Volgens mij in NL niet, maar in de VS worden er wel mensen geweigerd voor ziektekostenverzekeringen op basis van medische geschiedenis (de docu Sicko van Michael Moore is verouderd maar wel erg interessant hierover.)
Niet bij de basisverzekering
Wel bij de aanvullende verzekering kan het heeel duur zijn om over te stappen (weet ik uit ervaring)
Volgen jullie Viora ook? (Meisje dat acute leukemie had gekregen, is nu op wereldreis en vlogt en insta’t erover). Zij meldde laatst een keer dat ze bijna geen reisverzekering kon krijgen omdat ze overal geweigerd werd omdat ze leukemie heeft gehad (ondanks dat ze nu genezen is verklaard). Bizar toch, dat je dan 1x vreselijk pech hebt en kanker krijgt en dan de rest van je leven geen normale verzekering meer kan afsluiten voor iets Ik snap best dat dat de logica van het verzekeringsysteem is, maar is wel erg cru voor sommigen.
Dat is niet eerlijk, maar het is wel de commerciële gedachte. Een brandend huis kan je ook niet verzekeren want dan is de kans dat de verzekeraar aan jou winst gaat maken nihil.
Zo verzekert een zorgverzekeraar ook niet graag iemand die al lijdt aan psychische klachten en kan je ook geen uitvaartverzekering afsluiten als je terminaal bent.
Lullig maar waar, en begrijpelijk
Ik vind dit eigenlijk geen argument. Ik vind dat de premie voor iedereen gelijk moet zijn, net zoals je ziektekostenverzekering. Iedereen betaalt bij een bepaald pakket hetzelfde en zo ontstaat er een potje voor iedereen.
Ja daar heb je zeker een goed punt, maar aan de andere kant denk ik dat juist veel meer mensen zich zullen aanmelden voor een AOV als daar niet die belachelijke eisen aan hangen. Want dan loop je gewoon minder risico op geen of nauwelijks inkomen als je niet meer of deels niet meer kan werken, in tegenstelling tot een potje waar je wel het risico loopt dat uiteindelijk je potje op is omdat je langer dan verwacht arbeidsongeschikt bent bijvoorbeeld. Want alle ZZP-ers die ik ken hebben zo’n potje, juist omdat ze soort van gedwongen worden en de premie + rompslomp om dit te doen. Ik denk dat als dit wegvalt, het overgrote deel van de ondernemers wel een AOV zullen afsluiten en dat er dan wel gewoon een gemeenschappelijk potje gecreëerd kan worden.
AOV
Inderdaad wat @Ceres zegt en zelfs dan loopt je net als bij de zorgverzekering tegen het feit aan dat gewoonweg niet alles te verzekeren is. Of in ieder geval: niet tegen een redelijk tarief. Arbeidsongeschiktheid is gewoon enorm duur en een relatief hoog aantal ondernemers raakt voor een korte of langere periode arbeidsongeschikt. We kunnen van alles een sociale voorziening maken, maar dan moet er wel draagvlak zijn, want iemand moet het betalen. Dat draagvlak is er doorgaans niet, want als mensen verplicht ergens voor moeten betalen willen ze doorgaans niet dat mensen die bewust risico lopen hetzelfde tarief betalen. Dan moet je weer gaan kijken waar je de streep trekt. Welke risicofactoren wel, welke weer niet (kijk maar naar de discussies rondom roken en gezond leven en de zorgverzekering)?
Verzekeringsbedrijven zijn geen sociale instanties hè maar commerciële bedrijven…
*Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen: als je het oneerlijk vindt dat mensen honger hebben dan reken je dat toch ook niet de supermarkten aan. Verzekeren is niet een kwestie van ‘recht hebben op’.
Veel gevallen die jullie beschrijven zijn super schrijnend maar dat kun je zo’n bedrijf niet aanrekenen. Eerder de overheid.
Heeft er iemand ervaring met broodfondsen en deze kwestie? Ik las dat broodfondsen in principe 2 jaar uitkeren bij arbeidsongeschiktheid maar wat als je na die 2 jaar nog steeds niet kunt werken?
Als ondernemer lijkt het me aantrekkelijker om me bij zo’n fonds aan te sluiten dan zo’n vreselijk dure verzekering af te sluiten, maar als je dan echt iets ergs overkomt en je kunt bijvoorbeeld nooit meer werken, hoe gaat het dan?
Dit soort zaken houden mij bijvoorbeeld wel tegen om echt helemaal voor mezelf te gaan werken. Grote risico’s.
Ik had er nooit zo over nagedacht. Mijn vader wel blijkbaar.
Ik heb waarschijnlijk een erfelijke ziekte. En mijn dochter heeft dan 50% kans.
Dit moet dan ook zo vroeg mogelijk getest worden.
Ik kom er nu pas achter met 40 jaar. En heb alles geregeld.
Maar zegt mijn vader, onze dochter komt voor problemen te staan als zij het ook heeft.
Fuck…
Ik denk dat je dan in hetzelfde schuitje beland als een gewone werknemer, en dat is volgens mij bijstand, afhankelijk van het inkomen van een eventuele partner.
Een “gewone” werknemer zou eventueel aanspraak kunnen maken op een WIA/IVA uitkering van het UWV. Dat is wat de situatie van ondernemers zo lastig maakt. Iemand in loondienst kan bij langdurige ziekte (vaak, niet altijd) terugvallen op het UWV, een ondernemer niet.
Zou eventueel kunnen ja, maar er zijn maar weinig mensen die daar echt op terug kunnen vallen. Dan moet je al (uit mn hoofd) voor minimaal 30% afgekeurd zijn. En dan ben je dus nog steeds verplicht om daarnaast te gaan solliciteren naar het percentage dat je niet afgekeurd bent, behalve als je echt 100% afgekeurd bent. In de praktijk vallen een heleboel mensen net buiten de boot.
Van wat ik er van weet gaat dat na 2 jaar ook niet meer naar je laatst verdiende loon maar ook bijstandsniveau.
De WIA is erg complex. Vooraf een inschatting maken is vrijwel onmogelijk omdat het van zoveel factoren afhankelijk is. (Arbeidsongeschiktheidspercentage, restverdiencapaciteit etc). Als je die laatste niet benut ga je inderdaad terug naar het minimumloon.
Maar de meeste werkgevers zijn wel aanvullend verzekerd tegen langdurige arbeidsongeschiktheid. Dus dan krijg je een aanvullende uitkering bovenop de uitkering vanuit het uwv. Daarmee kán een groot deel van je financiele terugval opgevangen worden. Maar dat is afhankelijk van wat er is afgesloten. In dat geval ben je dus wel beter af als werknemer van een organisatie die dit voor zn personeel heeft afgesloten.
Als je een WGA-uitkering krijgt, krijg je 70% van je laatste loon en bij een IVA-uitkering 75% dus dat is toch vaak wel meer dan bijstandsniveau. Als je trouwens als deels arbeidsongeschikte een bijstandsuitkering hebt, heb je ook vaak nog een sollicitatieplicht dus dat maakt niet uit.
Het klopt dat de werkgever zich er voor kan verzekeren, maar hij hoeft niet langer dan 2 jaar te betalen, en daarna val je dus terug op WIA of bijstand. Dat was ook de vraag die @Madam-Mikmak stelde, hoe gaat dan bij ZZP?
Nee dat klopt. Daarna krijg je een eventuele WGA of IVA uitkering. Maar feit is dat als een werkgever een aanvullende uitkering heeft afgesloten je er als werknemer een stuk beter voorstaar dan alleen een uitkering vanuit het UWV. Er kunnen zelfs aanvullende verzekeringen gesloten worden waarmee je tot 80 of 85% van je laatstverdiende loon ontvangt. Het uwv keert sowieso ‘maar’ uit tot een salaris ongeveer 55.000 euro per jaar dus als je daarboven zit raak je een klap inkomen kwijt. Een uitkering van een verzekeraar is dan wel mooi meegenomen.
Uitkering voor zzp’ers heb ik niet zoveel verstand van. Weet alleen dat het gigantisch duur is. Ik haakte meer in op het punt dat je als werknemer vaak wel meer voordeel hebt in dit opzicht dan een zzp’er. Alleen de premie hiervoor is al een stuk dragelijker.
Ja het is voor iedereen verschrikkelijk om arbeidsongeschikt te raken en iedereen zal het financieel merken natuurlijk maar voor zzp’ers is het wel veel slechter geregeld en daarnaast moet je als zzp’er natuurlijk ook nog zelf voor je pensioen zorgen. En dan heb je natuurlijk ook nog dat je als zzp’er niet altijd elke maand hetzelfde hoeft te verdienen. Het zou echt niks voor mij zijn.
Ja precies! Lijkt me ook lastig om tegenop te sparen. Vooral ook sparen voor je pensioen inderdaad. Qua spaarrente schiet je er tegenwoordig sowieso niets meer mee op dus dan moet je dat ook nog eens slim gaan beleggen/investeten.
Hoorde wel dat de FNV ook met dat pensioenakkoord het verplicht verzekeren voor een AOV voor zzp’ers wilde meenemen. Dit op verzoek van wat leden. Nu heb ik er zelf geen verstand van hoor maar ben wel echt benieuwd hoe zo’n verzekering voor zzp’ers er dan premietechnisch etc uit gaat zien. Zou toch mooi zijn als ze daar iets op zouden verzinnen waardoor het voor elke zzp’er toegankelijk is zonder extreem hoge premies. Maargoed ik verwacht daar eigenlijk niet heel veel van.
Lip gaat lekker met haar nieuwe trucje op Instagram. Bedelen om likes. Nu bijvoorbeeld: “like dit lieve smoeltje van Kees.”
Nee.