Beleggen/investeren

Toch 16%! Mensen die beleggen mogen in hun handjes knijpen als ze dat binnen een jaar krijgen heb ik me laten vertellen :joy:

1 like

Vroeg je dat aan mij? Ik heb niet zo’n zin om in cryptos te gaan omdat ik dat te ingewikkeld en volatiel vind.

Ik ben wel heel benieuwd want als het klopt van die vervalsde aandelen dan moet dat toch uitkomen zou je denken?

Die post laat alles iig heel logisch klinken en al dat bewijs enzo maar ik kan echt niet beoordelen of het echt bewijs is en of er iets van klopt 🥲:sweat_smile::see_no_evil:

Ik wil ook wel eens crypto proberen met een klein bedrag van 50 of 100. Welke coins raden jullie aan voor de lange of korte termijn? Dan kan ik me daar een beetje over inlezen, want er zijn er ook zoveel.

Ik twijfel trouwens steeds om GME bij te kopen, aangezien ik in de Reddithole ben gevallen en alleen maar confirmation bias berichten lees :joy:

1 like

Ja ik ben ook benieuwd! En via welk platform jullie deze kopen?

Wat vinden jullie van de nieuwe nederlandse SPAC? misschien dat ik er eentje koop omdat ik het wel een interessant process vind om te volgen. Ik heb het idee dat SPACs echt iets zijn van de Amerikaanse markt dus ik vraag me af of het hier ergens naar toe zal gaan.

Ik ga nog twee aandelen GME kopen vandaag. :grimacing: Mijn gedachte hierachter is dat de gemiddelde prijs waarvoor ik de aandelen gekocht heb, dan lager is.

Misschien komt er nog wat actie deze week haha.

Overigens droom ik al drie nachten achter elkaar dat we met de meiden van dit topic in olie investeren? Er zit ook een soort sherlock mysterie achter waarom wij de enige zijn die dit doen. Terwijl ik uit principe niet eens in olie wil investeren haha. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

https://www.ad.nl/geld/zuid-koreaanse-tiener-stort-zich-tijdens-pandemie-op-aandelen-en-heeft-nu-al-nettowinst-van-43-procent~a72e3e92/

Ik zag net dit artikel op m’n startpagina staan (nog steeds heel veel gme en beleg dingen ook hahaha ik ga mn cookies ff verwijderen).

Maar ik vind dit soort artikelen echt slecht. En wie geeft er nou zn hele spaargeld aan zn kind zodat ie kan gaan beleggen?
Door dit soort berichten denk ik iig dat de beursbubbel ergens dit jaar of volgend jaar gaat klappen. En dat er een grote groep mensen die recent zijn ingestapt heel veel geld kwijtraken… maar aan de andere kant There Is No Alternative (ik zeg altijd maar TINA).

@Spyrou hmm ik heb me er licht in verdiept (heel licht) en ik denk dat een tracker wel interessant is oa door berichten als hierboven. Maar ik denk dat vooral andere mensen hier geld aan verdienen.

@fahrenheit451 hahaha nou de olieprijs is wel weer op pre-corona niveau dus het is zeker geen gek moment om het treintje omhoog mee te pakken. Oliebedrijven zijn relatief ondergewaardeerd.

Ik hou trouwens echt van om dat soort stomme beleggings spreekwoorden te gebruiken 🥲😂 maar dat hadden jullie vast wel door

1 like

Beetje matig artikel van het AD haha. Zo bijzonder is zijn verhaal ook niet? Behalve dat die ouders volslagen debiel zijn. Als je voor maart al belegde dan had je kunnen weten dat die gigantische dip het beste moment ooit was om aandelen te kopen haha. Ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat de beursbubbel gaat barsten ergens dit jaar of volgend jaar.

Daarom vind ik die SPACS ook zo eng? Ik wil heel graag geloven dat Nederland voorop kan lopen met dingen zoals groene energie en AI. Alleen komt het op mij over alsof iedereen nu door heeft dat beursgangen (onterecht) heel winstgevend zijn en iedereen een graantje er uit probeert te slaan.
ene HODL hahahahaha.

We hebben trouwens wel goed nieuws gekregen. Waarschijnlijk kunnen we een hypotheek afsluiten om ons huidige huurhuis te kunnen kopen van de woningbouwvereniging. Tot voor kort konden we geen hypotheek krijgen vanwege onze gigantische studieschuld. Alleen als het goed is kan het nu net. Straks hebben we dan hele lage maandlasten en de rest steken kunnen we in indexfondsen stoppen :slight_smile:

4 likes

Zo, ik meld me hier ook eens haha. Eindelijk bijgelezen en wat blogs bezocht. Ik wil ook gaan beleggen, maar ik snap 1 ding niet. Hierboven gaat het vaak om maandelijks investeren in ETFs, maar kopen jullie deze maandelijks? Want zoals ik het begrijp koop je deze toch net als een aandeel, ze hebben dus een vaste prijs? Bv die vanguard all world, die staat nu op €90 nog iets. En komt er dan een moment dat je deze te duur vind en een andere kiest? Naast ETF’s wil ik ook wat investeren in obligaties, welke hebben jullie?

Ik zag net deze van het ad, wel een algeheel beter artikel (volgens de banner vandaag gratis te lezen)

En gefeliciteerd!

2 likes

Bij sommige brokers kan je ook fracties kopen, dus dan leg je bijv. €100 in en dan koop die er 1.2 bijvoorbeeld

Dankjewel! Goed artikel trouwens. Het klopt wel wat ze zeggen. Ik ken meerdere mensen die niet meer geloven dat de pensioenfondsen leeg zijn tegen de tijd dat wij met pensioen gaan en daar nu alvast rekening mee houden.

@veenmol ik boek iedere maand geld over naar de Meesman en zij beleggen dat voor mij. In verschillende indexfondsen. Hoeveel aandelen ze er precies van kopen weet ik niet echt haha.

3 likes

Oh ja dat is wel logisch natuurlijk… Bedankt. @fahrenheit451 ja ik zit ook nog te kijken maar bv beleggen bij asn. Maar ga me eerst nog even inlezen. Beleg jij zelf ook nog? Ik zag dat je gamestock aandelen gekocht had bijvoorbeeld, of doe je dat dan meer voor de lol?

1 like

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om inderdaad een vast bedrag maandelijks te laten beleggen voor de lange termijn en zelf voor losse aandelen een andere broker te nemen. Dat laatste is dan meer voor het meer risicovolle beleggen en kun je zelf kiezen!

2 likes

Ik beleg ook in individuele aandelen. Ik heb nu in mijn portfolio Ali express, Nokia, GME en AMC. Die laatste twee heb ik gekocht omdat het zo’n bijzondere week was haha. Dat was op basis van de hype, activistische overtuigingen en fomo. Hele slechte reden om aandelen te kopen haha.

Dit schijnt trouwens het laatste stukje van de GME puzzel te zijn. De SI is afgenomen. Iets van 140% naar 78%. Alleen dat had je terug moeten zien in de prijs en het volume.

Nu is er de theorie dat de hedgefunds via indexfondsen waar GME inzit hun posities gedekt hebben. Alleen ooit willen die indexfondsen hun aandelen wel weer terug.

De failures to deliver van het indexfonds XRT is in 10 dagen gestegen van 10.000 naar 2 miljoen. Dat zijn bizar hoge aantallen.

2 likes

Ik heb ook maar een extra aandeel gekocht, want ik was wel erg hoog ingestapt 🥲

Wat denken jullie van de koers van GME? Gaat deze nog omhoog en zo ja wat is jullie voorspelling over de koers?
Ik denk dat als er geen squeeze meer komt dat de aandelen op lange termijn wel weer zullen stijgen door de nieuwe aandeelhouders en nieuwe bedrijfsplannen. Maar dit kan ook komen omdat ik nu gehersenspoeld ben door Reddit :joy:

3 likes

Ik heb alleen een de giro rekening omdat ik zelf alles wil doen en geen zin heb om iemand te betalen om dat voor mij te doen (zoals bij bv semmie meesman veel banken etc). Maar ik vind het ook leuk om er tijd en aandacht aan te besteden.
Ik maak elke maand 100 euro over naar mn rekening en gebruik dat om aandelen of etf te kopen. Meestal spaar ik een paar maanden voor een paar aandelen die ik graag wil of koop ik een paar etf.

Ik zou zelf nooit fracties kopen trouwens ik zou echt een goede reden weten om dat te doen en ik heb het idee dat daar vooral iemand anders geld mee verdient.

1 like

Jep, nog meer shady shit. Misschien doet dit niks met de koers en zijn er geen consequenties voor de hedgefunds (iets met 2008 lalala)

Maar damn. Kan iemand de sec wakker maken?

2 likes

Beleggen jullie bij een broker, of bij meerdere? Wij zitten nu bij degiro, en ik vraag me af of we misschien ook bij een andere moeten om op safe te spelen… waarom weet ik ook niet. Bang dat er iets mis gaat

Je zit al safe bij DEGIRO, en bent ook voor een flink bedrag gedekt. Of het moet echt om extreem veel geld gaan.

Meestal nemen mensen een 2e broker meer vanwege meer technische capaciteit (DEGIRO kan er wel eens uit liggen en je zult maar net een belangrijke transactie moeten doen) of omdat je bepaalde aandelen alleen bij een bepaalde broker kan kopen of daar zonder kosten kan kopen. Maar voor de veiligheid hoef je het niet te doen.

1 like