Ik WAS inmiddels een dikke vier weken bezig met FODMAP (de eliminatiefase), op advies van huisarts dus… Dat van dat trek hebben herken ik wel, lag bij mij vooral aan het feit dat ik veel minder vezels binnen kreeg (at voorheen veel volkorenproducten, linzen, bonen, allerlei soorten groenten en fruit). Maar dat went wel en probeerde toch de vezels binnen te krijgen met havermout, lijnzaad (met mate) en groente/fruit. Mijn buik was wel stukken rustiger en platter.
Maar goed… deze week naar diëtiste geweest omdat ik toch wel wat begeleiding wilde, met name bij het herintroduceren. En blegh van haar kreeg ik dus te horen dat ik gelijk naar haar had moeten komen (of naar een diëtiste iig), niet op eigen houtje fodmap had moeten starten (wat huisarts me dus wel gewoon adviseerde) en om PDS te kunnen vaststellen dan wel uitsluiten moet ik nu opnieuw beginnen met fodmap. Zo kut. Ben woensdag bij haar geweest en ik moet nu minimaal een week en het liefst twee weken weer “normaal” eten (eten zoals voor fodmap). Dan klachtenlijst invullen en dan weer vier weken de eliminatiefase. Snap het wel, zij wil een voor- en nameting.
Dus dat was nogal een frustrerend bericht. Voelt alsof alle moeite nu voor niets was en dat was het deels ook natuurlijk :’) Ben nu wel weer wat normale dingen gaan eten, omdat het “moet”, maar logisch, gelijk weer ontzettende buikpijn en obstipatie. Compleet weer de controle kwijt over mijn klachten.