Caronatopic #6

Meen je dit? Er zijn echt werkgevers die nog dit soort samenkomsten organiseren?
Wat een dwazen, sorry hoor.

4 likes

Bij mij op kantoor is er navraag gedaan of we nog steedsn in een 50% rooster willen blijven werken. We kunnen genoeg afstand houden, maar we kunnen ook thuis werken. Maar voorlopig blijven we dus op 50%. Terwijl ik denk, hoe minder hoe beter, het is risico verlangend.

ik vind ook dat ik geen ‘recht’ heb om er wat van te vinden, ik doe namelijk wel gewoon nog mijn teamsport binnen in een sporthal.

AD plaatst nu dit over de persconferentie van vanavond.

https://www.ad.nl/politiek/nieuwe-coronamaatregelen-horeca-sluit-om-22-00-uur-profvoetbal-zonder-publiek-br~a1c068dd/

Bij mijn man op het werk zijn dit weekend 4 collega’s positief getest. “Gelukkig” geen mensen waar hij direct contact mee heeft en zijn baas pakt het echt mega goed op. Iedereen die in dezelfde ruimte als deze jongens werkt is naar huis gestuurd, net als iedereen die in direct contact met hun is geweest. De afspraak is gemaakt dat als ze zich de komende week aan thuisisolatie houden, ze doorbetaald krijgen en ze dan maandag opnieuw gaan bepalen hoe en wat.

Wel typisch: de collega’s die zich de afgelopen weken slecht aan maatregelen hielden (bv toch klanten mee de werkplaats innemen, in de kantine met 6 man aan een tafel gaan zitten ipv de afgesproken max 2 per tafel etc.) lopen nu het hardste van allemaal te roepen dat ze zich onveilig voelen en naar huis willen. Hun baas heeft gezegd dat het ze vrij staat, maar het ze hun vakantiedagen kost :joy:

Maarja pfff knijp hem wel weer, voor het eerst sinds het voorjaar mensen in onze directere omgeving positief getest en maak me dan meteen zo’n zorgen om de baby in mn buik (mijn suikers ontregelen als ik nu flink ziek wordt en dat is gevaarlijk voor de baby)

5 likes

Dit lijkt heel erg op wat ik via Whatsapp binnen kreeg.

Wij werken eigenlijk volledig weer op kantoor, terwijl we prima thuis kunnen werken. Werd ook min of meer verplicht weer. Ik vond het best wel fijn om weer op kantoor te werken. Thuis was ik voor mijn gevoel constant aan het werk, vond het zwaar en het was niet goed ingericht (geen overleg, alleen chatberichten, bijna geen contact etc.). Nu ging tijdens de lockdown mijn relatie uit en dat maakte het natuurlijk niet gemakkelijker.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn werk gaat doen als vanavond weer heel duidelijk wordt gemaakt dat thuiswerken de norm nu is.

2 likes

Het voetbal zal ik echt heel erg jammer vinden, wacht al zo lang op weer een wedstrijd. Maar gezondheid gaat echt voor. Ik kan wel een seizoen wachten, seizoenskaart heb ik gekocht om de club te steunen, want die hebben het al moeilijk genoeg.

1 like

Poeh. Als het werkt, prima, maar dat wordt weer financiële stress hier thuis met nog vroegere sluitingstijden in de horeca :pensive:.

1 like

Rutte ziet er nog wel lekker fris en ontspannen uit in zijn gymsharkshirtje, snelle zonnebril en appeltje in de hand.

15 likes

Ah men vind dat echt sneu voor de horeca bedrijven die zich wel netjes overal aan houden…
:frowning:

Die 4 personen is ook wel weer wat. Begrijpelijk, maar niet te handhaven. En men houdt zich al niet aan die 6.
Krijg je weer de “ooooh CARONA kan tellen en klok kijken!1!!” Grapjes :upside_down_face:

Tsja de gemeente kan het niet weten want sinds juni is er niemand in het café komen inspecteren :woman_shrugging:

4 likes

Eind augustus stond er bij ons een familie-bbq gepland met ongeveer 25 mensen. Toen de maatregel kwam dat je bij je thuis max. 6 mensen mocht uitnodigen hebben wij deze dus (3 dagen van te voren, maar was niet anders) geannuleerd. Hoeveel verbaasde reacties daar wel niet op gekomen zijn (van buiten de familie)…

Herkenbaar, wij hebben onze familiedag met 23 volwassenen daarom vanuit grote tuin (Waar we inderdaad makkelijk voldoende afstand hadden kunnen houden) naar horecalocatie verplaatst. Ook mega verbaasde reacties van buitenstaanders. Overigens beste keuze ever: locatie had het top geregeld, ruime tafels met per tafel max stoelen eraan die we niet mochten verzetten. Tafels voldoende uit elkaar en zo konden we toch met meerdere huishoudens aan een tafel met voldoende afstand. Hebben wat risicogroepen er tussen zitten en zo konden we toch samen zijn en was het mega relaxed :+1:t3:

2 likes

Het verbaast me ergens dat er nog geen mondkapjesplicht in de supermarkten is. Is toch wel een plek waar veel verschillende mensen komen en waarbij je nog best wel snel in elkaars 1,5m zit

19 likes

Ik vind het voor de horeca wel echt zwaar klote als dit weer gebeurd. De feestdagen staan straks voor de deur en ze kunnen niemand ontvangen.

Dit gaat heel zwaar worden

7 likes

Ik vind die noodzakelijke reizen van en naar steden echt intens. Als je dus in 1 van die steden woont mag je nergens anders heen? Dan zou ik echt niemand meer kunnen zien :pensive:

5 likes

De belangrijkste punten uit het ACC:

• Het gaat niet goed met het aantal besmettingen, IC- en ziekenhuisopnames. Deze getallen zullen in de komende dagen zeker oplopen. We moeten nu maatregelen nemen om de R-waarde (1,3) weer onder de 1 te brengen (0,9).
  • Landelijk worden extra maatregelen genomen. Het doel is hierbij: “een lock down voorkomen door de komende 3 weken de (sociale) contacten drastisch te beperken. Hiertoe nemen we landelijke maatregelen die hard ingrijpen in ons leven. Veel mensen en (sport/horeca)-locaties hebben zich goed gehouden aan de richtlijnen, maar het is niet genoeg om de R-waarde naar beneden te krijgen. Vandaar de maatregelen, niet als straf, maar omdat het moet.
  • Landelijk de norm voor gezelschappen (ook thuis) wordt max 4.
  • Landelijk: thuiswerken is de norm. Werkgevers dienen dit strikt te handhaven. Zij worden aangesproken op overtredingen. Sluiting tot 14 dagen van een locatie kan een gevolg zijn van een overtreding.
  • Landelijk: er komt een registratie bij contactberoepen, zodat de BCO beter uitvoerbaar wordt.
  • Landelijk: per ruimte binnen geldt een max van 30 personen (dus met max 4 mensen naar een restaurant, waar max 30 personen zitten). Een voorzitter van de veiligheidsregio mag een ontheffing geven voor een grote zaal die zich bewezen aan de richtlijnen houdt. Hier wordt gedoeld op Ahoy, Melkweg.
  • Landelijk: buiten geldt een max van 50 personen (uitlegbaar, want buiten veiliger).
  • Landelijk: eet- en drinkgelegenheden krijgen een inloop-stop om 21.00u en gaan om 22.00u dicht. Ook de bar in de bioscoop.
  • Landelijk: bij doorstroom locaties (musea, dierentuin) moet gereserveerd worden in een tijdvak en geldt een maximum aantal bezoekers (afh. van de locatie).
  • Landelijk: geen publiek bij sport, niet bij amateursport, niet bij profs.
  • Landelijk: in de supermarkt weer alleen toegang met een karretje, met een deurbeleid. Karretje wordt weer ontsmet. Kwetsbare groepen krijgen mogelijk weer ‘bloktijden’.
  • G3: Reizen van en naar Amsterdam (stad), Rotterdam (stad) en Den Haag (stad): alleen noodzakelijke reizen worden gemaakt naar en van de 3 betreffende steden. Vitale processen zijn uitzondering, een ernstig zieke moeder ook. Onderwijs (basis, voortgezet) gaat door. Voor studenten wordt nog vandaag vergaderd met OCW. De reis van leraren naar school is een noodzakelijke reis.
  • Op 20 oktober worden de maatregelen geëvalueerd. De herfstvakantie valt in deze periode. Hotel boeken in de G3 zal niet mogelijk zijn. Een huisje boeken in Drenthe wel (maar kan dat ook door iemand uit Amsterdam? Hier wordt nader over gecommuniceerd …). BuZa vraagt aandacht voor een helder bericht aan (buitenlandse) toeristen.
  • Vandaag wordt een evaluatierapport over mondkapjes (van de Gemeente Amsterdam) aan het OMT voorgelegd voor een advies. Dit advies zal volgende week komen.
  • Vandaag spreken MinJenV en de Voorzitters van de Veiligheidsregio’s nog over de uitwerking van bovenstaande maatregelen. Mogelijk verandert er nog iets in detail.
  • De maatregelen worden vanavond bekend gesteld in een persconferentie. Dinsdag 18.00u gaan de maatregelen in.
5 likes

Ik vind dit dus ook wel heftig. Dan mag ik dus sowieso niet meer naar school (dorp waar ik woon valt onder veiligheidsregio Rotterdam, studie zit in Brabant)

2 likes

Dat dacht ik eigenlijk ook. Geloof dat het verplichten van mondkapjes in Italië ook best wel werkte. In België moest ik in de zomer ook een mondkapje dragen in het openbaar en ik vond dat in de supermarkt eigenlijk best wel prettig, want juist daar kan je lastig uitwijken in zo’n gangpad als iemand ineens dicht langs je heen komt.

2 likes