Beleggen/investeren

Is het doen van belastingaangifte trouwens nog ingewikkeld als je belegt of valt dat mee? Is voor mij de eerste keer sinds ik beleg, maar vind het altijd al zo’n gedoe dus ik hoop dat het meevalt! :stuck_out_tongue:

1 like

Ik ben wel benieuwd waarom je gekozen hebt voor die tech etf! Ik twijfel ook om meer etfs in specifieke branches te kiezen, maar ik twijfel. Aangezien de waardering van tech bedrijven sowieso al deels in het aandeel verwerkt zit, stijgt deze etf dan echt veel meer t.o.v. bijvoorbeeld Vanguard all world? Want er zit best een risico aan dat de bedrijven die het grootste aandeel in dit etf hebben, allemaal Amerikaans zijn en al redelijk hoge waarderingen hebben.

@En_17_Anderen als je bij een Nederlandse broker zit heb je kans dat ze het al doorgeven aan de belastingdienst! Dat maakt dat je het alleen nog hoeft te controleren. Ik vond dit filmpje wel handig: https://youtu.be/umjqDTU0rDU

1 like

Ik doe nu een jaar aan Peaks (wisselgeld, 1euro per dag en af en toe wat extra’s) en nu sinds een half jaar leg ik af en toe wat in bij degiro in etf’s. Leuke vraag dit, ging even kijken en zit nu net boven de 1000! Mooie mijlpaal voor iemand die een paar jaar geleden nog niet kon sparen haha (dat doe ik overigens ook nog).

Dit is ook een van de weinige dingen die er te doen zijn en waar het niet de hele tijd over corona gaat 🥲🥲

Duidelijk artikel (ik begrijp het beter als het gaat om taart). Maar dan begrijp ik in essentie denk ik niet wat een etf is, ik dacht dat dat een ding was wat de markt volgt en niet dat die ook eigendom zijn van de stocks? Of begrijp ik het überhaupt helemaal verkeerd (also kijk hoe weinig kennis je nodig hebt om geld naar wallstreet te mogen brengen :joy: :joy: :upside_down_face: )

1 like

De etf van Vanguard is eigenlijk ook mijn beste investering tot nu toe. Wel even huilen dat ik er een aantal heb verkocht om te geinen met GME, maar goed dat is leergeld :woman_shrugging:.

Ik zag trouwens dit op reddit:

Of de squeeze nou nog wel of niet komt, er zijn toch vreemde dingen gaande met dit aandeel. Vraag me af of dit vaker gebeurt

2 likes

Op 29 januari hebben de shorters alle aandelen gekocht van de retail investors en zijn er geen failed to delivers meer voor GME. Dus de aandelen zijn weer terecht!

Oh nee wacht. Dat kan namelijk niet :sweat_smile: want een te klein percentage mensen verkoopt. Het is ook super toevallig dat GME op 29 januari geen FTD meer heeft, maar de ETF die voornamelijk bestaat uit GME heeft op die dag opeens 2 miljoen FTD.

Samenvatting

The GME Failure to Deliver data from the second half of January is out! It’s about what you’d expect:

1/15 892,653

1/19 1,498,576

1/20 1,007,562

1/21 1,438,994

1/22 273,600

1/25 275,113

1/26 2,099,572

1/27 1,972,862

1/28 1,032,986

1/29 138,179

Oh, wow! That is a huge number of FTDs!! But I guess they covered, because it jumps down so much at 1/29, right? Well, in addition to potentially covering that number by shorting more, look at our friendly GME heavy ETF (XRT):

1/15 10,187

1/19 9,134

1/20 1,144

1/21 17,703

1/22 23,125

1/25 112,536

1/26 127,661

1/27 80,112

1/28 385,651

1/29 2,218,34

Dit zijn overigens de aantallen, niet de bedragen.

Heel bijzonder allemaal haha.

4 likes

Nou, ik ben dus absoluut nog geen expert haha (moet zelfs nog beginnen) maar heb ze wat met elkaar vergeleken, en die tech ETF is zelfs nog wat lager in risico dan de All World grappig genoeg (bron: o.a. van die handige grafiekjes op Morningstar) . En All World is inderdaad ook al een groot deel tech, maar ook bv Visa, Paypal etc etc. Ben wel heel benieuwd hoe ze het gaan doen, dan kan ik ze met elkaar vergelijken en kijken hoe veel ik verder maandelijks waar in wil gaan beleggen.

1 like

Hoe doen jullie research over wat te kopen? Lezen jullie bepaalde blogs of nieuwsbronnen of zo?

Ik heb net even voor je gekeken. M’n vriend heeft nu een rendement van + 40% op zijn aandeel. Ik sta 15% in de min :weary: Nokia heeft nog wel potentie (toch? :joy:)

1 like

Klinkt goed! Ik ga het ook maar eens in de gaten houden!

@fahrenheit451ik heb ook Nokia! Ik hoop inderdaad dat die nog gaat groeien

1 like

Zijn er nog meer Belgen hier die beleggen?
Ik heb deze maand een account gemaakt op Lendahand en ga daar vanaf maart elke maand wat in stoppen. Heel laagdrempelig vind ik dat, ik weet zelf echt nog te weinig om me met aandelen enz bezig te houden, maar ben me wel aan het inlezen.

Kan er nog iemand een laagdrempelig, tof boek aanraden dat de basis van het beleggen een beetje tastbaar kan maken? Ik lees nu Iedereen Belegger, maar dat is gepubliceerd in 2015 dus ondertussen al best wel wat verouderd.

Aanvullend over restricties op handelen als werknemer bij bepaalde bedrijven (misschien Nice to know):
Bij de Nederlandse grootbanken is het zo dat je als werknemer per aandeel via compliance goedkeuring kan vragen, indien je op een afdeling werkt waar dit gevoelig kan (of zou kunnen gaan) liggen. Je moet je aandelen ook aanhouden bij de bank waarvoor je werkt. Je mag als werknemer niet handelen in aandelen waar je voorkennis over hebt, dit wordt dus gemonitord. Wat wel zuur is, is als je in een aandeel zit en vervolgens private kennis krijgt waardoor je in een aandeel vast zit. Als werknemer mag je je werk niet delen met je vriend(in) en ben je als partner dus ook geen insider. De vriend(in) mag daarom gewoon handelen.
Interessant dat daar toch verschillen in lijken te zitten per branche :blush:

4 likes

Aanvullend op dit hebben wij ook pas de toelating om een aandeel waar wij over schrijven pas twee uur na het uitsturen mogen aankopen en er moet steeds 48u zitten tussen aan- en verkoop.

2 likes

En @Flippie, interessant! Wordt het doorlopend gemonitord of op basis van steekproeven? En wat zijn de gevolgen als je (al dan niet expres) een regelt breekt?

Aaah stom! Het voelt dan toch een beetje als competitie of niet? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Geen idee of Nokia potentie heeft, maar ook al was het zo dan zou de prijs nu waarschijnlijk nog te hoog zijn (Nokia was ook 1 van de meme stocks). Hoop dat ze toch nog gaan stijgen!

Wat een verschrikkelijke titel :see_no_evil: ziet er wel goed uit, ga eens kijken of mijn bib hem in huis heeft!

Haha ja, dat hield mij ook tegen! Maar heb dit boek toevallig laatste gekocht en ben nu ergens halverwege. Heb al wel veel geleerd, vind het vooral fijn dat je ook aangespoord wordt om doelen te stellen en op basis daarvan je beleg/spaar-strategie te bepalen. Hierdoor ben ik veel meer na gaan denken over wat ik/wij nu willen over 5-10-30 jaar en hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Tot nu toe had ik gewoon wat losse aandelen, maar geen echte strategie.

1 like

Okeeee ik heb zojuist een order geplaatst voor deze 3. Ik ben helemaal hyped haha! Heb ze onder een limiet order gezet (dus voor een lagere prijs dan nu het geval is zeg maar) dus nu maar hopen dat ze ook ze snel zakken tot die prijs en dan daadwerkelijk in m’n portefeuille zitten.

3 likes

Nog een paar uur tot de hoorzitting! Waarschijnlijk gaan er hele domme vragen gesteld worden. Alleen Deepfuckingvalue gaat ook getuigen. Ik heb er zo veel zin in haha. Hele avond met pizza en bier op de bank.

Mocht je nog niet boos genoeg zijn… Hij geeft hier toe dat de restricties nodig waren, omdat het hun anders teveel geld zou gaan kosten…

5 likes

Kijkt iemand? Oké wel jammer dat we nu gewoon naar een zoom meeting kijken haha. Dat doe ik de overdag al hahahaha toch is het goede televisie.

1 like