Burenergernissen (Deel 1)

O mijn god ik ben dus zo’n neuroot en ik zie me dus helemaal voor me dat mijn bovenbuurvrouw dat over mij schrijft “Ja ze probeert elke ochtend als ze weggaat d’r eigen deur te forceren zodat ze zeker weet dat 'ie dicht zit en dan maakt ze er soms nog een foto van ook”

10 likes

Pure nieuwsgierigheid, waarom maak je een foto?

Heel lang verhaal over neurotisch gedrag

Vaker nog een video eigenlijk. Niet alleen van de voordeur, maar ook van het gasfornuis, van m’n stijltang, etc. Ik had het vroeger al maar toen had ik gelukkig mijn moeder altijd thuis was dus toen belde ik d’r ongeveer 3x per week en zei “Ik heb m’n stijltang aangelaten en als jij nu niet gaat checken is het jouw schuld”. (Hij stond dus nooit echt nog aan)

Ik denk dat het een dingetje met ‘schuld’ en verantwoordelijkheid is want als ik tegelijkertijd met m’n vriend wegga dan doet hij de deur op slot en interesseert het me geen reet/zou ik het ook niet dwangmatig hoeven checken.

Maar ik heb soms als ik dus niet een video maak/een deur controleer, dat ik zodra ik 's ochtends in de trein naar m’n werk ga gewoon twee uur echt een heel naar gevoel heb en alleen maar dwangmatig kan denken aan het huis dat affikt of mensen die binnenkomen enzo. Dus die video/foto als ik die maak is meer omdat ik geen tijd heb om 3x terug de straat in te lopen om het nog 1 keertje te checken. Soms helpt het ook om een dansje te doen want dan herinner je dat je dat dansje hebt gedaan toen je de deur op slot deed (heb dit ooit ergens gelezen haha).

Ik weet ook dat dit echt heel erg klinkt, hoor. Maar ik heb het nu al zolang ik het me kan herinneren (echt minstens 14 jaar al) en ik heb zo m’n coping mechanismen gehad om er mee te dealen. Ben er ook heel open over omdat ik denk dat heel veel mensen hier ook tot op een bepaalde hoogte last van hebben (of bijvoorbeeld met bacteriën + handenwassen ofzo) en het is fijn om te weten dat je niet de enige bent.

*Enige moment dat ik me schaam is als ik iemand een foto laat zien en ze dan teruggaan swipen (sowieso WAAROM blijf uit m’n fotorol) en dat ze dan 100 foto’s van kranen, stijltangen, gasfornuizen en deuren zien)

21 likes

Ik vind het niet heel erg klinken hoor, je hebt best een goede manier gevonden om er mee te dealen, kon een stuk minder. Lijkt me wel heel kut, vind het vervelend dat je er zolang een naar gevoel over kan hebben. :bouquet:
Waarom verwijder je de oude foto’s niet? (Wederom nieuwsgierigheid :sweat_smile: )

Oooh ik wilde je absoluut geen vervelend gevoel geven! Sorry daarvoor.
Mijn levensmotto is: “iedereen moet lekker doen wat ie zelf wilt”. Het gedrag maakt me niet uit, moet hij lekker zelf weten maar het piepen word ik gek van!
Gewoon lekker foto’s maken als dat jou helpt.

Ik heb mezelf aangeleerd dat ik de voordeur alleen dicht kan doen met de sleutel (dus niet met de klink of gewoon dichttrekken). Daardoor kan ik nooit vergeten de voordeur op slot te doen. Misschien helpt dat😙

Yep het is ook niet heel erg maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je je nooit zorgen over deze dingen maakt, dat het heel erg raar klinkt!

Als het nog erger wordt ga ik er wel wat mee doen. Maar voor nu is het prima, want behalve foto’s maken doe ik in principe niks anders dan anderen. (Ik hoef dus ook niet een bepaald riedeltje af te werken of elke derde tree over te slaan ofzo, lol)

en @Taichung Nee joh zo bedoelde ik het helemaal niet! Ik vond het juist grappig want ik kan me zo voorstellen dat je als buur/vriendin echt zoiets hebt van ‘wtf’.

Ik had laatst dus een collegaatje en we zaten te borrelen en vertelde dus heel eerlijk dat ik er best wel last van heb af en toe en dat ik vaak foto’s maakte als coping mechanism en toen barstte ze ineens in huilen uit omdat ze nog nooit iemand had ontmoet die dat ook had en dat ze dacht dat er wat mis mee was, en dat ze er zo mee zat. Dus ik vond het fijn dat zij wat aan mijn ervaring had. Al mijn vriendinnen/vriend/familie weten gewoon dat het soms wat langer duurt of dat zij voor mij de deur op slot moeten doen of even moeten zeggen dat ik NU normaal moet doen haha (da’s vooral m’n ouders vriendinnen zeggen dat niet zo snel haha)

4 likes

Ik heb precies hetzelfde als jij! Een foto maken was ik nog nooit op gekomen. Dat ga ik vanaf nu ook doen. Dankjewel!

2 likes

OMG, echt ik doe dit ook haha. Dacht dat ik de enige was! Zodra ik meer last van stress heb of te druk in mn hoofd ben krijg ik een soort van controledwang en dat uit zich ook zo :grimacing:

1 like

Heel herkenbaar jouw verhaal! Ook met het foto’s maken. En steeds herhalen in je hoofd of het wel echt dicht of uit is. Dat je jezelf gewoon niet vertrouwd. Ook al zeg ik hardop “Petunia je stijltang is echt uit, kijk maar”. Blijft lastig.

3 likes

Ik heb dit ook, gekregen van mijn vader. Ik heb mijn vader jaren lang het fornuis etc zien controleren voordat we weg gingen. Wij moesten ook eerst allemaal buiten staan voordat hij kon controleren en afsluiten. En nu kan ik zelf ook niet zomaar weggaan. Mijn vriend is bijna een jaar thuis geweest en dat was heerlijk, maar sinds een paar weken werkt hij weer en toen is het weer even heel erg geworden. Ben maar 1 keer terug naar huis gereden haha. Het is nu weer aan het afnemen gelukkig maar ik doe alles heel bewust uit en loop dan nog 1 rondje. So be it.

Herkenbaar! Ik denk dat veel mensen zoiets wel hebben in meer of mindere mate. Ik hoef geen foto’s te maken en ik ben nog nooit omgekeerd om nog eens te checken of de deur wel goed dicht zit maar ik heb wel dat ik echt heel erg bewust dingen doe voor ik de deur uit ga. Dus echt in mijn hoofd tegen mijzelf praten wat ik doe zodat ik het beter kan herinneren als ik later twijfel. Ook bepaalde trucjes zoals nadat de deur dicht zicht nog even aan de klink duwen om te controleren of die niet open gaat. En als ik thuis kom ook andersom of die wel dicht zit. Ik heb een keer gehad dat ik 's ochtends wakker werd en naar de badkamer ging en de deur stond gewoon op een kier, was blijkbaar niet in goed in het slot gevallen. Sindsdien altijd even een heen en weer duwen zodat die echt klikt en niet meer beweegt :sweat_smile:

Woningbouw zegt bij elke fucking keer dat ik het zelf moet oplossen. Dus nee.

lekker makkelijk.

2 likes

En de wijkagent?

Die was nog maar 1 keer langs geweest, dus dat zal wel een waarschuwing zijn. Kan ik diegene inschakelen als er weer overlast is dan?

1 like

Als het goed is houdt de politie wel de meldingen bij en zullen ze na een paar meldingen ingrijpen

1 like

Thanks voor de tip :slight_smile: dat wist ik niet

Dat klopt, die zeiden dat het geluid zachter moest. Maar toen stonden ze ook met z’n tienen constant te springen en te stampen.

Ik wist dus echt niet dat ze voor een tweede keer boetes gaven. En da’s goed, nu voel ik me niet meer zo bezwaard om de popo te bellen :grimacing:

Heb je toevallig de link van het plaatje?

2 likes

Sinds mijn vriend en ik in ons appartement wonen horen we de bovenburen heel vaak ruziën (nu ongeveer 4 maanden). Dit komt minstens 1x per week voor, soms wel vaker. Soms zijn het echt hele heftige ruzies waarbij ze beide tegen elkaar schreeuwen en ook met dingen gaan gooien enzo. Hun honden zijn dan ook helemaal overstuur, we horen ze dan heel erg piepen.
We hebben eigenlijk geen contact met ze, maar maak me soms wel zorgen over hoe het er daar aan toe gaat. Ben bang dat het een keer goed mis gaat ofzo. Heeft iemand een idee wat en of ik hier iets aan kan doen?