Beugels

Ohhh spannend zeg! Hoelang heb je hem gedragen? Moet je bij betalen voor de refinements of is dit gewoon de weg naar ‘perfect’

Ik zit zelf nu op week 5 van spark, tot nu gaat het erg goed. Enige is: mijn tanden lijken geler te worden terwijl ik ze 4/5 keer op een dag poetst door dat in en uit doen? Vet raar

De eerste serie was een stuk of 30 weken, daarna heb ik een tijdje passieve aligners gedragen in afwachting van deze refinements. Je betaalt bij invisalign niet meer voor de techniekkosten van de refinements, dus het maken van die aligners, alleen het plaatsen door de ortho + assistenten en de scans ed. Op zich wel netjes!

Wordt je bij Spark ook begeleid door een orthodonist of tandarts?

Ik heb geen Invisalign maar slotjes (net eruit) en merk wel hetzelfde, het grove werk gaat vrij snel, alleen het finetunen op het laatst kan nog een paar maanden duren, elke maand was er wel weer een tand die nét ff beter gezet kon worden.

Mijn ortho liet het netjes aan mij of ik dat wilde, maar ben achteraf gezien (als ik tussentijdse foto’s terugkijk) toch wel blij dat ik de puntjes op de i heb laten zetten.

1 like

Ja ik zit bij een ortho! Spark mag sowieso alleen onder begeleiding van ortho. Maar fijn zeg. Voor jou echt waard dus?

Ja ik begrijp nu ook wel beter dat ze op voorhand niet alles kunnen voorzien en dat niet elke tand even goed meegaat in het plaatje.
Ik heb, ondanks initiële tegenzin, toch doorgezet en een nieuwe scan genomen. Over twee weken krijg ik m’n refinements. Ben wel benieuwd hoeveel het er gaan zijn, maar inderdaad, het is toch wel zonde van het geld als je op het einde niet doorzet om de puntjes op de i te laten zetten.

Aan de andere kant ben ik wel blij dat ik nu even een pauze heb en niet zo panisch hoef te poetsen en te timen hoelang ik eet (hoef op dit moment m’n aligner alleen 's nachts te dragen).

2 likes

Bij mij heeft het zo’n 6/7 weken stilgelegen. Mijn tanden bewogen niet meer mee volgens plan. We hebben toen nieuwe scans en een heel nieuw plan moeten maken. Ik heb toen mijn retainers alleen in de nacht hoeven dragen. Voor beneden blijft het plan hetzelfde en heb ik nog 3 retainers te gaan. Voor boven krijg ik 8 nieuwe retainers en zijn er nieuwe attachments geplaatst. Ik ben nu bij de 2e bitjes van het nieuwe plan en voor het eerst zie ik zelf echt een groot verschil.
Ik had de hoop een beetje opgegeven. Ik dacht misschien waren mijn verwachtingen te hoog, misschien komt het niet meer goed als mijn tanden niet meebewegen enz enz. Maar het eerste gedeelte van het plan was ook voornamelijk gericht op ruimte maken achterin, terwijl voor mij de storende factor bij mn voortanden zit. Maar nu heb ik voor het eerst een foto met een lach mét tanden gemaakt (en op social media durven plaatsen) waar ik me echt goed bij voel, dus ik ben echt heel blij dat ik nu echt resultaat begin te zien.
Het doet overigens wel meer pijn dan ooit. De attachments moeten nu 2 tanden naar beneden trekken, ik kan bijna niks afbijten enzo, het is wel echt even afzien.

1 like

Ik zie veel invisaligners, maar vroeg me af of er ook nog mensen aanwezig zijn met een linguale beugel? Ik heb ‘m nu een kleine vijf dagen en mijn tong doet gelukkig niet meer zoveel pijn. Alleen leren praten… dat wordt nog wel een dingetje :sweat_smile:

Ik heb dit hele topic gelezen en wil al heel lang een beugel. Heb een slotjes beugel gehad van 14-17 en kreeg daarna een nachtbeugel, terwijl ik zo’n draadje achter mijn ondertanden wou.

Toen de nachtbeugel niet meer hoefde, is het langzaamaan weer zo gaan staan zoals het ooit stond, soort dubbele rij met twee tanden. (schaam me bijna om dit te typen)

Ik ben enthousiast geworden en heb met mijn partner gekeken of er budget vrij gemaakt kan worden voor een beugel aankomend jaar! Toen ik het aangaf zei hij; dan doe ik mee!

2 likes

Oh, daar heb ik nog naar gekeken! Praten lijkt me echt lastig zo. Doet eten pijn?

@Spaties wat goed! hou ons op de hoogte :smiley:

Eerste dagen waren een hel, maar dat is denk ik bij iedereen zo met tanden die onder spanning staan. Ondertussen valt het gelukkig goed mee!