Beutyblogtopic XL #9

Ja dat is een beetje het punt wat ik wilde maken. Het is wat eenvoudiger een (aanwezige) vader te zijn als je toch altijd al thuis bent en je werkzaamheden editen zijn.

12 likes

Ik kan me ook goed voorstellen dat wanneer Mascha verlof neemt het niet betekent dat haar hele bedrijf ook abrupt on hold staat. Alle nog lopende samenwerkingen, mails, planner etc. etc. zullen Max en Gregor nu moeten onderhouden. Daarbij, is het ook gebruikelijk in bijvoorbeeld Scandinavische landen dat de vader verlof krijgt dus eigenlijk hoop ik juist dat die nu geen werk heeft om voor het eerst vader te zijn, Mascha te ondersteunen + de bevalling te verwerken.

Edit:
Dat het eenvoudiger is qua werk betekent nog niet dat het makkelijk is. Volgens mij is vader/partner zijn wel wat meer dan enkel de tijd ervoor hebben

8 likes

Dat wel maar het helpt denk ik wel als je die tijd ook daadwerkelijk hebt toch?

3 likes

Hij zit al jaren niet meer op kantoor, maar in de schaduw van Mascha.

31 likes

Als je een “normale” baan hebt, heb je toch geen keus?

6 likes

Denk dat dat echt van het bedrijf afhangt.
Ik ben bedrijfsleider in een supermarkt en wij als team hebben de afspraak dat als een mannelijke collega vakantie wil opnemen na zijn wettelijke verlof dat hij dat mag ongeacht wanneer de baby wordt geboren.

We maken dan alternatieve roosters vanaf de 36ste week van de zwangerschap die meteen kunnen worden ingezet mocht dat nodig zijn.

De mannen en hun vrouwen vinden het fijn en ik krijg na die periode een relaxte medewerker terug.

Win win

89 likes

Ik vind het prachtig. Jarenlang staan er triljoenen vrouwen in de schaduw van een man. Voetbalvrouwen, expat-vrouwen, vrouwen die hun wereldberoemde vent achterna reizen. En dat wordt dan maatschappelijk gezien, wel als ‘‘normaal’’ beschouwd. Gregor ondersteunt nu zijn -carrierewise succesvollere vrouw- en daar wordt meteen zo kut over gedaan.

75 likes

Zo kut?

Het is een grapje Adje

5 likes

In die grapjes zit wel degelijk een maatschappelijk oordeel.

14 likes

Lol

It’s not that deeeep

6 likes

Sinds deze maand is via de EU bepaald dat mannen 5 weken betaald ouderschapsverlof krijgen, maar helaas krijgen ze maar 70% vergoed dus als ze ergens werken waar de rest niet wordt bijgelegd is het nog steeds niet voor alle vaders haalbaar :pensive:

3 likes

In het personage Adje zit ook wel degelijk een maatschappelijk oordeel, @Adje. :wink:

1 like

Bepaalde cao’s vullen de 30% aan! Maar lang niet alle, denk ik.

We gaan in ieder geval in de goede richting. Maar ik verwacht niet dat vaders hier in de nabije toekomst veel (betaald) verlof zullen krijgen.

Ik vind ook dat de 10-12 weken die een vrouw krijgt onmenselijk kort is. 10 weken? Je baby is dan 2 maanden, nog zo jong. Je bent amper gewend en zou alweer normaal moeten functioneren/meedraaien. Ik vond dat echt heel snel hoor. En dan had ik nog een makkelijke baby (op het slapen na) en een relatief makkelijk/vlot herstel.

15 likes

Bij mijn man mocht hij aanvullen met vakantie uren of bijv wel 10u werken. Hij gaat dat laatste doen.

Verder vind ik vooral de verdeling scheef dat je in sommige branches (meestal Rijksoverheid
) gewoon nog altijd 20wkn ouderschapsverlof voor vrouwen deels of zelfs geheel wordt doorbetaald?! En in andere branches dit volledig voor de eigen portemonnee is

Maar goed
 het zei zo.

Fijn dat we idd de goede kant op gaan
!

2 likes

Denk dat RO ook de enige is die dat echt kan, haha. Bij mijn werk, volgens mij vallen we onder onderwijs, gaan de meeste vrouwen ook 4 maanden met verlof. Vraag me af hoe dat dan geregeld is. Extra vakantie ofzo inzetten? Ik dacht daarom dat 4 maanden de ‘logische’ standaard was
 :eyes: Maar ja, sommige vrouwen zijn ook heel blij als ze na 3 maanden eindelijk weer mogen werken, dus ja.

1 like

Je kunt voor je bevalling 4 of 6 weken van tevoren met verlof en dan heb je na je bevalling dus nog 12 of 10 weken over. Samen dus 16 weken.
Het zou fijn zijn als je gewoon zelf mocht kiezen hoe je je verlof inzet. Ik vond het heel naar dat ik verplicht 4 weken voor mijn uitgerekende datum thuis moest zitten, had dus liever wat langer doorgewerkt en dan na de bevalling wat langer thuis.

https://m.hln.be/showbizz/celebrities/nikkietutorials-maakt-gehakt-van-ellen-degeneres-ik-mocht-niet-eens-het-toilet-gebruiken~ab520d38/

Ik blijf dit zo gek vinden. Nikkie reageert vrij uitgesproken tegen Ellen degeneres. Vraag me af wat daar nu precies gebeurd is en waarom ze het zo graag wil vertellen. Het doet alleszins veel stof opwaaien rond Ellen.

4 likes

Ik vind het verhaal (ongeacht het gedrag of de houding van Ellen) een beetje uit de hoogte van Nikkie, alsof ze indd gewend is dat mensen haar met een confetti kanon verwelkomen.
Toen ik haar tegen kwam en spontaan en wat leuks uit floepte was haar reactie ook alleen maar: ok.
We zijn allemaal gewoon maar mensen.

10 likes

Ik zag deze week een interview op de vlaamse tv van Ruud Vormer (? Nederlandse voetballer die in BE speelt) samen met zijn vrouw die spoedarts is. En terwijl die vrouw zo’n maatschappelijk belangrijke job heeft is het nog steeds in hun gezin zo dat alles moet wijken voor de voetbal of carriere van de man. Dus zij werkt als spoedarts + neemt het huishouden en de zorg voor de kinderen op zich. Zodat hij zich kan focussen op zijn job.
Vond dat echt frappant.

18 likes

Ik vind dit wel dubbel hoor. Het is 5 weken dat je 70% krijgt uitbetaald, dat is dus iets meer dan een maand (wat dus door sommige cao’s aangevuld wordt). Is alsnog wel even een hap in de maand hoor, maar ik heb ergens wel zoiets: daar moet toch een buffer voor in te bouwen zijn? Of tijdens de zwangerschap of daarvoor al.

14 likes