Beleggen/investeren

Is er ook iemand die via de ing belegt? Ik wil het echt gaan doen maar ik vind het toch best wel eng eigenlijk. Of raden jullie me aan eerst dat boek te lezen?

1 like

En is dat echt zo dat je elk moment het geld op kan nemen of zitten er haken en ogen aan?

Wat wil je aankopen? Wil je gewoon gespreid in ETFs handelen of echt aandelen selecteren?

1 like

Ik heb duidelijk nog wat in te lezen want ik heb geen idee hahaha

Haha ik zou inderdaad eerst even inlezen! Je moet altijd ergens in investeren, tenzij je tegen een expert zegt: ‘hier is m’n geld, beleg het maar’. Maar: dan betaal je ook die persoon natuurlijk dus dat is duur.

Blondjes beleggen beter kan ik aanraden voor als je nog niks weet van beleggen en ermee wil beginnen!

1 like

Ik vind porterenee een goede bron. Ik kies zelf voor ETFs, dat is een combinatie van aandelen of obligaties. Zo spreidt je de risico’s. Het is een makkelijke manier van beleggen, ook wel passief beleggen genoemd. Ik kies voor nu aankopen en gewoon houden tot ik heel rijk ben :slight_smile: : buy and hold.

3 likes

Hahaha ja mijn vriend liet gisteren zien wat mercadolibre gedaan heeft en had precies hetzelfde :joy: alles in 1 ding en vet veel geld verdienen (of verliezen maar iedereen let natuurlijk alleen op de mensen die vet veel geld hebben verdiend en niet op de mensen die het verliezen).

Ik heb nav dat het hier over cryptos ging met mn vriend gesproken daarover en we waren het er over eens dat dat niks voor ons is. Aantrekkelijk dat je mega veel geld kan verdienen (allegedly heeft een vriend van hem 3 ton verdiend met bitcoin) maar je kan het ook weer heul snel kwijt zijn. En de beurs ook natuurlijk en dat kan net zo volatiel zijn maar dat kan je meer spreiden en je stopt je geld in iets “echtst”.

En mijn persoonlijke overtuiging is dat hebzucht een slechte raadgever is en als dat je grootste motivatie is de kans dat het niet goed afloopt veel groter is.

1 like

Gebruikt iemand hier Lendahand? Ik wil hiermee beginnen en gebruik liever een code van één van jullie dan van een blogger.

Mijn vriend en ik willen dit jaar beginnen met beleggen, ik lees er ook al jaren over, maar toch blijf ik het een ingewikkeld iets vinden. Waar beleggen jullie? Ik overweeg nu meesman of de giro en we willen ook kijken naar bitcoins

2 likes

Ik heb toevallig kortgeleden een account aangemaakt! Gisteren mijn eerste project gefund, dus weet nog niet heel veel van het verloop van een project. Als je wil, kan ik je mijn code sturen? Deze gebruik je overigens pas wanneer je voor het eerst bijdraagt aan een project.

Ik weet niet hoe t nu met Jack is maar ik heb nog maar 9 euro verlies dus dat is alweer een stuk beter dan 10 dagen geleden (100 euro verlies ofzo?)

Ja stuur je code maar, leuk! Ga ik binnenkort even inlezen in het project wat nu openstaat.

1 like

@JeMoeder ik weet niet of je hier weleens mee hebt gepost maar aangezien je nogal lullig werd benaderd in beutyblog/mommyvloggers/of welk topic was het: misschien zijn hier mensen wel geïnteresseerd! Ik denk niet dat ik ooit echt zo volgens die FIRE methode zou kunnen leven haha, maar vind het wel interessant hoe je beleggen echt kan gebruiken om nu al een potje op te gaan bouwen voor later

8 likes

Dit geldt toch voor ons allemaal hier :joy: we doen het niet om veel goeds de wereld in te brengen. Ik doe het voornamelijk voor de :moneybag: hoor

Ik vind de FIRE filosofie ook wel interessant. Weet niet of het echt mijn doel gaat worden maar wil vooral fuck you money hebben.

1 like

Hahahaha ja nee tuurlijk.

Ik bedoel meer dat je stopt met nadenken en alle safeties die je voor jezelf hebt besloten het raam uitgooit. Dan kan je beter gaan gokken.

Bij de beurswatch podcast van 8 januari zeiden ze ook iets over hebzucht maar ben t alweer vergeten wat.
Ik vind dat wel echt een fijne podcast trouwens, duurt ook niet zo lang dus makkelijk om even tussendoor te luisteren.

Lijkt me echt de hemel om financieel compleet onafhankelijk te zijn en niet nu nog 30+ jaar te MOETEN werken. Word al moe van de gedachte.

3 likes

Ja eens, dat geldt voor alles denk ik. Ik zie beleggen/investeren in wat dan ook eigenlijk wel als gokken op een bepaalde manier hoor. Je weet toch niet wat het gaat doen.

Hee thanks! Denk inderdaad dat dit een betere plek is om erover te kletsen :upside_down_face:

@Shadina Precies om die reden ben ik ook begonnen met proberen financieel onafhankelijk te worden. Vind mijn werk niet stom, maar vind het wel zonde om straks oud en versleten te zijn en dan pas alle vrijheid te kunnen hebben. En als je er zo over nadenkt ook echt een flaw in the system, werken tot je zo oud bent dat je je einde al nadert.

@Kauai Beleggen heeft ook geen garanties natuurlijk. Wel is er een verschil tussen al je geld investeren in het kopen van een huis voor de verhuur (geen huurder = geen rendement) of aandelen in 1 bedrijf (geen winst of waardestijging = geen rendement) en je investeringen spreiden.
Wij kiezen ervoor alles in indexfondsen te steken. Praktisch koop je dan allemaal kleine stukjes aandeel in een grote groep bedrijven. Je spreidt als het ware je winkansen. Als één van die bedrijven slecht draait of zelfs failliet gaat, is er vaak weer een ander die het juist goed doet. Je volgt eigenlijk gewoon de markt. Ook die kan wel eens een periode slecht gaan, zoals tijdens de financiële crisis, maar die is de afgelopen 100 jaar ook altijd weer opgekrabbeld. Daarom moet je er ook geen geld in storten wat je op korte termijn nodig hebt.

Heb hem zelf niet geluisterd, maar hoor en lees hele goede verhalen over de Jong Beleggen podcast. Is een soort podcast cursus over beleggen door en voor jonge mensen. Zeker qua beleggen is het natuurlijk een onwijs voordeel als je jong begint, dan heeft je geld langer de tijd om rendement op rendement te maken.

4 likes

Heeft er hier iemand ervaring met Meesman? Porterenee raad hun aan. Ik moet mezelf nog meer inlezen en verdiepen maar denk er nu aan om €1.000 in te leggen en maandelijks €50. Hoe doen jullie dat? En welke termijn doen jullie?

Ik gebruik Meesman en ben heel tevreden. Fijn dat ik er eigenlijk niet naar om hoef te kijken en het is duurzaam. Ik koop vooral Wereldwijd Aandelen totaal. Minimale inleg is dus wel 100 euro per maand. Ik ben niet met een extra eerste inleg begonnen.