Beutyblogtopic XL #9

Nogal een verschil als je ergens wordt uitgenodigd bij een programma of op straat door een random persoon wordt aangesproken.

Ik heb een déjà vu, heb je hier niet al eerder verongelijkt iets over gezegd?

46 likes

En dat is dus precies de tweedeling die je hierdoor krijgt. Soms is er écht geen ruimte om een buffer op te bouwen: werkende armen.
Dus blijft ouderschapsverlof alleen iets voor de ‘rijkere’.

17 likes

Nou ja, niet voor iedereen dus? Mensen die al van een minimum moeten rondkomen en ook nog eens de extra kosten van een babyuitzet neer moeten leggen hebben niet zoveel ruimte. En het zijn juist die mensen voor wie zo’n betaald verlof belangrijk is, mensen die meer verdienen kunnen sowieso al makkelijker onbetaald verlof opnemen. Hoe je het ook draait, dit maakt het gewoon voor lage inkomens lastiger of onaantrekkelijker om die 5 weken op te nemen, niet erg sociaal dus.

14 likes

Ja snap ik, alleen daar heb ik bepaalde vragen bij. Deze vraag kom heel hard over, maar ik bedoel het oprecht als vraag zonder oordeel (ik heb geen kinderen namelijk): als die maand niet haalbaar is, hoe kom je dan financieel rond met een kind?

3 likes

Dit gaat echt een hele rare kant op.

15 likes

1500 euro bijvoorbeeld die je in 1 keer NIET verdiend is denk ik anders dan verzorging van een kind die je maandelijks 400 euro kost

(Ik heb random getallen genoemd. Weet niet precies hoeveel verzorging van kind kost…)

Dan heb je hopelijk recht hebt op kindgebonden budget, waardoor je de noodzakelijke dingen kan kopen. Maar je budget blijft dan krap.

Er is vorig jaar wel wat te doen geweest over de werkende armen, staat hier bijvoorbeeld meer over: https://www.ser.nl/nl/Publicaties/werkende-armen

4 likes

Dat artikel is van april dus volgens mij is het niet “alweer” maar wordt het alweer aangehaald

7 likes

Dit. Iedereen doet nu alsof Nikkie er steeds over begint maar ze heeft er 1 of 2x wat over gezegd (op aandringen van een interviewer) en dat wordt steeds overal herhaald.

16 likes

Ja hoor Verspon’s ouderwetse try-on spons

Edit: hoe zorg ik ervoor dat jullie de video ook als zo een vakje zien ik snap het niet

Nog een edit: HET IS HEEL EXCLUSIEF EN WIJ KUNNEN DOOR HAAR OOK EEN UITNODIGING KRIJGEN VIA DE AFFILIATE LINK WAT GOED EN VRIJGEVIG VAN HAAR #schooienalseenbaas

2 likes

He ben jij jarig zie ik dat nou want ik zie een taart achter je naam!! Gefeli!!!

Mijn vriend komt uit een van de noordelijke landen en daar hebben ouders samen ongeveer 12 maanden verlof nadat de baby is geboren en hij vindt het zo vreemd dat het hier zo weinig is. Het lijkt me sowieso voor de baby veel beter als hij/zij het eerste jaar veel tijd met de ouders kan doorbrengen. Daarnaast kunnen vaders daar dus evenveel tijd met de baby doorbrengen als de moeders (in tegenstelling tot in Nederland dus).

3 likes

Gefeliciteeeerd

Het aanvullende verlof van 5 weken kan naar eigen inzicht worden ingedeeld he? Stel je werkt 40 uur per week, dan heb je recht op 200 uur verlof. Daarvan krijg je dus voor 140 uur betaald. Voor die overige 60 uren (12 uren per week) kan je gewoon werken he? Dus in die zin hoeft het helemaal geen geld te kosten. Ja, de mensen die het kunnen opvangen, die kunnen volledig vrij nemen.

9 likes

Maar dan blijft het toch krom dat een vader niet gewoon 5 weken fulltime bij zijn gezin kan zijn. De komst van een baby heeft niet alleen impact op een moeder, ook een vader moet wennen aan zijn nieuwe baby en leven, lijkt mij niet meer dan terecht dat vaders ook gewoon volledig door betaald worden.

Maar wat betreft zwangerschapsverlof, bevallingsverlof en vaderschapsverlof vind ik al jaren dat Nederland achter loopt.

15 likes

Ja natuurlijk. Maar het is niet zo dat de werkende armen niet meer thuis kunnen zijn dan voorheen.

Neeeee waarom moet ik over de baby uitzet en kosten lezen in het beutyblogtopic :confused: :cry:

50 likes

Ik heb hier alles geblokkeerd qua baby’s en kinderen maar heb nog nooit zoveel gelezen over baby’s in een week tijd :joy:

28 likes

Klopt! Je kan er ook je vakantie dagen voor inzetten (dus een week minder vakantie nemen in het jaar), of idd 1 dag blijven werken.
Maar - dit is naar inzicht van werkgever / werknemer…
Volgens mij hoéft een werkgever daar dus niet akkoord mee te gaan, en mag die “een oplossing” voor die 30% ook weigeren… En dan is het wel echt zuur…

@Nestley_Toulhouse onderwijs heeft ook, als onderdeel van RO, een deels doorbetaald ouderschapsverlof :slight_smile:. Dan zou je ook standaard 2 dagen vrij kunnen nemen, doorbetaald door het rijk. (Als je fulltime werkt dan hè).

Iedere keer als Lotte iets heeft geshopt (of gekregen) dan denk ik aan het volgende:

1. Hoe veel bloemen rokken wil je hebben.
  2. Waar laaaaaat je alles???
  3. Hoe lang kan je neuzelen over 1 item???

???1?1?1

7 likes