Burenergernissen (Deel 1)

Jawel, maar de scherpe randjes zijn eraf gehaald. Word wel gewoon wakker van mijn wekker of van sirenes in de straat. Alleen kan ik bijvoorbeeld geen gesprek aan met mijn vriend, hoor hem dan wel maar versta niet wat hij zegt, hoor dan alleen soort gemompel. En als hij over de gang loopt hoor ik dat ook niet.

1 like

Mijn bovenbuur heeft sinds kort de gewoonte om bij het koken met zijn lepel of whatever op de rand van de kookpot te slaan. 5x snel na elkaar. Dit zonder overdrijven minstens 20x per kooksessie. Dus metalig geklangel van die lepel op de pot + de pot op het gasvuur. Na de 15de keer sta ik op ontploffen. Mijn theorie is dat het eigenlijk de vriend van de bovenbuur is die niet goed kan koken dus dan maar compenseert door veel lawaai te maken.

1 like

Ah oké, je moet ze ff goed warm maken zodat ze zacht worden en dan echt goed stevig in je oor duwen. Ik hoop dat ze werken! Echt vervelend als je niet kunt slapen door lawaai. Slaap lekker hoop ik!

1 like

Oh, dacht dat je bedoelde of je ze maar 1x kon gebruiken :rofl:

Mijn buren zijn heel muzikaal en dat laten ze op de meest random momenten blijken. Laatst toen ik dronken thuis kwam ben ik heel hard mee gaan zingen met Hollandse hitjes zoals ‘Dr. Bernard’ om ze terug te pakken. Ben benieuwd of ze het mooi vonden.

15 likes

Jezus de muziek van mijn bovenburen staat zo hard. Lijkt wel alsof ik in een club sta en ik probeer te leren. Echt ik haat die mensen.

Omg er is zo iets kuts gebeurd :frowning: In dit geval was ik de buur die overlast veroorzaakte.

Het zit zo: ik ben zwanger en heb al sinds mijn puberteit last van depressies. Door mijn zwangerschap schieten mijn emoties nogal op en neer. Ik had gister een kleine ruzie met mijn vriend, waarbij ik vast raakte in een paniekaanval en heel erg moest huilen. Het gebeurt niet vaak, maar is wel heel vervelend. Ik huil nog al hard met geluid zeg maar. Toen werd er ineens aangebeld en mijn vriend deed de deur open. Het waren twee buren en het gesprek ging ongeveer zo:

Wat is dit toch allemaal? Wat gebeurt hier. M’n vriend probeerde rustig uit te leggen dat ik wat issues heb. Maar uit de toon van hun stem kon ik heel erg opmaken dat ze dachten dat er wat anders aan de hand was. Ze wilden mij per se zien en eiste dat ik ook bij de deur kwam (wat ik niet deed). Als dit nog een keer gebeurde zou ze de politie gaan bellen. (We wonen hier trouwens pas twee weken). Deze panieksituatie was al eerder voorgekomen, dus denk dat ze dat ook hebben gehoord.

Anyhow, ik voelde me ontzettend schuldig dat ik geluidsoverlast heb veroorzaakt en wilde eigenlijk meteen langs gaan met een bloemetje. We wonen in een portiekwoning, dus wist niet precies welke buren het waren. Ik wilde mijn excuses gaan aanbieden en beloven dat het niet meer zou gebeuren.

Eigenlijk was ik wel blij dat dit was gebeurd, omdat dit voor mij een herinnering was dat ik niet zo hard moet huilen etc. Ook zijn we verder die dag zo stil mogelijk geweest (oppassen met deur dicht doen, niet te hard praten en de TV niet te hard aan).

Vandaag zat ik dus op school en mijn vriend heel de dag op kantoor. M’n vriend belde me tijdens college met het nieuws dat de politie bij ons voor de deur staat/stond. Mijn schoonmoeder woont aan de overkant en had politie bij ons zien staan. Uit bezorgdheid is ze er naartoe gegaan. De politie probeerde de deur te forceren. Ze vertelde haar dat er door de buren een schreeuw is gehoord en melding is gedaan van vermoedelijke mishandeling. Maar we waren allebei geeneens thuis.

Ik vind het zo erg dat dit gebeurt is en weet gewoon niet meer wat ik nu moet doen. De nieuwe buren hebben al een heel beeld over ons die overduidelijk niet klopt, en waar we ook bewijs voor hebben. Ik ben nu onderweg naar huis en ben benieuwd wat ik aan ga treffen.

Hebben jullie misschien tips of opmerkingen om deze situatie op te lossen? We zijn heel blij met het huis en vinden de situatie heel vervelend.

Ik zou wellicht kijken of je de buren kan uitnodigen voor een kopje koffie. Dan kan je ze uitleggen wat er precies met je aan de hand is. Zou dit enkel doen als je het zelf ook ziet zitten hoor, dit is eigenlijk niet hun zaak en al helemaal niet als ze het verhaal aandikken, maar ik kan me voorstellen dat het je gemak vergroot en dat het als buur handig is om te weten wat er is als het iets is wat de omgang/het wonen als buren beĂŻnvloedt. Verder wil ik je sterkte wensen. Hopelijk heb je zo min mogelijk last van zulke emotioneel nare momenten.

1 like

Ah vervelend. Als ik het zo lees, hebben ze niet zozeer (geluids)overlast maar maken ze zich vooral zorgen. Op zich fijn om zulke alerte buren te hebben. Ik zou ze ook uitnodigen en je situatie uitleggen, tot op zekere hoogte natuurlijk, en hopelijk is het dan wat meer duidelijk voor hen.

7 likes

Ja ik twijfel wel of ik zoveel over mezelf kwijt wil, maar als het ‘t wonen als buren beter maakt heb ik het daar wel voor over.

Ja m’n vriend zei ook al dat hij het wel fijn vond dat ze alert zijn. Want wat als er echt mishandeling had plaats gevonden. Er zijn ook tal van gezinnen waarbij het echt plaatsvindt en buren geen melding maken. Alleen is het enige wat me zo dwarszit dat een beschuldiging van mishandeling best een heftige beschuldiging is en dat je die niet zo maar kan doen.

Kopje koffie lijkt me ook niet nodig hoor. Ik zou wel even langsgaan en het uitleggen. Vertellen dat je hun bezorgdheid en alertheid waardeert (als dat zo is), maar dat er niks + toelichting.
Misschien kan je telefoonnummers uitwisselen, dat ze kunnen appen als er iets is of als ze zich zorgen maken? Alleen als jij je daar goed bij voelt natuurlijk.

3 likes

wat een vervelende situatie zeg! Ik zou proberen zelf de angel uit de situatie te halen door zelf het initiatief te nemen en op de buren af te stappen (en eventueel ook zelf contact opnemen met de politie). Nu gaan mensen zelf dingen invullen zonder enige achtergrond info (al hoef je echt niet meer te delen dan je zelf kwijt wil hoor, maar pers contact in deze kan vast geen kwaad). succes!

1 like

Zou het nog helpen als jij dit alleen doet, zonder je vriend? Dat ze niet denken dat hij je onder druk zet om dit te zeggen
 Irritant eigenlijk dat je je hier bezig mee moet houden, maar hopelijk helpt het! En het is natuurlijk goed bedoeld van ze.

1 like

Ik zou, als je het doet, ook echt niet teveel in detail treden. Het zijn en blijven vreemden. Enkel een simpele kennismaking waarin jij eventueel kan uitleggen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken als ze iets horen en het is denk ik sowieso wel fijn om je buren een keer gesproken te hebben

1 like

Verbaasd me vooral dat de politie zo snel in actie komt. Ik vind je buren ook niet netjes. Zeker niet als je er pas 2 weken woont.

6 likes

Ik vind dit wel te waarderen eigenlijk, er gebeuren genoeg mishandelingen waarbij buren niets doen. Volgens mij komt het vooral vanuit zorgen.

36 likes

Wat een vervelende situatie maar eens met bovenstaande, ik denk inderdaad dat de buren zich vooral zorgen maken. Ik vind niet dat je hen uitleg verschuldigd bent, maar het geeft misschien uiteindelijk wel wat opheldering. Misschien kun je ze zonder al teveel in detail te treden gerust stellen? Veel sterkte!

2 likes

Ja zat ik ook al aan te denken, maar we zijn verder echt dol op elkaar en relaxed, dus denk dat we dat ook wel uitstralen?

Ja telefoonnummers uitwisselen lijkt me wel een goeie!

Ja ik ben nu zeg maar thuis, maar ik zie helemaal niks, terwijl er wel politie is geweest. Ze hebben ook niet naar ons gebeld. Kan ik dan zelf naar de politie bellen?

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat we na etenstijd maar even langsgaan. En dan ook benadrukken dat we wel waarderen dat ze alert zijn, zodat ze het niet zien als aanval.

4 likes

Ik heb de politie gebeld, maar ze mogen me geen informatie verstrekken. Ik moet dus langs het bureau gaan met geldige legitimatie. Ik denk dat ik dat wel ga doen, aangezien ik graag wil weten wat er precies vanmiddag is gebeurd.

8 likes