Caronatopic #6

Rutte komt met een advies, mondkapjes dragen in publieke ruimtes. Even afwachten hoe dit verder gecommuniceerd gaat worden…

Mijn hogeschool (rotterdam) kwam vandaag ook met een mail dat we mondkapjes moeten dragen (maar ondertussen nog steeds geen extra toetskans als je ziek bent, wel disciplinaire maatregelen als je ziek naar school komt maar don’t worry we gaan niet controleren)

1 like

hee daar zit ik ook! Interessante ontwikkeling.

1 like

Vandaag deed ik een mondkapje op tijdens boodschappen halen en snel winkelen in de stad (Rotterdam). Werd echt meermaals aangekeken of ik gek ben. :unamused:

Ik moest vandaag even naar het ziekenhuis voor wat kleins, en het was heel druk in de hal, juist omdat alles anders is, er kwam meteen iemand naar je toe en die stuurde je dan weer naar een balie etc. Het voelde alsof ik daardoor dichterbij mensen moest komen dan ik normaal zou doen omdat het ziekenhuis heel ruim is opgezet maar je nu in een rij moest staan en 3 keer doorgestuurd moest worden. Had ook een mondkapje opgezet, omdat daar gewoon veel zwakke en besmette mensen komen. Maar die assistente vroeg waarom ik er een op had en dat mocht niet, kreeg ik er eentje van hun dat was veiliger ofzo? Allemaal maar raar. :confused: Verder had niemand dat daar.

Maargoed ze zullen we doen wat ze kunnen.

1 like

Dus. Winkelkarretjes zijn bij de AH weer verplicht. Maar de rij buiten is zó lang dat mensen hun winkelkarretjes bij de ingang doorgeven aan de wachtenden (en zij maken de kar vervolgens niet schoon).

Verder zijn er weer enorm veel schappen leeg en zijn mensen gewoon weer aan het inslaan. Irritant.

Misschien een hele domme vraag maar wat valt onder publieke ruimte? Alles buiten mijn huis?

3 likes

Precies dit kwam ik ook vragen. Maar ik ga er vanuit dat dit toch nog wel duidelijker gecommuniceerd gaat worden. Hoop ik dan toch.

1 like

Volgens mij zei hij ‘overal waar je de hemel niet ziet’ oid. Dus alle winkels, restaurants (tot je gaat zitten), tankstations, kappers, etc.

3 likes

Ik vroeg me net hetzelfde af.

Ja dit, alles buiten je huis wat niet in de buitenlucht is. Dus zodra je een deur doorstapt kapje op.

1 like

Ik heb net extra mondkapjes besteld. Had er maar 3 in huis voor 2 gezinsleden. En als het in supermarkten verstandig is gaan we dat zeker doen.

1 like

Zal wel net zoals in Duitsland zijn, in de winkelstraat hoeft het niet maar ga je winkel, rest etc in dan wel.

Ik baal wel. Zal wel een zeikers gaan zijn, maar ik kan echt niet de hele dag werken met mondkapje en bril. Ik kan mijn bril niet op de normale manier opzetten als ik mondkapje draag, waardoor ik veel minder zie.
Gaat ook nog wat worden. Mensen verstaan ons nu soms al niet vanwege de plastic schermen. Laat staan als we beide dan ook nog eens mondkapjes dragen

Waarom is iedereen pro mondkapjes hier? Er is helemaal niet bewezen dat het werkt. Veel onderzoeken spreken elkaar tegen en bovendien werken alleen medische mondkapjes mits ze goed gebruikt worden. Een stoffen katoenen lapje gaat echt niet helpen om het virus tegen te houden. Terwijl mensen gewoon verder alles aanraken met hun handen in de supermarkt/winkels en andere openbare ruimtes etc. Plus vervolgens met dat mondkapje buiten weer staan te zwaaien in de jaszak stoppen en daarna weer opzetten. Heb het idee dat het mensen alleen het idee van controle geeft. Het RIVM is ook geen voorstanders van mondkapjes in openbare ruimtes.

6 likes

100% beiligheid heb je natuurlijk niet, maar dit is wel een fijne uitleg

29 likes

Alleen de virusdeeltjes zie je niet met het blote oog en adem je gewoon in wanneer je een lapje stof voor je mond hebt.
Daarnaast is er een grote kans dat mensen hun mondkapje besmette met hun eigen vieze handen en vervolgens weer opzetten. Het is heel erg lastig om zo’n mondkapje steriel te houden in het gewone dagelijkse leven. Als je een medisch beroep hebt begrijp ik dat iemand zichzelf beschermt met een medische mondkapje en dat het zin heeft. Maar de rest is in mijn ogen alleen maar schijnveiligheid. Mensen willen geloven dat ze door het dragen van een mondkapje minder risico lopen.

8 likes

Ik denk niet dat ik minder risico loop met een mondkapje op maar ik vind het wel goed voor de zichtbaarheid. Mensen lijken te vergeten dat we middenin een pandemie zitten en met die mondkapjes word je er iig continu aan herinnerd.

20 likes

Ik val ook buiten de bonus terwijl ik veel nachtdiensten op IC heb gedraaid, haha grapjassen. Maaar mijn werkgever heeft gezegd dat iedereen de bonus krijgt dus dat is wel aardig!

6 likes

Ik draag mondkapjes om andere mensen te beschermen. Als ik hoest of nies en ik blijk toch corona te hebben, is dat beter dan zonder mondkapje.

16 likes