Brood bakken

Vandaag heb ik voor t eerst brood laten rijzen in de oven ipv erbuiten en dat ging echt perfect.

Eerste rijs heb ik 'm op 32 graden gezet (stand boven- en onderwarmte) en de tweede rijs op 30 gr. Normaal rijst het ook wel, maar nog nooit zo goed als vandaag!

2 likes

Welk ‘recept’ zouden jullie aanraden voor een goede zuurdesemstarter?
Ik wilde roggemeel gaan gebruiken
Zie verschillende op internet maar ben benieuwd naar jullie ervaringen😁

Die van Levine (sowieso een goeie!)

1 like

Dankje! Ga ik daar vandaag mee beginnen

1 like

Ik keek in de Plus voor Roggemeel maar zag het nergens. Kopen jullie dat echt bij de molen of hebben andere supers het wel?

Ik vind de video’s van Joshua Weissman heel fijn! Je kan voor een starter het beste een mix gebruiken van volkoren en rogge als je ook rogge wilt gaan gebruiken in de starter. In rogge zit namelijk minder glutenvormend eiwit dus dat is voor de starter wat lastiger.

Ik heb vandaag weer een voorraad pizza’s gemaakt voor in de diepvries en we aten pizza vanavond! (Pizza is brooddeeg dus dacht plaats het hier). Ik heb ze drie minuten gebakken en dan bak ik ze af met beleg als ik ze ga eten.
Er staat nu nog een Fries suikerbrood te rijzen, die ga ik zo afbakken.

15 likes

O wat slim! Lekker. Met aardappel zo te zien?

Ja met aardappel, taleggio (Italiaanse kaas), mozzarella en rozemarijn!

1 like

Misschien een gezondheidswinkel zoals Ekoplaza? Ik heb mijne wel bij de molen gekocht tho

1 like

Oeps! Heb ‘m gister gemaakt met gewoon tarwemeel en rogge
Dankje voor de tip, als dit niet werkt doe ik volkoren haha

Oh tarwe werkt ook hoor! Maar alleen rogge is wat lastiger, dus zolang het is gemixt moet het volgens mij prima gaan!

Wat voor recept gebruik jij voor pizza?

Je vroeg het niet aan mij, maar ik gebruik altijd die uit de Zilveren Lepel:

3 likes

Ik bak nu een aantal maanden brood maar merk soms dat m’n brood (vooral spelt) van binnen toch iet wat klef blijft. Ik zag online als tip om hem dan langer in de oven te laten. Meestal bak ik nu op 35-40 minuten. Hij klinkt hol als ik erop klop aan de onderkant. Hoe doen jullie dat? Zijn er nog andere trucjes voor om te weten wanneer hij gaar en klaar is? Ik zie het pas als ik hem eruit haal en open snijd.
Heb nu m’n brood trouwens toch even terug gezet en ga het met 50 minuten proberen.

Je kan ook de kerntemperatuur meten, die moet ongeveer 95 graden zijn. Spelt is sowieso moeilijker qua bakken omdat het weinig gluten ontwikkeling heeft. Maak je dan een 100% spelt brood?

Oké, ik ga eens een thermometer aanschaffen dan! Ja volledig spelt inderdaad… misschien is een mix met volkoren tarwe dan ook nog een optie?

Ik vind het echt leuk dat Levine hier een household name is, ik ken die site al jaren en dit voelt heel gezellig ofzo.

1 like

Haha, ja, ze is toch wel een beetje de Goddess van het broodbakken hoor!

1 like

Ik ken alleen deze broodgod

@loviedovie Laat je je brood wel eerst helemaal afkoelen voor je het snijdt? Anders kun je misschien eens proberen 2 kleinere broden ipv een groot brood te maken.

4 likes