Degiro heeft geen bankvergunning en heeft dat een beetje ingewikkeld geregels met flatex dus als ze failliet gaan ofzo is het ingewikkelder om je geld terug te krijgen.
Binck heeft voor zover ik weet wel een bankvergunning en ben je tot 1ton sowieso safe (uit mn hoofd).
@veenmol nee ik vind het kopen van fracties van een aandeel een slechte ontwikkeling. Op dit moment is het ook nog niet mogelijk om te handelen in delen van aandelen waardoor je dus afhankelijk bent van een ander als je wil verkopen. Hierdoor kan je niet anders dan momentum missen. En er is een tussenpartij nodig die dit voor een premie regelt.
Het enige “voordeel” is dat je als retailer (particulier belegger) voor weinig geld wat kan kopen. Dus dat je niet eerst 2k wil sparen voor een aandeel Adyen maar dat je voor 100 euro een stukje kan kopen.
Net als stocksplits (van oa tesla) dat wordt vooral gedaan om aantrekkelijker te zijn voor retailers. En daar ben ik op zich niet echt tegen ofzo en dan ben je iig wel gewoon aandeelhouder.
Penny stocks zijn wel een goeie om een beetje mee te oefenen en kijken wat verlies met je doet (of tip GME 🥲 ) maar ik zou niet teveel verwachten dat je daar geld mee verdient
@fahrenheit451 ok dus als ik het goed begrijp gebruiken de HF de etfs om hun aandelen te kopen/lenen waarmee ze hun shorts kunnen coveren. Maar hierdoor zijn heel veel FTD en het is soort van illegaal? En op zn minst een onwijze naaistreek naar alle andere aandeelhouders…
Maar heel veel mensen (incl de whales) verkopen allemaal helemaal niks dus de shorts kunnen alsnog niet gecovered worden en dan gaat de prijs mogelijk toch ?