Na m’n invisalign staan alle tanden recht maar ook een stuk dichter bij elkaar en merk daardoor dat er veel sneller eten “vast” blijft zitten. Moet na het eten echt checken of er niets zit. Meer mensen last van? Op zich wel logisch maar stiekem wel het enige nadeel wat ik ervan heb ondervonden.
Ik ben gisteren geswitched van aligner 7 naar 8. Ik heb er 13 in totaal dus net over de helft. Ik had gisteren ook controle bij de tandarts en ze vond dat m’n 2 voortanden een beetje achterblijven tov het plan. Dat vind ik zelf ook dus ik moet over 2 weken, na deze aligner, weer terug en als het dan niet is bijgetrokken wil ze meteen ingrjpen ipv alle aligners uitdragen en dan pas kijken. Vind het wel een beetje eng en ook wel heel rot. Dit zijn juist de tanden waar ik het meest onzeker over ben en waarom ik gestart ben met beugelen. Mijn ondertanden bewegen wel heel goed mee, maar die vond ik juist minder belangrijk.
Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Heeft iemand hier nachtbeugels? Zo ja, hoe houden jullie deze (zo) schoon (als mogelijk)?
Nee, dat heb ik niet meegemaakt! Gebruik je die chewies? Jij doet 2 weken met een aligner, toch?
Ik heb dit ook (nog) niet gehad, maar als ik Reddit mag geloven komt dit best wel vaak voor! Zou proberen me er niet al teveel zorgen over te maken, het plan is ook maar een bouwtekening gemaakt op basis van hypothetische verschuivingen, hoe het onderweg gaat kun je nooit met 100% zekerheid voorspellen. Sommige tanden zijn nu eenmaal makkelijker dan andere. Volgens mij wordt er best vaak ergens in het proces opnieuw gescand en nieuwe aligners besteld als blijkt dat het niet helemaal zo loopt als gepland. En dat ze meteen wil ingrijpen is ook wel positief toch? Dan heb je meer kans dat het sneller alsnog wordt rechtgezet dan doorgaan met iets wat uiteindelijk weinig oplevert. Hou vol!
Ik wil chips maar ik heb geen zin om m’n beugel uit te doen en weer te moeten poetsen enzo, ughhhhh.
Ik had echt gehoopt dat ik door mijn beugel minder zou gaan snoepen maar helaas. De eerste weken ging dat goed naar nu doe ik hem om de haverklap even uit om wat naar binnen te werken.
hahaha ik heb hem ook wel eens uit voor een snack en dan eet ik meteen maar even een tweede snack want straks kan het niet meer
Ik heb nu de laatste actieve aligner in en ben net bij de orthodontist geweest. We gaan kijken of het lukt een driehoekje waar etensresten verzamelen gesloten te krijgen, maar dat lijkt nogal tricky. Mijn hoektanden hebben schijnbaar rare en scheve wortels? Ben wel echt heel blij met hoe het eruit ziet dus zeker wel tevreden.
Hoe is het hier met de motivatie en het beugelen?
Ik heb ook zo’n driehoekje tussen een van m’n hoektanden en voortanden. Echt irritant. Hoe gaan ze dat bij jou gesloten proberen te krijgen? IPR?
Ik zit inmiddels aan aligner 30/33. Nog 33 dagen en dan ben ik klaar en mogen m’n attachments eraf. Bij mijn laatste afspraak sprak de ortho wel al over refinements dus ik ben er helaas nog niet helemaal van af denk ik. Hoop wel dat die refinements dan kunnen met een minimum aan attachments, want die ben ik echt wel zat.
Nou… het lijkt erop of het niet echt gaat lukken. Iets met een scheve wortel van die hoektand dus als we die verder gaan verplaatsen verneuken we de rest. Ze gaan het onderling bespreken en komen volgende week met een voorstel. Ik hoop het maar vind het ook niet heeel erg als het niet lukt. Dan blijft er ~600 euro over van mijn beugelpotje en moet ik wat fanatieker stokeren.
Oh… klinkt inderdaad moeilijk. Maar goed, wie weet vinden ze nog wel een oplossing!
Beetje late reactie sorry!
Ben benieuwd of je je beugel al hebt? En hoe het gaat met wel/niet duimen. Ik duim ook nog helaas
Hi allemaal, vraagje: ik zit erover te denken om een Invisalign beugel te nemen. Nu vertelt mijn ortho mij over een 2e optie: een Spark beugel. Deze zijn iets doorzichtiger dan Invisalign en schijnen hetzelfde werk te doen alleen zijn minder bekend. Ik twijfel heel erg, spark is iets goedkoper maar niet zodanig om het verschil te maken qua keuze. Iemand ervaring hiermee of tips?
Supermooi resultaat!
Nee, ik niet, maar op reddit zit een vrij actieve invisalign groep én een die heet volgnes mij r/aligners voor smiledirectclub en andere aligners. Meer doorzichtig dan invisalign kan niet echt, bedoelt je ortho misschien minder zichtbaar? Want de attachments zie je wel duidelijk.
Het materiaal schijnt wat doorzichtiger te zijn en andere technologie. Waardoor je het minder ziet zitten. Dank je! Ik kijk even op reddit
Een beetje een zeikpost maar ik ben enigszins teleurgesteld. Ik ben nu op aligner 32 van de 33, en m’n attachments mogen er na 33 dus af.
Alles verliep best goed tot en met aligner 28, maar ik merk nu dat het eindresultaat niet zo mooi is als ik dacht dat het zou zijn op basis van de clincheck. Eén onderste snijtand is opeens een stuk weggezakt t.o.v. de anderen (ik snap echt niet hoe dat ineens is gebeurd, kan dat door te veel IPR komen?), de laterale snijtanden bovenaan staan niet op eenzelfde hoogte/in eenzelfde hoek, en m’n beet is aan de linkerkant niet zo goed als aan de rechterkant.
Normaal gezien zou ik klaar zijn na aligner 33, en m’n ortho heeft tussentijds altijd aangegeven dat alles perfect volgens plan liep, maar nu begon ze bij m’n vorige afspraak toch over refinements. Ik heb er sowieso al geen zin meer in, laat staan als ik dan weer een stuk of 10 nieuwe aligners en attachments krijg.
Ik heb vanochtend ook mijn beugel gekregen!
Heb als kind ook al een beugel gehad maar mijn voortanden zijn weer scheef gaan staan omdat ik daar geen spalkje heb gekregen toen. Ik zag op tegen een lang traject en heb best wel getwijfeld of ik weer een beugel wilde maar het valt me 100% mee. Het is volgens mijn orthodontist mogelijk om alles weer recht te krijgen met een uitneembare plaatbeugel (zo’n plastic gehemelte met stangetje voor je tanden) voor een paar maanden. Het voelt nog een beetje gek maar ik heb verder nergens last van. Dus als je net als ik twijfelt, het kan nooit kwaad om een adviesgesprek in te plannen bij een orthodontist (kost nog geen 30 euro) om je opties te bespreken.
Hee, hoe is het met de mede beugeldragers hier?
Ik ben net begonnen aan mijn invisalign refinement, 5 x 1 week actieve aligners, heb voor begin februari al een afsluitend consult staan. Ik was op zich heel tevreden maar had een soort driehoekje waar echt altijd eten tussen bleef zitten, daar wilde ik graag vanaf. Vandaar de refinements! Heb nu alleen ook attachments op bij voortanden boven 🥲 gelukkig gaan die er weer snel af en werk ik weer lekker vanaf huis of met mondkapje.