Beleggen/investeren

Ik merk dat ik zelf nog wel eens terughoudend ben met beleggen en extra geld inleggen. In de zin dat ik weet dat spaargeld echt niets oplevert, maar ben ook bang dat als ik het beleg ik het kwijt raak of veel verliesen dat is ook weer zo zonde. Terwijl als je natuurlijk gewoon lang aanhoudt, de kans dat je het kwijt raakt (tenzij een bedrijf echt failliet gaat) vrij klein is. Ik beleg ook alleen maar in ETF’s. Hoe dan ook ik was benieuwd naar jullie situatie.

Hoeveel procent van je spaargeld zit in beleggen? En dan reken ik voor het gemak even dat als je 1000 euro op je spaarrekening heb, en 100 euro in beleggen, dat je dan 10% belegt. Poll is anoniem

• 0-10%
  • 10-30%
  • 30-50%
  • 50-70%
  • 70-100%

0 stemmers

Nu is het ongeveer 10% omdat ik spaar om een huis te kopen. Als dat achter de rug is, wordt het een stuk meer.

2 likes

Snap ik! Vond ik in het begin ook wel moeilijk spannend en mij hielp het wel ervaringen uit te wisselen. Ik heb voor mezelf bepaald een X bedrag op mijn spaarrekening te willen hebben (en een X bedrag op gezamenlijke) en dat ook gebaseerd op wat ‘onderzoek’ via internet bijv. wat NIBUD adviseert e.d. en wat ik zelf denk nodig te hebben mocht er iets gebeuren (ik heb bijv. maximaal eigen risico). Als ik daar wat af haal, dan vul ik dat eerst aan tot dat bedrag weer en de rest investeer ik. Structureel beleg ik daarnaast, van mijn loon, 200e in fondsen en 75e in cyrpto. Wil nog even plaatje maken in december voor vanaf januari weer.

1 like

Welke duurzame EFT beleg je in? Heb me voorgenomen in de kerstvakantie weer even alles op een rij te zetten en wil graag meer in duurzame EFT’s beleggen.

Ik heb geleerd dat je minimaal 3maanden salaris in je bank rekening moet hebben, of in ieder geval waar je heel makkelijk bij kunt. Dit is voor noodgevallen zoals baan kwijt, auto stuk, etc.

De rest verspreidt investeren, waar je ook gedeeltelijk makkelijk bij moet kunnen. Het grootste deel van mij zit in een ISA en hier kan ik wat afhalen als ik t nodig heb. Betaal dan een klein bedrag.

4 likes

@Flippie

Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund BP Fonds.

Via de Duitse ING (woon in Dld) was 1 van de weinige duurzame eft’s met 4 sterren. Is al een tijd geleden dat ik het precies heb uitgezocht. Geloof dat het vooral draait om duurzame water energie. Maar het rendement is tot nu toe echt top :+1:

2 likes

Het beste moment om in te stappen is gisteren :joy: hahaha sorry.

Wat ik doe (en dat vind ik uiteraard het beste, betekent natuurlijk niet dat dat het beste is) is gewoon elke maand voor een x bedrag bijkopen. Dan spreid je in goede en slechte tijden wat de etf waard is. Bij de giro kan je elke maand gratis etf aanschaffen iig.

@Vanjie ik zit in het meeste voor de lange termijn maar vind het soms leuk om wat voor de korte termijn te kopen. Zoals bv basic fit en dat heb ik even gehad en weer verkocht toen de sportscholen weer open gingen. En ik heb shell gekocht toen het heeeel laag stond maar ik denk dat ik die nog wel even wil houden want ik denk dat dat wel meer kan groeien volgend jaar.

3 likes

Holy shit mijn portfolio vandaag, niet te doen. Zeker een goedmakertje voor de afgelopen dagen. :joy:

Ik beleg elke maand rond de 400 euro en koop soms extra bij als de koers laag staat, zoals gisteren. Ik weet alleen nooit zeker of dat nu echt een goed idee is of juist niet… Ben nu ook wel benieuwd naar die kerstdip.

2 likes

Ik ben net begonnen mezelf te verdiepen in beleggen, ook via blondjes beleggen beter boek etc. Maar er staat dus vaak dat het beleggen op de lange termijn is. Nu ben ik 23, woon in een particuliere huurwoning en zou natuurlijk wel binnen 5/6/7 jaar iets zelf willen kopen. Is het dan wel slim om te beleggen? Of is het dan handig om het bedrag dat ik apart heb gezet voor evt. beleggen (al mijn spaargeld - Nibud buffer - eigen risico zorgverzekering) bv alleen 10% van te investeren? Vind het lastig!

Ik vind dat je alleen moet beleggen met geld dat je niet nodig hebt, dus als je, nadat je de benodigde buffers en een bepaald spaardoel voor je eigen huis apart hebt gezet, nog geld ‘over’ hebt, zou ik alleen dat gedeelte gebruiken om te beleggen.
Ik heb al een huis en een bepaald bedrag dat ik altijd liquide op mijn rekening wil hebben, daarnaast een aantal spaarpotjes op de spaarrekening waarin ik voor andere zaken spaar (nieuwe auto, duur meubelstuk, dat soort dingen), en als er dan daarboven geld over is maak ik dat over naar m’n beleggingsrekening. Mocht die hele beleggingsrekening naar 0 instorten dan zou ik natuurlijk gigantisch balen, maar niet in de problemen komen.

3 likes

Ik heb het boek ook gelezen. Beleggen is inderdaad voor de lange termijn. Sowieso als je laag-risico belegt. De redenatie is dat de markt op de lange termijn altijd zal groeien waardoor je herstelt van tussentijds dalen. Maar als jij na 5 jaar je aandelen wil verkopen mag dat best. En het is niet onmogelijk dat je dan ook wat winst pakt.

Mijn nieuwjaarsvoornemen is eindelijk een doorpakken en een beleggingsrekening openen.
Heeft iemand al gekozen tussen DEGIRO en Meesman? Wat dan en waarom?

1 like

Haha volgens mij ben ik hier alleen maar Meesman aan het aanprijzen. Ik heb Degiro en Meesman en leg nu alleen in via Meesman.

Meesman:
+automatische afschrijving
+duurzame fondsen
+geen stress van dagkoersen die er voor de lange termijn er toch niet toe doen
+geen verleiding toch van mijn plan af te wijken op basis van dagkoersen
+voor mij zijn ze goed bereikbaar geweest met vragen, goede klantenservice
-minimale inleg van 100 euro per maand of een eenmalige inleg van 10K (lol)

Degiro:
+geen transactiekosten bij een selectie ETFs, goedkoper bij veel transacties (geloof ik - dubbelcheck zelf even :))
+veel keuzes (voor mij teveel)
-ik vind de app onoverzichtelijk
-geen periodieke aankoop
-ik ga elke dag op de wc mijn koersen kijken terwijl ik voor de lange termijn beleg

1 like

Betekent dit dat ik moet beginnen met een inleg van tenminste 10k?! Dan valt Meesman voor mij direct af.

Bedankt voor je reactie!

Volgens mij is het of min 100 euro per maand, of minimaal 10K inleggen.

Heb zelf geen ervaring met Meesman, maar ligt er denk ik ook wel een beetje aan hoe actief je bezig wilt zijn met beleggen. Ik vind het veel te leuk om zelf te doen, dus zou nooit voor Meesman of iets vergelijkbaars kiezen.

Oeps… te snel gereageerd.

Maandelijks inleggen kan gecombineerd worden met een eerste inleg van tenminste 20 euro

2 likes

Meersman en De Giro zijn eigenlijk twee totaal verschillende brokers en niet echt te vergelijken. Wil je zelf actief beleggen, ook in aandelen, of wil je het voor je laten doen met fondsen? Dat is de belangrijkste vraag om te bepalen welke wat voor jou is.

Ik ben trouwens het jaar geëindigd met 23% rendement, voelt lekker hoor :grin:

6 likes

Whaaa dat is lekker zeg :smiley:

Ik wil een groter bedrag in een fonds beleggen en met een kleiner bedrag een beetje spelen en kijken of ik de smaak te pakken kan krijgen.

Ik denk eraan om 3k van mijn spaarrekening te halen en in een fonds te beleggen en vervolgens maandelijks 100-150 in te leggen.

Met 1k wil ik dan een beetje spelen.

Dan zou ik voor een combi gaan van beide! Ik doe dat zelf ook, ik beleg voornamelijk passief met een vast bedrag per maand bij Semmie (vergelijkbaar met Meesman met als specifieke ding dat ze alleen in duurzame fondsen beleggen). Daarnaast heb ik losse aandelen bij DEGIRO om inderdaad een beetje mee te ‘spelen’ en wat meer feeling te krijgen voor het zelf verhandelen.

Hmm ja is ook zo, jammer! Misschien dat iets van Peaks of Semmie beter past bij mij op dit moment… Kan ook niet inschatten wanneer ik een huis zou kunnen kopen, ben echt net een half jaar afgestudeerd dus is echt lastig. Thanks voor je advies!