Darmproblemen (FODMAP, PDS, coeliakie etc.)

Ik kan me herinneren dat er op het EGF een FODMAP dieet topic was, en kon hem hier nog niet vinden. Ik heb mogelijk PDS en ga over een paar weken naar een diëtist om te starten. Echt geen zin in, maar wel zin om weer eens een paar nachten achter elkaar te kunnen te slapen. Momenteel lig ik regelmatig wakker van de buikpijn en ben ik echt doodmoe daarvan.

Dussssss deel hier recepten en praat hier over je ervaringen enz over FODMAP! Hopelijk kunnen we elkaar dan zo wat helpen :slight_smile:

Jeetje wat vervelend! Ik heb van de arts ene lijstje aanraders gekregen voor een fodmap diëtist, dus hopelijk zit dat wel snor. Heb zelf wel eens een ‘slechte’ fysiotherapeut gehad, zo zonde van je moeite en tijd.

Hee! Toevallig ben ik sinds zaterdag bezig met FODMAP na een bezoek aan de huisarts. Volgens haar zouden mijn klachten op PDS wijzen. Over een paar maanden moet ik weer terug komen om te evalueren en te zien hoe verder.
Hoewel ik allang blij was dat mijn klachten niks ‘ernstigs’ waren - daar was ik inmiddels mentaal op voorbereid - is het dieet ook niet iets wat je even makkelijk doet (voor mij tenminste). Dus ik overweeg om ook een diëtiste in te schakelen. Tot nu toe vooral frustratie over alles wat ik niet mag eten, ik hou nogal van eten namelijk (knofook <3).

Moest jij niet eerst naar een MDL arts? Ik kreeg nog als tip van mijn arts deze site https://www.pdsb.nl/reduce

Ik zou fodmap ook zeker beginnen met een diëtist! (Sterker nog dat ga ik ook doen :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Hoe is jullie diagnose gesteld eigenlijk? Bij mij is alleen algemeen bloed geprikt en op coeliakie en crohn. Dat had ik allebei niet en toen zei mijn ha meteen dat ik dan pds had, terwijl er toch nog best veel andere oorzaken kunnen zijn? Nu wil ze dat ik naar de praktijkverpleegkundige ga met een eetlijstje om te kijken waar ik last van heb. Alleen heb ik bijna de hele dag last van winderigheid + opgeblazen buik, gelukkig geen buikpijn. Dus vraag me af wat zij nou kan aflezen van zo’n lijstje, dan moet ik eerst toch ook een fodmap dieet doen lijkt me. :thinking:

Ik werd doorverwezen naar MDL arts. Die voelde aan buik en rectaal (of hoe noem je dat? Geen idee) Bloed- en ontlastings onderzoek om ontstekingen en ibd uit te sluiten

Bij mij na een bloedonderzoek en colonoscopie, op specifieke ziektes uit te sluiten. Ook een aantal allergietesten. Sowieso is PDS een vrij vage diagnose en niet echt een ziekte, dus valt ook niet echt met zekerheid vast te stellen.

Op zich kan ze wel al wat concluderen adhv een lijstje, bepaalde voedingswaren zijn sowieso moeilijker te verteren dan anderen, en aan ook de hoeveelheid vezels (te weinig, maar ook juist te veel) kan ze misschien al wat mee.

Ik heb echt al jarennnn PDS, in combinatie met m’n allergieën ook niet heel gek.
Daarom is FODMAP ook niet voor mij weggelegd, maar moet zeggen dat het de laatste paar jaar best wel oké gaat met “normaal” eten.

Zou het kunnen dat m’n darmen gewoon gewend zijn geraakt naar verloop van tijd… :woman_shrugging:t3:
Weet nog goed de eerste aanval ooit, dacht echt dat ik weeën had, goddank al lang niet meer zo’n pijn gehad.

Nee dat was niet nodig. Een jaar geleden ben ik met precies dezelfde klachten bij de huisarts geweest, toen is mijn bloed onderzocht en dat zag er prima uit. Ik denk dat mijn combinatie van klachten nu wel vrij duidelijk op PDS wees. Bij veel ernstigere dingen had er gewichtsverlies moeten optreden en ik ben juist enorm aangekomen sinds ik deze klachten heb… Heb met name last van een extreem opgezette buik. Heel vervelend met kleding ook.
Ik ga die site eens bekijken trouwens!

Ik weet niet zo goed of ik nu officieel de diagnose heb, de huisarts bracht het wel zo maar het lijkt mij dat ik dan nog wat beter onderzocht zou moeten worden. Bij mij inderdaad ook alleen bloed geprikt en lichamelijk onderzoek door de huisarts.

Denk inderdaad dat je dan ook eerst fodmap zou moeten doen. Als je nu de hele dag last hebt van die klachten is het moeilijk te zeggen waar het aan ligt inderdaad…
edit: wat @mimosa zegt klinkt ook wel logisch.

Ik ben vandaag begonnen en het valt me nu al tegen. Vind het echt lastig om genoeg eten binnen te krijgen en nu heb ik zo erg trek

Ik WAS inmiddels een dikke vier weken bezig met FODMAP (de eliminatiefase), op advies van huisarts dus… Dat van dat trek hebben herken ik wel, lag bij mij vooral aan het feit dat ik veel minder vezels binnen kreeg (at voorheen veel volkorenproducten, linzen, bonen, allerlei soorten groenten en fruit). Maar dat went wel en probeerde toch de vezels binnen te krijgen met havermout, lijnzaad (met mate) en groente/fruit. Mijn buik was wel stukken rustiger en platter.

Maar goed… deze week naar diëtiste geweest omdat ik toch wel wat begeleiding wilde, met name bij het herintroduceren. En blegh van haar kreeg ik dus te horen dat ik gelijk naar haar had moeten komen (of naar een diëtiste iig), niet op eigen houtje fodmap had moeten starten (wat huisarts me dus wel gewoon adviseerde) en om PDS te kunnen vaststellen dan wel uitsluiten moet ik nu opnieuw beginnen met fodmap. Zo kut. Ben woensdag bij haar geweest en ik moet nu minimaal een week en het liefst twee weken weer “normaal” eten (eten zoals voor fodmap). Dan klachtenlijst invullen en dan weer vier weken de eliminatiefase. Snap het wel, zij wil een voor- en nameting.
Dus dat was nogal een frustrerend bericht. Voelt alsof alle moeite nu voor niets was en dat was het deels ook natuurlijk :’) Ben nu wel weer wat normale dingen gaan eten, omdat het “moet”, maar logisch, gelijk weer ontzettende buikpijn en obstipatie. Compleet weer de controle kwijt over mijn klachten.

Wat rot zeg, vind het ook wel overdreven dat ke dan nu opnieuw moet beginnen. Denk dat je de lijst ook wel haast op herinnering kon invullen? Zoveel stelt dat toch niet voor. Ik voel me ook absoluut beter dus dat is fijn. Heb Mn weg ook wat meer erin gevonden dus heb niet meer zo erg honger als de eerste dagen, al ben ik nooit helemaal verzadigd. Ik vind vooral de hoeveelheden lastig, vind de maximale porties van dingen vaak gewoon niet genoeg. Heb ebooks van fodmap foodies (vond ik niet echt een aanrader trouwens dus niet kopen als je denkt oh goede tip) en daar vinden ze bijv 25 gram havermout en 200 ml (lactose vrije) melk dan een ontbijt. Is gewoon niet genoeg voor mij eigenlijk en die verhouding is ook gewoon flut, is geen pap maar meer een raar sapje.

Fijn dat het wat beter gaat en al helemaal fijn dat je je ook beter voelt!! :slight_smile: Ik vond het na een week ook al niet meer zo erg. Alleen de tussendoortjes blijven een beetje mwah…Rijstwafel met kaas, yum…

Ik kon inderdaad die lijst ook zo wel invullen, maar de diëtiste wilde beslist dat ik het zo deed. Heb haar nog wel wat kritische vragen gesteld, want zo vervelend ben ik wel, maar het mocht niet baten. Dus nu een week normaal eten (knoflook, jeej!! en buikpijn…) en daarna weer opnieuw. Ik weet nu in ieder geval hoe het werkt en zo.

Mijn diëtiste had ook de lijsten van fodmapfoodies…
Toen ik zie zag dacht ik gelijk al… ehm, is dit dieet bedoeld om 10 kg kwijt te raken? De hoeveelheden zijn voor mij over het algemeen ook niet genoeg.

Rot man! Wel een fijne dietist?

Ja ze zei bij mij ook probeer niet af te vallen want dat kan de darmen ook stress geven. Nou weeg ik mezelf nooit maar kan me niet voorstellen dat ik niet afval met hoe ik nu eet. Het is zo weinig allemaal. Normaal at ik echt wel vaker tot ik het gevoel had redelijk vol of echt vol zat… nu ben ik inmiddels gewoon een beetje gewend aan het gevoel dat ik nog wel minstens een halve portie meer had kunnen eten :woman_shrugging:t3:

De eerste diëtiste die ik trof in mijn leven, dus heb niet echt een referentiekader. Vond het verder niet zo’n aardig mens. Vertelde ook dat ik in het verleden een eetstoornis heb gehad waardoor dit dieet voor mij wel ietsje moeilijker was, maar vond haar o.a. daarin niet echt empathisch.

Toevallig nog tips voor lekkere tussendoortjes? haha

Wat vervelend! Ik heb mijn diëtist van een lijst van de MDL arts. Ik ben lid geworden van de Karlijns kitchen Facebook, daar vroeg laatst nog iemand om een tip voor een fijne diëtist, reageerden veel mensen die op verschillende plekken in t land woonden dus misschien zit daar nog wat bij als je verder zou willen kijken, maar het is ook maar gewoon iemand waar je maar een paar keer gaat komen dus kan me ook voorstellen dat t even oké is zo. Maar wel lastig als eten al gevoelig ligt en iemand daar dan niet op reageert :disappointed:

Ik heb de ontbijtkoek gebakken van karlijnskitchen maar had 1 keer na t eten (er zit maïsmeel in oa en had s avonds ook weer mais pasta gegeten dus was misschien teveel mais? Geen idee) wel s avonds HEEL erg buikpijn
Doe ook vaak een sapje ofzo, had samen met iemand die ik via iemand anders ken de fodmap foodies boekenset van 40 euro gekocht om een beetje een basis te hebben, heb daar nu een beetje dingen op gebaseerd. En pak soms gewoon een dreuge cracker. Lunch meestal met een soepje en twee crackers

Nu ook zo erg honger :sob:

Ik ben in m’n voedsel wanhoop all out gegaan met kookboeken want heb ook het boek ‘de fodmap vriendelijke keuken’ ofzoiets haha van een Emma en een vegan fodmap boek
Vind dat boek van die Emma wel fijn en dan icm Karlijns kitchen heb je wat makkelijke variatie. Vond vooral van Karlijn de polenta met spinazie heel lekker en dat was heel veel :grin:

1 like