Dit topic maakt me zo verdrietig, raakt bij mij een gevoelig punt en haalt van alles naar boven.
Ik heb het atheneum gedaan, daarna een HBO studie afgerond. Ik leer zeer gemakkelijk, voelde me lekker op de hogeschool waar ik zat. Van kleins af (kleuter leeftijd )aan had ik al problemen met angst/depressie maar omdat ik zo op mijn plek zat bij mijn studie was het gedurende die tijd goed te hanteren. Had ik eens last van wat angst/somberheid dan herstelde ik me vrij vlot weer.
Tot ik mijn eerste baan kreeg op mijn niveau en de praktijk van het werkveld en de angst om fouten te maken (wat logisch is als je net van school komt) bevroor me totaal. Ik stond 's ochtends bevend op en onder de douche kwamen de eerste tranen. Een jaar lang trapte ik mezelf naar mijn werk, het lag niet aan het werk dat ik niet leuk vond, ik had fijne collega’s etc. Het was puur mijn eigen verlammende angst die toesloeg, maakte dat ik totaal in paniek raakte bij de gedachte aan mijn baan. Ik moest dat jaar volhouden van mezelf, ik bleef zeggen dat ik moest doorzetten, het zou wel beter worden als ik meer ervaring had etc.
Maar het werd niet beter, 9 maanden in het werk kreeg ik nu ook paniekaanvallen als ik vrij was. Ik werd bang om een enge ziekte te krijgen, dat mijn man op zijn werk een ongeluk had gekregen zodat ik heb in paniek opbelde, pleinvrees etc. Slapen ging niet meer, mijn spieren pijnlijk, ik was om niks geïrriteerd of emotioneel.
11 maanden in mijn contract kon ik niet meer, ik was totaal en volledig op. Heb me ziekgemeld, via huisarts bij een psycholoog terecht gekomen. En hoewel mijn manager op werk zeer tevreden met me was en me een nieuw jaarcontract wilde aanbieden heb ik dat afgeslagen. Met pijn en moeite ben ik weer een beetje op gekrabbeld toen ik eenmaal mijn werk gedag had gezegd en hulp kreeg.
Maar een baan op mijn niveau durf ik niet meer. Té bang dat de angst weer toe slaat en ik wil nooit meer in tranen naar mijn werk moeten dagelijks. Ik ben nu koerier, laag niveau, hard werken, laag salaris. Ik vind het vreselijk leuk om door de stad te crossen, zelfstandig te werken, wel werkdruk maar geen verlammende angsten en geen tranen meer.
En toch is er dat verdriet. Mijn man en ik willen graag een nieuw huis, sparen etc. Daar is te weinig ruimte voor financieel. En daar komt mijn schuldgevoel om de hoek zetten: als ik niet zo kampte met mijn angst en een baan op niveau aan zou kunnen hadden we op dat gebied veeeel meer ruimte gehad. Dan konden we verhuizen, sparen, mooie vakanties etc. Door mij lukt dat allemaal niet en dat is een grote emotionele last die ik nu mee zeul.
Sorry voor het lange verhaal, doet toch wel goed om zo op te schrijven.