Ik doe sinds kort aan beheerd beleggen, nadat ik ook het gevoel had dat het zonde is je geld stil te laten staan!
Veel mensen die ik ken doen het, en nu ik me er inmiddels in heb verdiept vind ik het ook haast dom om het niet te doen. Bij beheerd beleggen beleg je in een aandelen fonds met een portefeuille die erg divers is (verschillende soorten bedrijven, industrieën etc.). Het idee erachter is eigenlijk dat de economie áltijd groeit. Natuurlijk heb je hoog- en laag conjunctuur, maar uiteindelijk is er altijd een lineaire lijn omhoog te vinden in de economie, de economie wordt altijd groter. Dus de vraag is: geloof jij er in dat in X aantal jaar de economie weer groter zal zijn dan nu? Zelf lijkt het me van wel, dus dan kun je eigenlijk niet ‘verliezen’ met zo’n aandelen fonds. Dit omdat t erg divers is en daardoor de economie representeert! Natuurlijk zal er een tijd zijn dat je investering fors naar beneden gaat en je echt schrikt, maar als je het er maar laat staan en vertrouwen hebt dat het zoals altijd weer omhoog gaat maak je na een tijd weer winst.
Veel grote banken hebben een rendement van zon 7-8%, dus als je maandelijks wat geld op zo’n rekening apart zet heb je over 20/30 jaar een leuk zakcentje verdient door eigenlijk helemaal niets te doen. Fijne vond ik zelf dat je elk moment je geld terug kan halen voor als je het nodig hebt.
Haha sorry lang verhaal, maar ben echt geïntrigeerd hoe makkelijk je eigenlijk al meer geld kan verdienen door niets te doen dus vind het interessant