Beleggen/investeren

Heeft niemand ervaring met Revolut?

Ik heb daar 3 jaar geleden een rekening afgesloten omdat ik een online prepaid creditcard nodig had, en heb toen voor een relatief klein bedrag aan bitcoin en litecoin gekocht. Die eerste was niet onverdienstelijk overigens.

Ik handel (nog )niet in losse aandelen, maar dat is wel goed mogelijk bij Revolut.
Ik zou liever alles in 1 portfolio houden.

Sorry, ik merk echt dat m’n vocabulaire nog wat tekortschiet haha. Hiermee bedoel je dat je nooit een fractie van een aandeel wilt kopen maar altijd het hele aandeel? En waarom niet dan?

Heb net de podcast jong beleggen geluisterd, echt een aanrader. Ik denk dat ik sowieso meerdere potjes moet gaan maken (±5 jaar want huis kopen, en dan voor de lange termijn). Ik denk dat ik bij de Giro voor vanguard all world en emerging world ga. Had gister voor de lol wat kleine aandelen gekocht haha. Vind het wel een interessante ‘hobby’, wel moeilijk penetreerbaar.

1 like

Degiro heeft geen bankvergunning en heeft dat een beetje ingewikkeld geregels met flatex dus als ze failliet gaan ofzo is het ingewikkelder om je geld terug te krijgen.
Binck heeft voor zover ik weet wel een bankvergunning en ben je tot 1ton sowieso safe (uit mn hoofd).

@veenmol nee ik vind het kopen van fracties van een aandeel een slechte ontwikkeling. Op dit moment is het ook nog niet mogelijk om te handelen in delen van aandelen waardoor je dus afhankelijk bent van een ander als je wil verkopen. Hierdoor kan je niet anders dan momentum missen. En er is een tussenpartij nodig die dit voor een premie regelt.
Het enige “voordeel” is dat je als retailer (particulier belegger) voor weinig geld wat kan kopen. Dus dat je niet eerst 2k wil sparen voor een aandeel Adyen maar dat je voor 100 euro een stukje kan kopen.

Net als stocksplits (van oa tesla) dat wordt vooral gedaan om aantrekkelijker te zijn voor retailers. En daar ben ik op zich niet echt tegen ofzo en dan ben je iig wel gewoon aandeelhouder.

Penny stocks zijn wel een goeie om een beetje mee te oefenen en kijken wat verlies met je doet (of tip GME 🥲 :gem: :open_hands:) maar ik zou niet teveel verwachten dat je daar geld mee verdient :sweat_smile:

@fahrenheit451 ok dus als ik het goed begrijp gebruiken de HF de etfs om hun aandelen te kopen/lenen waarmee ze hun shorts kunnen coveren. Maar hierdoor zijn heel veel FTD en het is soort van illegaal? En op zn minst een onwijze naaistreek naar alle andere aandeelhouders…
Maar heel veel mensen (incl de whales) verkopen allemaal helemaal niks dus de shorts kunnen alsnog niet gecovered worden en dan gaat de prijs mogelijk toch :rocket:?

1 like

Bedankt voor je uitleg, goed om te weten dat je daar nu dus nog niet mee kunt handelen.

Ik ben benieuwd :grin:

Hoe veel is jouw portfolio waard?
  • €0-€1000
  • €1000-€5000
  • €5000-€10000
  • €10000-€30000
  • €50000 of meer

0 stemmers

1 like

Maar ik ben ook vrij recent begonnen zelf. Verder investeer ik bijv ook via Lendahand. En ik beleg een deel samen met mn vriend (een groter bedrag) via zijn rekening.

Ik zat even te klooien met de poll instellingen dus volgens mij is je stem weg. Maar ik heb hetzelfde inderdaad, pas sinds een aantal maanden begonnen en leg maandelijks +/- €100 in

1 like

Wat bedoel je hier precies mee? Voor zover ik weet blijven je aandelen altijd van jou, ook als DEGIRO failliet zou gaan. En het geld wat je op DEGIRO open hebt staan (en dus nog niets van hebt gekocht) zou tot 100.000 euro beschermd moeten zijn.

Ik heb net een paar aandelen in Microsoft gekocht. Had nog even de zoekfunctie van dit topic gebruikt (voor extra insider info/opinies/gedachtegangen :relaxed:) maar Microsoft is vlm nog niet eerder besproken. Voelt wel als een vrij ‘safe’ aandeel voor mij dit (op de positieve manier)!

1 like

Als je het wel al hebt gekocht dan zijn je beleggingen toch tot €30.000 gedekt? Plus je aandelen worden als het goed is aangehouden in een andere onderneming dan waar je handelt toch? Voor in het ergste geval dat je broker failliet gaat

Late reactie, maar ik heb vandaag wel het een en ander gelezen waarin Nokia positief besproken wordt, ben benieuwd hoe de “strijd” er bij jullie nu aan toe gaat na een paar weken haha!

1 like

Hier staat het allemaal wat uitgebreider en duidelijk uitgelegd :blush:

Hierin staat toch juist dat het inmiddels allemaal opgelost is?

1 like

Ohja dooh ik zie het :sweat_smile: met die flatex rekening val je wel gewoon onder het depositogarantiestelsel…
Ik was uiteraard gestopt met lezen toen ik zag degiro heeft geen bankvergunning :joy:

Lijkt me overigens dat ze wel heel wat verkeerd moeten doen om failliet te gaan want ze hebben zoveel nieuwe klanten

1 like

Haaai ik meld me hier ook! Ben al een tijd bezig met me inlezen & info inwinnen via een vriend van me die behoorlijk veel belegd, dus voel me klaar om ook te starten (+ er is door de verkoop van ons huis extra geld vrij gekomen, dus nu ook de middelen om te gaan beleggen).

Enige jammere is dat ik door het werk van mijn partner geen losse aandelen / obligaties mag hebben, maar alleen ETF’s. Dus helaas, kan niet mee in alle spannende AMC / GME beleggingen.

Heb nu 3 ETF’s doorgegeven waar ik hopelijk snel goedkeuring voor krijg van partner zijn werk (zij moeten dan officieel goedkeuren) en dan GO GO GO!

3 likes

Jeej! Welkom haha. Het is echt zo leuk dat dit topic steeds drukker wordt. Millennials gaan naar de beurs. :face_with_hand_over_mouth: Wil/kan je vertellen wat voor werk je vriend doet? Ik vraag me af waarom jullie geen losse aandelen mogen kopen en wel ETF’s. Welke ETF’s heb je trouwens uitgezocht?

@Bergamot https://www.barrons.com/articles/synthetic-shorting-with-etfs-1488206009 dit is een theorie over wat de hedgefunds nu doen en hoe het kan lijken dat ze de short posities gedekt hebben. Ze gaan long op alle aandelen in een ETF behalve 1 aandeel. Daar gaan ze short op. Het is blijkbaar niet illegaal om dit te doen :face_with_raised_eyebrow:

6 likes

Ik ben benieuwd welke EFT’s jullie hebben? Ik heb nu zelf enkel Vanguard en wil mogelijk nog een andere EFT aanschaffen (van mijn zorgbonus haha, wil vooral dit geld gaan investeren).

Hij doet :dizzy: iets op de Zuidas :dizzy: haha! (Ik ga je nog even een dm sturen ook)

Heb nu de volgende 3 op ‘t oog:

• Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
  • Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF
  • iShares MSCI World Information Technology Sector UCITS ETF

Dus tech, healthcare en de eerste lekker global.

Heb je daar iets van informatie nog verder over? Tevreden ?

Ik heb dit weer eens doorgespit ; https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

Welke van AEX heb je? De Ishares of Vaneck? Vind het zo gek dat je daar ook nog tussen kan/moet kiezen haha