bij PDS ‘oh vervelend, buikpijn’ maar er komt helaas wel meer bij kijken.

2 likes