Caronatopic #6

Ja is het ook, gelukkig hebben we nu voor de blinde kinderen ook hesjes met daar op de vraag of mensen afstand willen houden omdat ze zelf geen afstand kunnen zien/houden en hoop ik dat in het geval met en mondkap mensen het ook begrijpen als ze die niet op hebben.

Toch worden heel veel mensen vergeten in deze situatie en hebben in dit geval dit soort mensen al zoveel moeten inleveren vooral qua zelfredzaamheid en sociale contacten etc en voor de dove mensen zou het heel erg zijn als ook echt een grote vorm van communicatie wegvalt op die manier.

9 likes

Weet iemand goede stoffen mondkapjes met zo’n neusding? En niet al te duur? :slight_smile:

Er is al een tijdje een oproep om plastic vensters in het masker te verwerken. Ik vraag me alleen af of dat dan nog helpt tegen het virus, gezien het al door gaatjes van een naald heen kan.

1 like

Ik vind dat je echt veel te weinig hoort over die groep (zeker als je dat afzet tegen hoeveel mensen je om domme redenen hoort klagen over de maatregelen). Zelfs de Viruswaanzin eikels hebben het nooit over mensen die écht geraakt worden door de maatregelen maar alleen maar over dat ze willen knuffelen en vrijheid etc. :pensive:

10 likes

Na 4,5 week is het hoesten vrijwel opgehouden, af en toe nog een kuchje. Ze is nu bijna 6 weken verder en heeft bijna al haar smaak weer terug. Verder gelukkig geen side effects als sneller moe ofzo!

1 like

Klopt helemaal! Maar die mensen schreeuwen niet of kunnen soms ook absoluut niet voor zichzelf opkomen. Het voelt allemaal zo oneerlijk :sleepy: maar veel van dat soort mensen zijn helaas gewend om altijd maar in een hoekje gedrukt te worden.

6 likes

Ik heb gisteren bij Liekeshop op Etsy besteld, op aanvraag doet ze gratis een ijzerdraadje door het stuk bij de neusbrug! Zal wel even een review plaatsen als ze binnen zijn :slight_smile:

Ik probeerde net een linkje te plakken maar die deed het niet :thinking: nouja als je even zoekt op de naam op Etsy kom je er ook wel!

2 likes

Ow jongens ik snap dit niet, volgende week zou een grote groep (met een geestelijke beperking) komen.
Ze hebben geannuleerd omdat ze van ons niet mogen dansen op de muziek.

Die mevrouw van de stichting was echt zo bezig aan de telefoon van; ja deze mensen hebben dat nodig bla bla bla, werd nog boos ook nog.
Ja sorry hoor maar wat denk je zelf :woman_shrugging:t3:

4 likes

Haha die Gommers! Wat een held!

42 likes

Ik vind het echt een schatje ! (Gommers)
Maar ik vind het ook goed van Famke dat ze dit doet

25 likes
Lang verhaal over mondkapjes

TLDR: niet-medische mondkapjes houden niet 100% van de virusdeeltjes tegen, maar toch wel een heel groot deel. Verder heeft het vooral een maatschappelijke functie: verspreiding afremmen en daarmee zorgen dat de maatschappij en de zorg kunnen doordraaien zonder om te vallen.

100% bescherming heb je inderdaad niet, maar chirurgische maskers (die blauw/witte wegwerpmaskers) en stoffen mondkapjes werken wel degelijk (bewezen).

Virusdeeltjes bestaan er in verschillende groottes, ze zitten in druppeltjes vloeistof ongeveer tussen de 1 en 10 micron groot (1 micron = 1/1000 milimeter). De mondkapjes die gedragen worden door het grote publiek houden virusdeeltjes tegen van om en nabij groter dan 3 micron. Als je bijvoorbeeld hoest of niest, komen er vooral druppeltjes vrij van tussen de 5 en 10 micron. Die worden grotendeels tegengehouden door een gemiddeld mondkapje, uit mijn hoofd gemiddeld 95%> van de deeltjes. Die overige 5% piept er dan misschien wel langs, maar je snapt dat als je maar 5% van de virusdeeltjes binnen krijgt, je een veel kleinere kans op besmetting hebt dan als je 100% van die deeltjes inademt. Daarnaast zijn die grote druppels relatief zwaar waardoor ze minder lang in de lucht blijven hangen, en ook minder ver kunnen ‘reizen.’ Dat is waar de 1,5 meter om de hoek komt kijken als basisregel: grote druppels komen meestal niet verder dan 1,5 meter, dus als je voldoende afstand houdt heb je al een groot deel afgeschermd. Maar mensen kunnen/willen niet altijd 1,5 meter afstand houden, bijvoorbeeld in het ov of andere drukke plaatsen. Dan kan een mondkapje helpen om zo alsnog bescherming te bieden tegen grote druppels.

Als je in het ziekenhuis bepaalde medische handelingen verricht zoals intuberen, worden er veel kleinere druppels (aerosolen) verspreid, rond de 1 micron. Die zijn lichter en blijven dus meer in de lucht hangen en kunnen zich sneller verspreiden. Daar beschermt een regulier mondmasker niet tegen, en daarom heeft medisch personeel wel echt een FFP2-masker nodig.

Verder draag je zo’n mondkapje ook vooral om je omgeving te beschermen van jou, niet andersom. Als jij niest wordt het grootste deel van de druppels die je produceert tegengehouden door je mondkapje en komt het niet bij anderen terecht. En wat verder heel belangrijk is: het is geen allesomvattende maatregel die je compleet beschermt tegen covid, maar het is een van de (vele) maatregelen die de verspreiding moet afremmen, samen met afstand houden, zoveel mogelijk binnen blijven, etc. Mondkapjes gaan de verspreiding van covid niet 100% tegenhouden, maar het kan het wel genoeg afremmen zodat de zorg haar werk kan doen zonder overbelast te raken, en zodat de economie redelijk door kan blijven draaien i.p.v. dat het compleet stilgelegd moet worden. Het heeft wat dat betreft vooral een maatschappelijke functie en niet puur medisch.

Kleine disclaimer: ik ben geen viroloog, als hier nou iemand zit die er meer verstand van heeft en je ziet dat ik foute dingen heb gezegd, verbeter me zeker :grin:

Nog wat wetenschappelijke onderbouwing mocht je daar interesse in hebben

https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2

We detected coronavirus in respiratory droplets and aerosols in 3 of 10 (30%) and 4 of 10 (40%) of the samples collected without face masks, respectively, but did not detect any virus in respiratory droplets or aerosols collected from participants wearing face masks, this difference was significant in aerosols and showed a trend toward reduced detection in respiratory droplets

We also demonstrated the efficacy of surgical masks to reduce coronavirus detection and viral copies in large respiratory droplets and in aerosols (Table 1b). This has important implications for control of COVID-19, suggesting that surgical face masks could be used by ill people to reduce onward transmission.

Nog geen sluitend bewijs, maar wel als conclusie dat het verspreiding op maatschappelijk niveeau kan tegengaan en het zeker verder onderzocht moet worden:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-2567

Although no direct evidence indicates that cloth masks are effective in reducing transmission of SARS-CoV-2, the evidence that they reduce contamination of air and surfaces is convincing and should suffice to inform policy decisions on their use in this pandemic pending further research.

Geen medisch onderzoek, wel interessant:
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspa.2020.0376

We conclude that facemask use by the public, when used in combination with physical distancing or periods of lock-down, may provide an acceptable way of managing the COVID-19 pandemic and re-opening economic activity. These results are relevant to the developed as well as the developing world, where large numbers of people are resource poor, but fabrication of home-made, effective facemasks is possible. A key message from our analyses to aid the widespread adoption of facemasks would be: ‘my mask protects you, your mask protects me’.

https://www.iza.org/publications/dp/13319/face-masks-considerably-reduce-covid-19-cases-in-germany-a-synthetic-control-method-approach

Assessing the credibility of the various estimates, we conclude that face masks reduce the daily growth rate of reported infections by around 40%.

49 likes

even een minifeestje tussendoor in dit caronavaltopic
21 likes

Misschien heb je het al geprobeerd, maar als je een tissue tot een dunne strook opvouwt en m helemaal bovenaan (op je neus dus) onder je mondkapje draagt slaat je bril minder of niet aan. Lijkt me inderdaad kut om er de hele dag last van te hebben

7 likes

Wat heerlijk dat de tldr bovenaan staat. Legend.

7 likes

Ik heb voor t eerst na maandag gewerkt in een leuk Nederlands warenhuis. En had verwacht dat het weer iets rustiger zou zijn, mensen alleen komen, weer iets beter opletten. Maar niks van dit alles. Vond t echt shocking. In de loop van de middag vlogen de mondkapjes ook de winkel uit. Heb aan een klant gevraagd of ze meer wist dan ik en toen zei ze dat t waarschijnlijk na vrijdag verplicht is. Maar we hebben nu nog een paar pakjes stoffen en nog wel genoeg wegwerp.
Lees nu het dringende advies om t de dragen maar heb net pas mondkapjes besteld en weet niet zo goed wat ik morgen doe. Zit achter een scherm de hele dag en zie het niet zo zitten eerlijk gezegd. Geen onwil maar heb iets waardoor ik al vaak een benauwd gevoel heb en ben bang dat dat erger word. Kan daardoor ook wel eens lichtelijk in de paniek schieten en dat is echt niet chill. En zal uiteraard gaan oefenen met een mondkapje op maar toch. Denk trouwens niet dat er veel mensen morgen een op hebben.

2 likes

Wat goed dat je die bronnen erbij hebt staan! Erg interessant :slight_smile: voor mij overtuigend genoeg om een mondkapje te gaan dragen in de supermarkt (ik woon niet in rood gebied). Dank je wel!

4 likes

Misschien kun je proberen om eerst wat kortere periodes het mondkapje op te doen en zo steeds een beetje uitbreiden? Dan kun je er een beetje aan wennen. Ik heb dat zelf ook zo gedaan en vind het nu niet meer zo erg om er een te dragen. Ik vind trouwens die wegwerpkapjes fijner en minder benauwd om door te ademen dan die stoffen.

1 like

Oh dit is wel een goeie, ik ga dat morgen proberen, thanks!

1 like

Ik ga die morgen proberen! Dank je

1 like

Ja dat is ook mn plan voor volgende week maar voor morgen is dat nog even kort dag. Zit nu met een stoffen op een kwartiertje. En op zich gaat t. Maar dat gevoel begint wel te komen. Maar wie weet is dat ook een kwestie van afleiding wat normaal ook helpt. Ik neem morgen gewoon mee en als t goed is hebben we voor personeel wegwerp ook. Moet er denk ik op letten niet krampachtig adem te halen want dat heeft ook negatieve invloed op mn aandoening/syndroom.
Het beslaan van mn bril valt mee.