Beleggen/investeren

Hoi!!
Ik wil ook graag een start met beleggen maken. Vandaag begonnen en 20 euro geinvesteerd in het boek Blondjes Beleggen Beter :slight_smile:

Heeft iemand enig idee wat de invloed is van beleggen op een nog aan te vragen hypotheek?

Met welk bedrag zijn jullie begonnen wn waarom?

Mijn situatie = [weggehaald want wel veel persoonlijke info]

Ligt eraan hoe je belegt, je kunt je beleggingen meestal niet direct liquideren (of dat is niet verstandig), dus je kunt het geld eigenlijk niet gebruiken voor je hypotheek, zoals je spaargeld wel zou kunnen gebruiken. Je telt het dan dus gewoon helemaal niet mee.

Ik heb een bepaald spaarbedrag dat ik altijd liquide wil houden voor m’n eigen gemoedsrust, toen ik daar een stuk boven zat heb ik dat bedrag dat ‘over’ was naar een beleggingsrekening overgemaakt. En afgelopen maand heb ik het geld dat ik teveel opzij had gezet voor de belastingaangifte ook overgemaakt naar Binck. Daar staat nu dus alleen maar geld dat ik ‘over’ heb, ik wil niet m’n geld moeten terughalen in slechte tijden (zoals nu).

1 like

Dit boek wil ik ook gaan lezen. Het lijkt me op zich een goed idee om nu te beginnen met beleggen. Behalve dat ik in de toekomst graag een huis zou willen kopen en dus het grootste deel van mijn spaarrekening beschikbaar wil houden. Eerst het boek maar eens lezen en dan misschien toch met een kleiner bedrag beginnen.

Voor mij geldt hetzelfde; ik wil over niet al te lange tijd een huis kopen. Inmiddels heb ik overleg gehad met mijn vader. (Hahah… op moment en voel ik mij een serieuze volwassen vrouw, maar als het op zoiets aankomt wil ik zijn mening wel weten)
Hij gaf aan dat het voordeel van beleggen is dat je je aandelen altijd weer kan verkopen, itt bij deposito rekeningen ofzo. Uiteraard met het risico dat je verlies hebt… maar die kans lijkt mij klein in deze tijd.
Ik denk er nu aan met zo’n 3-5 duizend te beginnen. Dan houd ik ook nog geld vrij op mijn spaarrekening voor de aanschaf van een huis of inboedel.

1 like

Ik heb inmiddels, eindelijk, de daad bij het woord gevoegd en mijn DeGiro account officieel geopend. Ik heb nu geinvesteerd in een EFT. Ik twijfel erg over obligaties… Dus deel EFT en deel obligaties mm. Is er iemand die dit heeft?

1 like

Ja ik! 70% etf en 30% obligaties. De experts zeggen dat je ongeveer je leeftijd in obligaties moet hebben voor de meest veilige spreiding. Dus hoe ouder je wordt, hoe meer je van je geld in obligaties stopt. Als je dan over 50 jaar je geld wil cashen dan heb je veel minder risico van een beurs die opeens instort (zoals nu is gebeurd bijv)

2 likes

Ja klopt dat las ik ook inderdaad. Hmm dan ga ik dat toch maar doen! Ik wilde eigenlijk maandelijks automatisch beleggen, dan ga ik deze percentages maar aanhouden. Heb je nog tips voor type obligaties? Was net blij dat ik een keuze mbt EFT had gemaakt na lang verdiepen :joy:

Ehm even kijken, ik heb een ETF die uit 100% obligaties bestaat en die in de kernselectie van degiro zit! Van vanguard

Ik heb ook van vanguard gekocht vanmiddag! Maar ik dacht dus dat dat een eft anders was dan obligaties. Ohgod ik moet nog veel leren :see_no_evil:

Een ETF is gewoon een ‘mandje’ met aandelen of obligaties dat de koers volgt. En soms is het een combi en soms alleen aandelen of obligaties :slight_smile: en ik heb dan obligaties over de hele wereld dus dan heb je veel spreiding

1 like

Oke bedankt voor de uitleg! Ik ben nu bezig met het lezen van financieel onafhankelijk-blog en ga denk ik zijn avies van obligatie eft volgen.

Ik heb me net ingeschreven voor de wachtlijst van DEGIRO. Plek 14000 :scream:

Wat houdt die wachtlijst in? Of is het nu zo druk door alle nieuwe mensen die gaan beleggen?

1 like

Ja ik sta ook al ruim 2 weken op de wachtlijst?

Het is idd mega druk met nieuwe aanmeldingen waardoor ze een wachtlijst hebben ingesteld zodat ze eerst o.a. de capaciteit van hun klantenservice kunnen opschalen.

Ja we hebben ook enorm veel aanvragen nu. Is echt niet meer normaal maar sowieso is het first come first served

Oh wauw, helemaal niet meegekregen, maar wel te begrijpen nu.

Hoop dat jullie er snel in kunnen.

Haha woooh had ik even een voorziene blik om vorige maand te beginnen :joy:

2 likes

Ik sta ineens in de plus! Is dat normaal nu? Heb er echt geen verstand van, maar afgelopen weken stond ik alleen maar in de min

1 like

Zo fijn al die terugbetalingen van transactiekosten. :heart_eyes: Afgelopen maand bijna 50 euro.