Darmproblemen (FODMAP, PDS, coeliakie etc.)

Het gaat gemiddeld!
De baan heb ik gekregen :smiley:

Wel heb ik het gevoel dat de medicatie nog niet helemaal optimaal werkt. Heb hem nu opgehoogd tot 20 mg. Ik heb overdag minder pijn, maar reageer nog steeds wel heftig op voeding, heftiger dan zonder medicatie. Daarnaast maakt het ook dat ik minder goed voel wanneer ik naar de wc moet, als ik het voel heb ik al buikpijn van het ophouden eigenlijk.

Ik kan nu wel weer op mijn zij slapen, dus dat is wel een grote win.

2 likes

Gefeliciteerd met je baan!! Fijn!

Klinkt rot, lastig dat het dan eigenlijk iets nieuws creëert :pensive:

1 like

Heb dit besteld, ben benieuwd!! En zo neutraal, maar drie ingrediënten! Nu maar hopen dat het smaakt want wel erg duur
1 like

Ik zag deze laatst ook ergens voorbij komen. Ben heel benieuwd! Denk dat ik het ook maar ga bestellen.

1 like

Interessant!

@Bos Heb je het al besteld? Ik heb het nu op tafel staan, eens kijken wat we er vanavond mee gaan maken!

Kun je wat geld verdienen met je verstoppingsklachten :stuck_out_tongue:
3 likes

Haha ik zou me direct opgeven als ik niet nog bezig was met een ander onderzoek voor pds behandeling :joy: kan het wel aanraden trouwens, twee onderzoeken geleden deed ik mee met een onderzoek voor een nieuw medicijn, en heb daar echt zo veel baat bij gehad. Een jaar lang gratis medicatie, geld voor gekregen, en geen klachten meer! Maar helaas is het medicijn zelf nog niet uitgebracht :frowning:

Edit: extra anekdote. Voor m’n huidige onderzoek moet ik m’n ontlasting bijhouden in een app. Alleen heb ik zo vaak last van verstopping dat ik regelmatig een melding krijg of ik vergeten ben in te voeren 🥲 Nee sorry app ben gewoon nog steeds geconstipeerd

1 like

Ahhhh! Sneu van de app! Fijn dat die medicatie toen zo goed hielp. Ik ben juist zelf meer van de snelle doorloop ipv obstipatie :stuck_out_tongue_winking_eye: anders zou ik me wel aanmelden! Fijn km iets bij te kunnen dragen aan onderzoek!

1 like

@Bertha interessant! Ik kan helaas niet meedoen aan het onderzoek omdat ik ook Crohn heb.

Ik heb het nog niet besteld. Zag dat het veel koolhydraten bevat en die moet ik momenteel juist minder eten :sweat_smile:.
Heb jij er vanavond nog wat lekkers mee kunnen maken? Ben heel benieuwd!

@Kurisu weet je wat voor medicijn het was? Eens kijken of ik iets kan vinden wanneer het op de markt komt haha.

Hadden ‘gehakt’ ervan gemaakt! Ik vond het wel een succes! En zo’n zakje is 125 gram maar je gebruikt 25 gram per persoon per portie. Wij zijn met zn tweetjes dus dan doe je ook meer dan twee keer met zo’n zakje, dan valt het toch mee hoe duur het is. Eet je minder koolhydraten vanwege een ander dieet of vanwege crohn?

Ik heb nu al tien jaar last van rommelende darmen, met name in de ochtend. Ik heb geleerd de afgelopen jaren dat ik lactose echt moet mijden. Maar ik heb er helaas nog wel last van, in de ochtend moet ik drie keer naar de WC, in de middag gaat het wel beter. Ik merk dat het met koolhydraten erger wordt en met groente ook. Maar zo blijft er niet heel veel over wat ik kan eten en ik heb nog steeds rommelende darmen. Ook erg vervelend op het werk, ik haat vergaderingen omdat mijn darmen dan zoveel geluiden maken. Ook ga ik wel eens niet eten bij mensen omdat ik bang ben dat mijn darmen moeilijk gaan doen. Herkent iemand dit?

Ja dat herken ik compleet! Heb je al fodmap gedaan? Heeft me erg geholpen! Ik ontbeet dus altijd met sojamelk want lactose kon ik niet tegen maar de reactie op sojamelk was gewoon anders en had dus ook elke ochtend last van mijn buik maar was dat maar gewoon als mijn normale stoelgang gaan zien.

Nee nog niet erg verdiept, maar dat ga ik wel doen.

1 like

Zeker doen, zo zonde om je onzeker en slecht te voelen ervan!

Oef nee weet het niet zeker. Was iets met pepermunt? Het is alweer 2-3 jaar geleden ofzo :sweat_smile:

Oh dat is het inderdaad niet veel! Dan is de prijs ook prima.
Ik combineer fodmap en koolhydraatarm nu ivm aanhoudende PDS klachten. Crohn is onder controle.

Oh ben wel benieuwd dan. Tempocol is wel een bekend iets wat kan helpen, dat zijn pepermunt capsules die je een half uur voor de maaltijd inneemt. Ik had er niet zo veel aan maar mn vriend neemt nu altijd zo’n ding als hij vieze boeren laat haha dan ruiken ze daarna naar pepermunt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jaaaa dat is tempocol!! @jinxy dat komt van de apotheek uit het dorpje :sunglasses:

Oh wat jammer dat ik niet mee kan doen, ben namelijk zwanger. Had dit anders wel willen doen, vond die doorbraak ook interessant en veelbelovend klinken.

2 likes

Zou wel kunnen! Het onderzoek ging over een verbeterde versie van een bestaand medicijn met pepermunt, ik had de verbeterde versie weet ik nog

Hi luvs! Ik vroeg me af welk FODMAP friendly product jullie eten ter vervanging van yoghurt? Ik heb namelijk begrepen dat lactosevrije kwark niet weg te werken is en ja ik ben echt een bange poeperd en leef met ‘wat de boer niet kent vreet ie niet’ dus ik dacht misschien hebben jullie nog tips :heart: