Volgens mij is dat hele selfcare (waarin balans dus volledig zoek is) een coping mechanisme dat wijst op een onderliggend probleem. Zo ervaar ik het zelf in ieder geval, door mijn chronische depressie zit ik ook liever elk weekend op de bank (en daar geniet ik ook ontzettend van) maar op die manier blijf ik zitten in een status quo. Stop ik energie in iets constructiefs (van poetsen tot wat creatiefs doen), haal ik daar op termijn veel meer uit.
Daās hetzelfde wat er nu in het mommy topic gebeurt over Michelle Bollen van Bijzonderkleinwonder. Good for her dat ze veel buiten de deur luncht, veel op vakantie gaat, haar kinderen in Tommy Hilfiger heist en in een gloednieuwe Audi rijdt.
Helemaal mee eens! Daarnaast hoeft zelfzorg ook niet altijd leuk te zijn. Ik heb een hekel aan opruimen, schoonmaken en in sporten heb ik meestal ook geen zin. Maar toch vallen deze dingen ook onder āvoor jezelf zorgenā.
Daarnaast is het inderdaad zo dat je op deze manier nooit echt zomaar iets voor een ander doet. Ik denk dat het juist goed is voor jezelf als je jezelf pusht uit je comfortzone (bah bah bah, maar ik wist het niet anders te verwoorden.)
En ik weet van mezelf dat als ik me niet goed voel, het juist kan helpen om iets voor een ander te doen, om zo even uit mijn eigen bubbel te geraken. Voor een ander zorgen is ook heel goed voor jezelf!
Door niet altijd te doen waar je zin in hebt, of wat je leuk vindt, zorg je wel dat je een ruggengraat hebt en dat je uiteindelijk waarschijnlijk meer je leven op orde krijgt.
Daarnaast erger ik me er soms aan dat āself careā zo vaak wordt geassocieerd met luxe dingen, zoals lekker eten bestellen of een duur badproduct. Het zou zoveel laagdrempeliger kunnen, denk ik dan. Maar goed, als je het geld toch hebt, snap ik wel dat je daar niet over nadenkt
Beetje andere situatie maar soms heb ik jonge kinderen in de klas die ook niet inzien waarom het maken van een toets of opdracht belangrijk is. Dan snappen ze de uitleg niet dat het belangrijk is voor hun ontwikkeling en dat ik dan weet wat ze kunnen en ze kan helpen blabla. Dan zeg ik ook gewoon: soms moet je ook dingen doen die je nu niet zo leuk vindt. Dat vind ik ze namelijk ook wel belangrijk om mee te geven.
Even iets anders, heeft iemand ook een irritatie omdat Mascha bij de vlog van vandaag een coolpack, die letterlijk net uit de vriezer komt, onder de neus van haar katten duwt? En het ook onder Manis probeert te proppen???
Het blijft knap hoe ze na zoveel jaar katten nog steeds zo weinig van die beestjes begrijpt.
Ja, precies dat dus!
Ik wikkelde er altijd een handdoek of iets omheen voordat ik er een in de caviakooi legde. common sense toch?
Voor normale mensen wel. Maar ja Mascha is vaak een uitzondering.
Ja, je mag het eigenlijk niet eens op je eigen huid leggen zonder handdoek, laat staan bij (kleinere) dieren.
Dat heb je heel mooi verwoord, Penny_Lane. Enorm mee eens!
Wist ik niet eens , thanks!
Hoe koel je?
Je kunt het beste koelen met een speciale coldpack, maar ijsblokjes in een plastic boterhamzakje werken ook prima. Pak het koelinstrument wel goed in met bijvoorbeeld een theedoek of T-shirt zodat de huid niet direct in aanraking komt met de kou. Dit voorkomt bevriezing van de huid.
Koel niet langer dan 15 tot 20 minuten. Als je langer koelt, probeert het lichaam de kou te compenseren door extra bloed naar de plek te sturen en dat wil je juist voorkomen. Korter is echter ook niet goed. Als je kort koelt, krijg je namelijk direct na het koelen een bloedvatverwijding. Na die 20 minuten, moet je zeker 40 minuten niet koelen.
De aangedane plek onder stromend water houden wordt soms ook aangeraden, maar dit lijkt niet verstandig. Het is sowieso lastig om koelen op deze manier 20 minuten vol te houden en daarbij bevordert stromend water juist de doorbloeding. Je kunt het getroffen lichaamsdeel beter in een bak met water plaatsen en hier af en toe koud water aan toevoegen. Koelen mag nooit pijn doen
Bron: https://www.gezondheidsnet.nl/spieren-en-gewrichten/zo-moet-je-koelen
Je slaat echt de spijker op zān kop.
Cynthia is juist zo iemand die zichzelf altijd al op 1 zet, die heeft het echt niet nodig om dat nĆ³g meer te doen.
Zo sport ze bijvoorbeeld ook niet meer, omdat ze het niet leuk vindt dus ze doet het niet meer. Terwijl ik daarvan denk ja ik vind sporten ook niet per se leuk, maar het is wel goed voor je dus daarom doe ik het. Op korte termijn alleen maar doen wat leuk is voor jezelf onder het motto van zelfzorg is op de lange termijn niet altijd daadwerkelijk de beste zelfzorg.
Je wilt niet weten hoe erg je me met dit bericht zojuist geholpen hebt. Dit had ik effe nodig om zelfzorg in perspectief te zetten, thanks! Ik zat al uren winkelmandjes vol te gooien onder het mom van āshopping therapyā en door je bericht alles afgesloten, mān huis eens aangepakt waar ik me al een tijd aan ergerde, en gaan wandelen, voel me 1000x beter.
Ik sluit me aan bij de reactie hierboven, dank je wel voor deze reminder Ook ik had deze post even nodig!
DIT!! Ik ben vandaag uit woede aangevallen op mijn badkamer met een fles chloor. Mijn hoofd liep over, ik moest teveel en het gegil van drie kinderen werkte niet mee. Na anderhalf uur keihard schrobben incl een foute playlist op Spotify, voelde ik me een heel stuk lichter <3. Ik haat schoonmaken maar kan nu met een gelukzalig gevoel naar mijn blinkende spiegel kijken. Dat was mijn āme-timeā vandaag
Woh ik schrok echt van je eerste zin
Maar gelukkig was de badkamer het lijdend voorwerp en niet jij.
Ik las die eerste zin ook 3x voordat ik de rest van las haha
Mas zei vorige week dat ze haar les af zei omdat ze āeen beetje de sniffels hadā, vandaag zegt ze āde les is doorgeschoven omdat ik vorige week zo ziek was.ā Okā¦
En daarbij was het ook nog een les met presentaties van de studenten, dus die hebben dat voorbereid en alles en krijgen dan last minute te horen dat het verplaatst wordt? Lekker dan.