Beleggen/investeren

Wat een bizarre beursdag vandaag. De pond gaat hard onderuit en Tesla is toegetreden tot de S&P met de hoogste evaluatie ooit. Ik ben heel benieuwd of 2020 nog gaat eindigen met een nieuwe dip. Het beste is toch vaak om alles te laten staan? Ik word veel te zenuwachtig van dit soort nieuws haha.

Ja klopt. De meeste beleggers verkopen volgens mij nog hun slechte aandelen tegen het einde van het jaar. Er komt dus sowieso nog een kleine dip.

Alleen we hebben ook wat in Europese indexfondsen zitten en ik ben daar nu wat bang voor. Brexit is ook al over een aantal dagen (maar dan nu echt haha) en nu ligt ook nog de import en export helemaal stil.

Waarschijnlijk gewoon maar in laten zitten en geen economisch nieuws meer lezen haha.

Aan het einde van het jaar wordt er sowieso minder gehandeld (wel met name tussen kerst en oudjaar) en dan zijn de beurzen volatieler omdat als een grote handelaar wat koopt of verkoopt dat meer gewicht in de schaal brengt. En Brexit en het uitblijven van een overeenkomst geeft sowieso onrust. Als je het geld niet nodig hebt, zou ik het gewoon laten staan. Vaak zijn oudejaar-dipjes na een paar maanden weer voorbij.

Ik had trouwens ook nooit gedacht na de dip aan het begin van corona dat de aandelen weer hoger zouden staan dit jaar. Ik sta momenteel op ruim 10% rendement, mijn een na beste beleggingsjaar sinds 2013… :flushed: (beste was vorig jaar).

6 likes

Door die Galapagos aandelen moest ik denken aan de Skere Student, die 50% van haar portfolio heeft in die aandelen en maximaal leent om te beleggen. Arm kind, dure les.

3 likes

Oja, ik heb hetzelfde met Galapagos en ASML. Door ASML dik in de plus, maar Galapagos heeft het hele zootje flink naar beneden getrokken. Heb ze onlangs verkocht, want kon het niet meer aanzien.

Zit op 9%, niet slecht voor een eerste jaar vind ik.

1 like

Haai! Dat eindejaarsdipje, heb jij daar meer info over (een site of literatuur iets?)? Ik ken vooral de eindejaarsrally en dit is nieuw voor mij. Vooral benieuwd wat de strategie is van grote funds om tussen kerst en oud en nieuw nog te wijzigen in de portefeuille. Zou denken dat ze het jaar rendement misschien nog een tikkie willen geven.

Ik zit op 15% met mijn duurzame beleggingen, heb toen op het juiste moment ingestapt en de rest op 3%, maar als vandaag doorzet weet ik niet of dat zo blijft :sob:

Daarom is het wel een goede reminder @TanteBetje en @fahrenheit451 om gewoon aan te houden maar word er wel onrustig van. Maar goed, we blijven geduldig afwachten.

2 likes

Ik heb 220% t.ov. vorig jaar (heb een aantal cryptocoins en bitcoin)

7 likes

Nou wmb is les 1 niet beleggen met geleend geld 🥲
En les 2 is spreiden spreiden spreiden.

2 likes

Ik heb mijn galapagos van de week ook verkocht. Wou dat ik het eerder had gedaan, wat een zenuwslopende zakkingen de afgelopen periode! Voorlopig blijf ik lekker in de EFT’s, heb m’n ‘lesje’ wel weer even geleerd.

1 like

Nou, volgens mij zijn het niet beurspartijen van naam, maar snelle jongens die van het dipje gebruik maken.
Geen directe literatuur, maar ik heb bij een bureau voor financiele communicatie gewerkt en de mannen daar zaten iedere dag over beleggingen te praten en te schrijven. Daar kwam ook af en toe Royce Tostrams langs, en hij heeft mij wel eens wat uitgelegd hoe hij naar beursgrafieken kijkt, met lijnen van stijgen en dalen en zogenaamde “weerstandslijnen”, een soort voorspelling waar de stijging of daling zou moeten stagneren. Hij was ook voorstander van om tussen eind mei en eind september niet te handelen, want dan was de handel (op de AEX, moet ik wel zeggen) te makkelijk beïnvloedbaar door hoe de wind die dag waait. En dat zelfde tussen half december en half januari.

Zijn teksten zijn overigens altijd onbegrijpelijk. (helaas moest ik ze af en toe redigeren…)

1 like

GLPG en andere biotech zijn ook niet de minst risicovolle aandelen :joy:. You’re in for a rollercoaster. Argenx heeft het dit jaar dan wel goed gedaan maar zij zijn ook niet normaal meer

1 like

Ja nogal. Zou echt niet kunnen slapen met zo’n portfolio.

Ik heb 14,4% over dit jaar met passief beleggen :tada::tada:

5 likes

Misschien is dit een gekke vraag, maar ‘hoe’ beleg jij passief?

Naast een ISA waar t langzamer gaat ben ik net een paar weken geleden begonnen met zo’n aandelen app, met £250 om te proberen. En nu 13% rendement, heb een aantal duurzame aandelen, klein en groot en verspreidt over een paar landen. Ook laatst een beetje Airbnb gekocht. Vind t heel leuk maar nog steeds geen idee wat nu tactisch is qua kopen en verkopen. Verkopen jullie vaak?

Via Meesman wordt er automatisch 150 euro per maand afgeschreven en dat gaat naar het wereldwijd totaal aandelen fonds. Dat is een MSCI indexfonds en duurzaam. Soms maak ik handmatig wat extra’s over en in 2021 gaat de maandelijkse inleg iets omhoog. Voor buy en hold schijnt Meesman een van de goedkoopste te zijn en ik ben niet van plan het binnenkort te verkopen :slight_smile:

1 like

Ik heb dit jaar 1 Galapagos aandeel gekocht, omdat ik voor de lol 1 aandeel wilde hebben :woman_facepalming:t3::joy: verder doe ik alles heel saai in etfs, maar dat is tot nu ongeveer +2%.

Ik beleg maandelijks 50 euro in een duurzame etf - plus 23% :tada:

Verkopen kost vaak natuurlijk geld, dus ik laat het lekker staan. Is ook meer voor later, wat ik snel nodig denk te hebben staat op mijn spaarrekening.

Als ik weer meer ga werken/verdienen wil ook meer beleggen.

2 likes

Lekker rendement! Waar beleg jij?

Ik heb een 13e maand, waarvan ik een deel nu wil beleggen in een etf, maar vind het echt moeilijk om een goede te kiezen… Die waar ik naar keek, staan nu best hoog dus is dit een goed moment om in te stappen? En iemand nog tips om een etf te kiezen?