Brood bakken

Oh wauw daar krijg je toch meteen trek van! Ik wil ook gaan beginnen dus deze link is super handig. Nu nog even een thermometer ergens scoren.

1 like

Ik gebruik zelf geen thermometer. Ik gebruik water dat warm maar niet heet aanvoelt en zet het vaak in de woonkamer om te rusten want dat is de warmste kamer nu in de winter. Ik zou zeggen probeer het zeker en laat je niet tegen houden als je niet alle hulpmiddelen in huis hebt!

2 likes

Oh goed om te weten, dankjewel! Als ik door dit topic (en het baktopic) heen ga krijg ik altijd meteen zin om dingen uit te proberen. Scheelt weer als je niet meer naar de winkel hoeft om nog wat te halen en meteen kan beginnen

1 like

Ik vind de recepten van Joshua Weissmann (YouTube) ook heel fijn voor zuurdesem! Bij hem laat je het deeg inderdaad ook 's nachts rijzen in de koelkast en bak je het 's morgens af. Ik ga komende week ook weer een starter maken.

@loviedovie Als je geen thermometer hebt kan het ook prima op gevoel, als je in gedachten houd dat je lichaamstemperatuur ongeveer 37 graden is moet het op de huid dus lauw aanvoelen, want het moet iets kouder zijn dan lichaamstemperatuur in dat recept.

2 likes

Nou het was een rollercoaster van emoties, maar het is gelukt denk ik! Ik had geen goede kommen, deegschraper of snijder en ook geen gietijzeren pan (past ook niet in de combi-magnetron). Maar met een beetje improvisatie is het toch gelukt denk ik:

Ik ga 'm over een uur aansnijden :relaxed:

20 likes

Ziet er uit alsof het goed gelukt is! In ieder geval ziet het er uit alsof ie goed gerezen is? Hoop dat de smaak goed is maar denk het haast wel en het feit dat het vers is smaakt sowieso altijd extra lekker!

Hij ziet er in ieder geval al prachtig uit!

Ik had mijn creatie wel in het baktopic gedeeld, maar nog niet hier. Vorig weekend heb ik een focaccia gebakken. Bovenop had ik de rivolo tomaten van de Lidl gebruikt en die waren echt perfect, heel erg smaakvol en zoet. Zeker een aanrader voor focaccia’s!

16 likes

Ziet er heerlijk uit en wat een mooie foto’s ook!

1 like

Ja hij is wel goed gerezen! De volgende keer maak ik iets minder deeg, want eigenlijk was mijn glazen schaal waar ik het in bakte te klein. Vandaar dat het een relatief klein bolletje is.

Ik was ongeduldig en heb 'm net aangesneden en het is heel erg lekker! Zit na twee plakken wel echt vol. Dat heb ik met ander brood echt nooit.

En nu ga ik oefenen op het insnijden zodat de bovenkant ook net zo mooi als jouw brood wordt :relaxed:

@George Waaauw die foto’s!

3 likes

Wat een beauty!

1 like

https://www.ad.nl/koken-en-eten/broodexpert-het-brood-dat-jij-eet-vertelt-of-je-tot-elite-behoort-of-niet~add351cd/

Interessant artikel (en een cool onderzoek vind ik) naar wat brood verteld over de sociale posities. Elitrbrood en brood voor de armen. Ik denk ook niet dat brood ooit uit ons dieet verdwijnt.

2 likes

Wat een leuk artikel. Zelf beoordeel ik een restaurant ook altijd op z’n broodkeuze. Als ik wat luxer uiteten ga, dan ben ik altijd benieuwd wat voor een brood ik erbij krijg. Als het van de lekkere, goede zuurdesembrood is dan weet ik dat het niveau van koken ook hoog zal zijn. Grappig dat hij het ook heeft over elitebrood en brood voor de armen.

2 likes

Voorraadje naan gebakken

5 likes

Ik heb eindelijk eens goed meel van de molen gekocht ipv bloem uit de supermarkt en ben er een nieuwe desemstarter mee aan het maken. Vind het nu al indrukwekkend hoe anders het zich gedraagt. De starter groeit echt enorm, vaak tot vier keer zo groot, terwijl mijn oude starter maximaal verdubbelde.

2 likes

Ik heb wel eens vaker brood of bolletjes proberen te bakken, maar op de een of andere manier rijst er bij mij nooit… Hoe kan dat? Doe ik iets verkeerd of is mijn huis te koud of zo haha, heeft iemand tips?

1 like

Misschien te heet water over het gist? Dat deed ik de eerste keer fout.

1 like

Ik zet het brood bij de 1e en 2e keer rijzen altijd in de oven met een bakje warm water eronder en de deur dicht. Sommigen zetten de oven ook een beetje aan (op zo’n 30/40 graden) maar ik heb dat nog nooit gedaan omdat ik bang ben dat ik de gist dan dood maak. Die tactiek samen met lang genoeg (15 min.) kneden in een (broodbak) machine en dit recept (met andere toppings of een mix van patent/volkorenbloem) is hier gegarandeerd succes op lekkere broodjes.

1 like

Misschien was het dan toch te koud of tochtig in mijn keuken! Bedankt voor de tips (en die broodjes zien er vet lekker uit, @piepeloi

Ik verwarm de oven even voor op 50 graden en dan zet ik het er in. Of als de zon warm schijnt in de zon.

1 like

Jongens waarom plaatsen jullie de foto’s in spoilers, ik kom hier juist om die te bekijken. Die mogen gezien worden!