En @Ouioui
Oke leuk al deze tegenstrijdige adviezen hahahha. Zal wel allemaal goed zijn dan
Heb trouwens even flink geschrobd net en dan gaat dat witte laagje er toch wel redelijk goed af
Mijn tandarts raadde aan om tijdens het avondeten (oid, omdat je ze dan wat langer uithebt) de aligners even in een bakje met water en baking soda of water en een paar druppels natuurazijn te leggen, dat zou de plak oplossen en aanslag tegengaan.
Ik zie eindelijk een klein verschil! nog 8 aligners x 1 week te gaan! hoe gaat het bij jullie qua motivatie ed?
Wow dat is snel! Ben je over 8 weken al klaar dan?
Ik zit inmiddels op aligner 23 van 33 en alles verloopt goed. Deze week naar de ortho geweest en ik mag stoppen met de elastiekjes (5 aligners vroeger dan gedacht). Ik stress 'm daar wel meteen een beetje over omdat ik dan denk dat m’n diepe beet weer terug gaat komen. Maar goed, ik zal er maar op vertrouwen dat dat niet kan als ik m’n beugel goed blijf dragen.
Het gaat hier goed, nu mijn 3de bitje van de 14. Tenminste dat staat op dat zakje. Ik heb nooit gevraagd hoeveel ik er moest. En dan zou ik wel sneller klaar zijn dan verwacht als ik om de 2 weken blijf wisselen. Volgende keer maar even vragen.
Fijn dat jij al bijna klaar bent en al een verschil ziet. Dat motiveert toch wel.
Ja zit op 22/30 (ik dacht 39 maar die laatst 9 zijn dus ter overbrugging naar een nachtbeugel en draadje)! Dinsdag wissel ik altijd en zag nu dus voor het eerst echt verschil! Bij jou schiet het ook al op. Misschien mag ik met week 24 ook stoppen met mijn elastiekje. Dat vind ik al veel schelen want die dingen zijn echt een gedoe! Ben jij er ook blij mee?
Je schijnt vaak wel refinements te gaan doen, bij mij hadden ze het ook over 9 maanden, terwijl 30 aligners eigenlijk neer komt op 6,5 maand! Dus is verwachtingsmanagement voor de refinements
Wel fijn dat je voor 't eerst verschil hebt gezien! Bij mij duurde dat ook wel een hele tijd, maar vanaf aligner 14/15 ging het opeens heel hard.
Het is voor mij wel even wennen zo zonder elastiekjes, het lijkt alsof ik mijn kaken moeilijker kan ontspannen zonder. Maar ik mis het idd niet om ze aan en uit te doen. En het geeft ook wel minder dat beugelbekkie-gevoel.
Lol de dag voor de afspraak om dit te bespreken eet ik een van die elastiek buttons op en hoeft ie niet terug geplaatst te worden! Die zal ik inmiddels wel uitgepoept hebben, net als al die elastiekjes die spontaan verdwijnen. Echt goede timing
De orthodontist kwam nog langs en zei dat ze heel tevreden was. Dus nu nr 25 in en de weken aftellen
Hoi allemaal,
Ik lees al vanaf maart/begin april mee. Ik heb sinds begin april een slotjes beugel, nu is gisteren ook de onderkant geplaatst. Maar echt ik vind het zo’n drama. Op mijn twee bovenste voortanden zijn achter ook een soort van tandjes geplaatst omdat ik anders de onder beugel slotjes kapot kan bijten… Ik vind het zo vervelend. Ik heb sinds april wel echt t gevoel van spijt…
Ik heb ook ondergewicht (168cm en -verwijderd door moderator, zie huisregels-) ik merk dat ik gewoon veel meer weer aan t afvallen ben, voorheen em zat ik op de -verwijderd-.
Ik twijfel dus heel erg of ik gewoon moet doorzetten of dat ik er maar gewoon mee moet stoppen.
Is dit voor iemand herkenbaar?
He wat naar! Weet je ook waarom je afvalt/minder eet? Doen je tanden pijn, is het eten moeilijker? Ik zit in een hele andere situatie (invisalign) dus herken het niet, maar misschien herkennen ze de situatie wel bij de ortho?
Ze doen pijn en het eten is lastiger, dus dan laat ik t vaak maar. Ik heb t al gevraagd aan de ortho maar het is een kwestie van gewenning zeggen ze.
Ga denk toch maar wat uitgebreider er op in, want dit nog 1.5 jaar gaat me niet lukken denk ik
Misschien kan een dietist wat adviezen geven. Er zijn wel meer mensen die last hebben van hun tanden (zoals bij chemo bijv). Voor 1,5 jaar is het misschien wel de moeite waard!
Misschien kun je calorierijke dranken nemen, zoals nutridrink, zodat je toch wat meer voedingstoffen binnenkrijgt?
Ik was net bij de ortho en hij ging ook zelf even kijken (meestal heb ik alleen assistent) en het gaat supergoed en ik moet lekker zo doorgaan, jeej. Dat was wel even fijn om te horen omdat ik voor mijn gevoel een beetje in een demotiverende periode zat afgelopen tijd (ben al wel best een tijdje bezig maar je ziet nog niks, wat logisch is want eerst moeten al die stomme kiezen achterin schuiven, maar toch moeilijk om gemotiveerd te blijven dan zo lang). En ik time de tijd dat ik mijn aligners draag ook totaal niet en ga er vrij relaxed mee om met uit doen voor eten enzo dus ik haal zeker geen 22 uur per dag dus extra chill dat het gewoon goed gaat daarmee. En over 2 weken gaan mijn stomme grote attachments voorin eraf voor kleinere en vanaf dan gaat het ook eindelijk voorin bewegen dus dat is nu echt het punt waar ik naartoe aan het leven ben. Zoveel zin in dat die stomme scheve voortanden recht gaan staan.
Doei dagboek. Hoe gaat het met jullie?
Heel herkenbaar dit, dit had ik een paar weken geleden! Ik switch vanavond naar nr 27 v d 30 dus bij mij is het aftellen voor deze ronde. Hoop echt dat het daarna klaar is. Ik zie nu echt duidelijk verandering, heel leuk maar went ook snel
Oh dat gaat echt al hard dan! Wanneer hoor je of je nog refinements krijgt?
Als ik nr 30 een week ingehad heb, dus over een maandje ofzo! Hoop dat het hierbij blijft maar wil het nu ook wel perfect natuurlijk
Hoe gaat het nu bij je? Ik herken het wel! In het begin at ik echt veel minder, of probeerde ik dingen als spaghetti, noedels, couscous en sla te vermijden omdat het overal tussen ging zitten. Bij mij is het inderdaad wel een kwestie van wennen geweest, maar ik heb heel veel soep en brood gegeten. Inmiddels ben ik 2,5 jaar verder en mag hij er eindelijk uit, ik ben wel blij dat ik er straks vanaf ben!
Ik heb sinds kort een beugel met keramische witte brackets, met het idee dat je het dan minder zou zien. Na de eerste maand kreeg ik meteen dikke elastieken over de breedte dus het hele idee van die witte brackets -en meerprijs- is zinloos. Dus mocht iemand hier het overwegen, ik vind het het achteraf gezien niet waard