Vind dit een weinig chique reactie over een traumatische bevalling.
Babyâs hebben wel degelijk geheugen en kunnen zelfs traumabehabdeling krijgen voor een trauma dat zij prenataal hebben meegemaakt. Heel bijzonder hoe body en mind werken zelfs al zo super jong.
Als je hier bent voor de chique reacties zit je sowieso niet goed
Jij voelt je er niet ongemakkelijk bij dat iemand wordt bespot om haar traumatische bevalling van twee dagen geleden? Kan hoor⊠Ik vind dat daar een grens ligt. Zullen de meningen over verschillen.
Wat een kut reacties hier soms, Jesus Christ. Ik hoop gewoon zo voor Mascha dat zij geen lurker hier is. Zoveel meningen over een bevalling waar niemand weet wat er gebeurd is.
Maar door zoân reactie te geven op Mascha (of wie dan ook) zeg je eigenlijk: mijn pijn was erger, dus geniet gewoon, want het kan altijd erger. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een stel een zeer traumatische bevalling heeft gehad (inclusief reanimatie baby), waarbij de vrouw psychisch er (na ruim een jaar) zeer slecht aan toe is. Een ander stel in hun omgeving heeft een kind gehad dat een paar dagen na de bevalling is overleden en begrijpt niet dat de 1e vrouw in zoân psychisch dal zit, want âzij heeft haar kind tenminste nogâ.
Dat zegt meer over jezelf, dan over een ander. Wat jou is overkomen is verschrikkelijk, maar dat geeft je niet het recht om daarom te kunnen oordelen over iemand anders zijn verdriet of traumatische ervaring.
Ze oordeelt helemaal niet. Zo lees ik het in ieder geval niet.
Ze geeft heel duidelijk aan dat ze hoopt dat Mascha en Gregor, ondanks de nare start, toch gaan genieten van de fijne momenten met Mila. Die zijn zo kostbaar en het zou zonde zijn als deze ellende de overhand neemt.
Ze maakt haar bevalling niet belachelijk. Mascha denkt ook dat haar kat een dokter is dus wie weet denkt ze ook dat haar baby flashbacks heeft van de bevalling.
Het punt is alleen dat een kat geen dokter kan zijn, maar een baby wel herbelevingen kan hebben van een traumatische gebeurtenis.
Volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld toch?
Hij had het toch altijd in de gaten als mascha of foefje ziek warenâŠ
Ik haalde dat uit de zin âhet is niet blijvend en gelukkig kan ze haar kindje (aangepast) vasthoudenâ. Voor Mascha is het denk ik echt verschrikkelijk dat ze geen normale kraamweek heeft en zich zo moet aanpassen (naast het feit dat de bevalling blijkbaar op zichzelf traumatisch was). Ik vind de opmerking dat het niet blijvend is, je tenminste je kind nog kan vasthouden en je hoopt dat ze ook wel geniet, dan wat ongepast. Het komt overal alsof je de situatie bagatelliseert, terwijl de wereld voor hen wel op zijn kop staat.
Zo herkenbaarâŠ
Ik heb ook een zeer traumatische bevalling gehad waarbij ik nu een jaar later nog steeds last van heb (heb inmiddels al een half jaar therapie). Vroegere vrienden van ons waren rond dezelfde tijd zwanger en hun kindje is overleden. Wij mochten niet zeuren want wij hadden ons kindje nog. Wij stellen ons aan dus ze willen geen contact meer met ons. Moet wel zeggen dat we nooit tegen hun iets gezegd hebben over onze bevalling uit respect voor hun. Dat is allemaal via via gebeurd.
Ik snap Mascha dus heel erg goed. Net zo goed als ik begrijp dat je flashbacks kunt hebben als je een hele âprettigeâ bevalling hebt gehad. Het is zoân enorme impact en dat heeft gewoon tijd,en soms hulp, nodig. Het vergelijken hierin heeft echt geen nut en is voor alle partijen ontzettend pijnlijk
Ik zou de reactie nog eens goed teruglezen. Ze ondermijnt nergens het verdriet. Ze benadrukt dat zelfs.
Die momenten sla je wel op en later kun je ervan genieten. Althans, zo heb ik het ervaren. In de kraamweek zelf is het een soort van overleven, herbeleven en verwerken en was er minder ruimte om te genieten. Hoe erg dat ook is. Maar ik weet nu, uit eigen ervaring, dat komt later wel allemaal terug
Dat zal heus, maar daar gaat het hier toch niet om?
Het gaat erom dat Danielle doet alsof Moeke zegt dat het gevoel van Mascha niet mag bestaan. Dat is gewoon echt niet wat Moeke zegt.
Ik kan dat met alle wil van de wereld niet uit het bericht van Moeke halen.
Mijn cavia is zojuist overleden
Ohneeeeeee niet nog een keer iedereens traumatische danwel roze wolk verhalen.
Daar is gewoon een heel subforum voor. Het gaat hier niet om jullie.
Wie heeft er gepoept tijdens de bevalling?
Ik vind poepen na een heftige nacht stappen altijd een hele bevalling