Beutyblogtopic XL #9

Ja het is ook helemaal prima als iemand dat graag wil; be my guest, ik ben groot voorstander van dragen wat je wil en waar je je goed bij voelt. Of dat nou ‘figuurverhullend’ is of helemaal naakt, all good.

Maar ‘gewoon zelf dragen wat je wil’ is iets heel anders dan op een openbaar forum waar heel veel mensen meelezen, impliceren dat je figuur verhullen wel wenselijk is/moet zijn voor bepaalde vrouwen (dat wordt niet letterlijk gezegd maar ik vind dat dat wel wordt geïmpliceerd, en meerdere mensen zijn dat met me eens aan de reacties/likes te zien?).

En dat kan je allemaal overdreven vinden, maar het idee dat je sommige onderdelen van jezelf zou moeten verstoppen omdat die niet voldoen aan een schoonheidsideaal dat door klassieke media is gecreëerd, is echt heel schadelijk en heeft hele ernstige gevolgen voor heel veel meisjes en vrouwen. Dat vind ik niet overdreven, en als mensen uitspraken doen die bijdragen aan het idee dat je jezelf moet verstoppen bij een bepaald lichaam (zelfs al is het onbewust), dan zeg ik daar wat van.

Nu houd ik er echt over op haha

9 likes

Maar hiermee zeg je dan weer dat een buikje hebben als minder mooi kan worden gezien. Waarom niet gewoon kleding dragen die je mooi vindt, zonder erbij na te denken of je wel of geen buikje ziet.

21 likes

Precies. ‘Je moet je pluspunten accentueren en je mindere punten verbergen’ is iets wat ons jaren en jaren verteld is door de bladen, televisie, etc. dus het is inderdaad niet gek dat mensen zo denken maar we MOETEN echt van die gedachte af. Dat lukt alleen maar als meer mensen zich hier bewust van worden en we het niet meer zeggen. Wat pluspunten en mindere punten zijn is ons allemaal aangepraat en (sorry als ik nu radicaal overkom) is onderdrukking. Stop met jezelf en anderen onderdrukken. :clap:

48 likes

Ik vind dit altijd heel leuk gedacht, van “gewoon aantrekken wat je mooi vindt”, maar ik denk dat in de praktijk iedereen wel in de spiegel kijkt en denkt “hmm, past dit ook bij mij/mijn figuur”. En ik ben het er ook helemaal mee eens dat iedereen gewoon lekker aan moet kunnen trekken wat hij/zij wil, maar ik vind ook dat mensen ‘een buikje’ niet persé mooi hoeven te vinden en dat dat ook oké is. Net zoals dat je lang haar of grote voeten niet mooi hoeft te vinden. Ik vind mijn buik ook niet mooi en zou daarom niet snel iets aandoen wat dat accentueert, zo simpel is het. Daar voel ik absoluut geen ‘onderdrukking’ bij zoals @Dombo het noemt. En als een ander dat wel doet: helemaal prima en gewoon doen, wat jij wil. En ik zou daar ook niet direct bij denken “poeh, die outfit kan echt niet vanwege dat lichaam” of er een oordeel aan verbinden, ik vind dat ook heel kwalijk als dat bij anderen wel gebeurt. Maar ik hoef dat toch ook weer niet persé daadwerkelijk mooi te vinden?

8 likes

Eerder elke dag carnaval! In de volgende stories heeft ze weer een heerlijk polyester prinsessenjurkje aan.

En dan al die outletmeuk… Hoe je zonder schaamte zoveel kleding kan verzamelen, het gaat me mijn pet te boven.

2 likes

Ik wil niet de mooiste variant van mijzelf zijn. Mijn kleding moet lekker zitten, heel zijn en ik moet er blij van worden, meer eisen heb ik niet.

10 likes

Inderdaad, kán worden gezien. Het is een voorbeeld.

Oprechte vraag;
Word jij ook blij van kleding die je eigenlijk niet staat?
Als het antwoord ‘nee’ is ben jij ook iemand die de mooiste variant van zichzelf wil zijn. Mooi is ook maar subjectief he.

1 like

Het treurige is dat de nadruk zo vaak ligt op de mooiste versie zijn van jezelf. Niet op de aardigste, hulpvaardigste of sterkste. Bij Serena gaat het niet over dat ze zich redt als alleenstaande moeder en nieuwe initiatieven ontwikkelt om zichzelf en haar kinderen te onderhouden. Niet dat ze een nieuwe stijl ontwikkelt of creatief is hierin. Nee, het gaat om haar eventuele buikje en het verhullen daarvan. Ik vind het zo jammer dat dat is waar we vrouwen primair op beoordelen.

11 likes

Maar wanneer staat kleding je niet? Eigenlijk toch alleen als het je maat niet is. Voor de rest is het smaak of een kledingstuk mooi is.

5 likes

Zeker, ik word heel erg blij van joggingbroeken, fleecevesten en mijn pantoffels, want ze zitten heerlijk zacht en nooit in de weg. Maar ik word er niet knapper van.

Dat betekent trouwens niet dat ik mijn joggingbroek aandoe naar een feestje, maar dat heeft meer te maken met sociale conventies dan er goed uit willen zien voor mezelf.

26 likes

Hm ja true

Als ik kleren koop waarvan ik denk ‘hier kan ik er wellicht heet in uitzien’ trek ik ze later nooit aan omdat ik me er dan vooral ongemakkelijk in voel.

Plus @Beutyschooldropout we zijn bijna allemaal grootgebracht met dit soort ideeën. Dus dat iemand die een standpunt inneemt tegen dit soort ideeën zichzelf misschien mooier vindt met ‘afkledende’ kleding of bijv. gladde benen betekent niet dat het standpunt minder waar is.

4 likes

Maar “mooi willen zijn” is op zich geen fout gedrag, het is een symptoom van een maatschappij waarin we, vooral als vrouw (maar toenemend dus ook voor de rest), onderdrukt worden door regeltjes als “je mag geen buikje hebben” en “je haar moet lang en glad zijn”.

Nee, je krijgt geen bekeuring als je in joggingbroek loopt, maar het leven is aanzienlijk makkelijker voor wie blank en slank is, in een strak jurkje loopt en make-up draagt. En DAT is het probleem.

De enige manier om dat te doorbreken is ons daarvan bewust te zijn en onze kinderen (niet alleen meisjes) de juiste waarden bij te brengen.

18 likes

Ik weet niet of iedereen hier het zelfde antwoord op heeft maar ik vind van niet, want uit eindelijk moet je dragen waar je je prettig in voelt. Het gaat er in mijn ogen meer om wat je zegt.

4 likes

Ik hoor dat regelmatig in mijn omgeving, maar dat zijn dan wel homoseksuele mannen.

1 like

Veel mannen zullen het misschien niet luidop willen zeggen maar ik ken genoeg mannen die beperken wat ze kopen omdat ze bijvoorbeeld hun benen of armen te dun/niet gespierd genoeg vinden.

@Klikhier nee, alleen als je dat oordeel over jezelf ongenuanceerd met een ander (kwetsbaar/beïnvloedbaar) persoon deelt*, of je andere vrouwen met een buikje luidop bekritiseert.
*bijvoorbeeld een hypothetische dochter waarmee je gaat winkelen

Ik ben ook nogal gefixeerd op mijn buik (ApPeLfiGuUr represent) maar ik zal in het bijzijn van een andere vrouw eerder zeggen “ik wou dat ik het zelfvertrouwen had dit t-shirt gewoon te dragen” dan “ik vind mezelf hier te dik voor”. Geen één van de twee statements is hier een leugen.

9 likes

Just love yourself like Kanye loves Kanye

41 likes

Nou inderdaad zeg?! Dat verwijt lijkt er wel van uit te gaan.
In de basis vind ik dat we iedereen gewoon in zijn/haar waarde moeten laten. Ik word niet graag gezien als Part of the Problem. Ik wordt wel graag gezien als een ‘mooie’ vrouw met leuke stijl. Ik krijg een portie extra zelfvertrouwen als ik iets draag wat mijn smalle taille accentueert en de aandacht weg haalt van mijn ‘onzekerheden’. Weet je wat mooi is? Dat ik mij juist niet onzeker voel over wat voorheen mijn onzekerheden waren omdat ze door de mij goed passende kleuren en modellen te kiezen compleet vervaagd zijn.
Dat is toch juist empowering?

4 likes