Brood bakken

Daar heb ik niet altijd het geduld voor om hem helemaal te laten afkoelen… Maar ik ga het weer eens proberen ook met 2 kleinere, dat heb ik eerder ook gedaan en ging beter.

1 like

Bagels gemaakt! Was geinig om te doen.

Maken van de bagels

Deeg vormen

Na 2e rijs

Koken

19 likes

Ik wil dit meteen proberen. Had je een recept van internet?

Ja Zelf bagels maken - recept - Rutger Bakt

Quote van dit recept:
Tip: het kan lastig zijn om de gerezen bagels van het bakpapier te krijgen. Knip kleine vierkantjes van het bakpapier en leg 1 bagel op ieder bakpapiertje. De bagel kun je vervolgens met bakpapiertje en al in het kokende water dompelen. Het bakpapiertje komt dan vanzelf los.

3 likes

Ik heb weer eens zuurdesem gemaakt, ik merk dat mijn starter het ook gelijk een stuk beter doet nu het weer wat warmer begint te worden. Hij was lekker!

13 likes

Iemand hier ervaring met (libanees) platbrood maken? Ik heb een recept op het oog van Rutger en wil dat morgen proberen. Maar ik heb een tijd terug ook een soort brood proberen te maken, dan in de pan, en dat mislukte nogal. Dat waren chapatis. Dus dacht misschien heeft iemand hier nog handige tips!

Libanees platbrood met falafel - Rutger Bakt

Oh en als je een filmpje/tip hebt om je deeg ook rond uit te rollen, dan hoor ik dat ook graag. Ik krijg elke keer hele rare vormpjes. Ook met wraps rollen enzo. Lijkt het eindelijk rond te worden, krimpt het weer in. Heel irritant.

3 likes

Wat was er vorige keer mislukt?

Die Chapatis werden vrij taai en waren ook vrij vettig na het bakken. Ik weet nog steeds niet goed waar dat aan lag. De vorm was ook extreem mislukt. Ze leken niet eens een beetje op rondjes.

Ik heb de broodbakbijbel aangeschaft en ben ik ga morgen mijn eerste en eigen zuurdesem brood bakken. Nou moet deze afgebakken worden op 250 graden maar er wordt niet vermeld op welke ovenstand… boven en onderwarmte is geloof ik het meest gebruikelijk bij bakkers?

Ja boven en onderwarmte. Als je hete lucht zou doen, dan zou het vocht sneller uit het brood verdampen en daardoor uitdrogen (en heb je minder overrijs, want de korst is sneller uitgedroogd dus kan het niet verder rijzen). Daarom wordt ook vaak aangeraden om de eerste 20 minuten een bakje kokend water in de oven erbij te zetten zodat de luchtvochtigheid goed is en het brood niet uitdroogt.

2 likes

Als het goed is, kan ik vanmiddag m’n bestelde Panasonic broodbakmachine ophalen :star_struck:

Jullie bakken voornamelijk handmatig denk ik? Indien er tips zijn voor de beste meelsoorten / adressen dan hou ik me aanbevolen. Ga eerst morgen of maandag hopelijk, met simpele Koopmans even een testje doen.

1 like

Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Wat voor pan, hoe heet, hoe lang?

Oh wacht ik heb een handige video dat is miss wat makkelijker.

Je zou ook heel easy zon pak brooddeeg kunnen pakken als je dat makkelijker vind

2 likes

Ik heb ook een machine voor m’n verjaardag gekregen! Tot nu toe 3 soorten meel gebruikt, wel allemaal molen meel. En ik voeg zelf zonnebloempitten toe, zo lekker. En blijft ook zo lang goed, veel beter dan supermarkt brood.

Ga denk ik binnenkort bij baktotaal bouwhuis wat bestellen, zag daar veel verschillende soorten meel.

1 like

Leuk! :grinning: ik moet 'm nog in gebruik gaan nemen. Heb 'm pas gisteren uitgepakt en de onderdelen afgewassen. Ze zijn wel groot die apparaten. Halve aanrecht weer vol :expressionless:

Maandag heb ik toevallig bij Bouwhuis ook meerdere soorten meel besteld. Van Molen de Hoop was dat geloof ik. Mijn machine heeft een minimum van 400 gram meel.
Ben heel benieuwd hoe het gaat smaken, vast en zeker wel goed.
Bak jij ook wel eens witbrood? Ik wilde dat bijv. in het weekend doen, normaal eet ik bijna nooit witbrood maar het is af en toe wel érg lekker.

1 like

Ik kwam een cursus tegen voor brood bakken zoals in de oudheid. Is online te volgen. Zelf nog niet gedaan, maar het klinkt leuk. Dus voor andere liefhebbers, de link.

Brood in de Oudheid | eet!academie (eetverleden.nl)

1 like

Voor de mensen met een broodbakmachine: hoe krijgen jullie in hemelsnaam het brood uit het blik :exploding_head:

Heel recept, half recept… maakt geen verschil. Ik heb de best isolerende ovenwanten gelukkig dus ik kan schudden tot ik een ons weeg maar sjezus, wat een crime. Ik maak de zijkanten nu los met een klein nylon spateltje maar het brood blijft voornamelijk vastzitten op / aan het mes.
Zou het helpen / mogen om het blik vooraf in te vetten met roomboter of zonnebloemolie?

*Edit: sorry, ik zit te antwoorden op jouw post. Ik wilde ‘algemeen antwoorden’ :grimacing:

1 like

Daar heb ik geen last van! Je moet wel die haak even invetten met wat olie, dan blijft hij niet onderin het brood zitten. Maar verder glijd het brood er altijd zo uit als ik het blik op de kop houd.

1 like

Ja! Ik deed dat altijd en dan kwam het brood er moeiteloos uit door het blik op zijn kop te houden.

1 like

Bedankt allebei :smiley: ik ga het de eerstvolgende keer gelijk toepassen.

De pest is ook dat het hengsel dan in de weg zit, als je het brood er niet uit kan krijgen. En het blik is natuurlijk loeiheet… ik had 'm inmiddels zo lang vast dat je warmte door de wanten voelde komen. En dat zijn vuurvaste wanten, dus het duurde echt veel te lang eer er beweging in kwam.

1 like