Ik koop sinds 2015 ongeveer elke maand voor een vast bedrag aan crypto in via Coinbase. Ik koop meestal de grotere en al langer bestaande caps in (BTC, ETH, LTC. etc.) Mijn man handelt via meerdere platformen maar ik vind dit een stuk riskanter en durf dat niet. Het is wel een volatiele markt, maar dat heb je altijd met beleggen.
Ik heb de standaard coins zoals BTC & ETH. Ik heb het geluk dat mijn vriend hier veel verstand van heeft dus heb met name informatie via hem. Zelf heb ik sites gelezen zoals: allesovercyrpto.nl, cryptotips.nl. en coinstart.
Ja, dat is zeker. De cyrpto markt is veel volantieler dan de aandelen & zeker dan de obligatiemarkt. Het crasht veel sneller (maar gaat ook veel sneller omhoog). Ik ben daar zelf niet bang voor, maar ik ken wel mensen die weten van zichzelf dat ze daardoor spanning ervaren en om die reden niet investeren in cyrpto. Ik investeer in cyrpto - net als bij Degiro - maandelijks een vast bedrag. Mijn vriend houdt veel meer andere soorten munten bij, koopt iets in waar hij potentie in ziet en verkoopt het dan weer e.d. Ik doe dat niet, heb alleen de grote, vaste munten en houd deze aan. Heb tot op heden niks verkocht. Ben hier zelf ook nog zoekende in dus leuk om ervaringen uit te wisselen!
Ik beleg altijd op een vaste dag (+ vast bedrag) en doe dat dan extra in al EFT’s die ik al heb. Ik investeer niet in losse aandelen, wil ik mogelijk wel ooit gaan doen maar vind ik voor nu wat ingewikkeld nog.
Ik moet hier nog op antwoorden:
Om aanspraak te maken op een dividend moet je de aandelen op ex-dividenddatum in uw bezit hebben.
Concreet betekent dit in realiteit dat je de stukken in bezit moet hebben op sluiting van de beurs de dag voor de ex-dividenddatum.
in feite mag je al verkopen op de ex-dividenddatum zélf, én dan maak je nog steeds aanspraak op de betaling van het dividend
Kort gezegd: VERKOOP MAAR
@Rapsody misschien wel goed om hier aan toe te voegen dat risicospreiding inderdaad een goede tactiek is, maar dan hangt het er wel een beetje vanaf hoeveel geld je er in wilt steken en hoe vaak je wil kopen/verkopen. Over elke aankoop betaal je namelijk ook weer transactiekosten, dus met aandelen kan het soms wel lonen om in één keer per maand 20 aandelen te kopen i.p.v. één keer per week 5 aandelen, want in het tweede geval betaal je namelijk ook vier keer de transactiekosten. Zeker als je niet met hele hoge bedragen belegt kan dat uiteindelijk wel aantikken!
Ik heb het dan nu trouwens wel over aankopen binnen dezelfde beurs want de kosten zijn voor de beurs waarop je ze koopt. Als je sowieso al van plan was om op 4 verschillende beurzen aandelen te kopen dan maakt het niet zo veel uit of je alles op 1 dag koopt of het verspreid over 4 dagen.
Sorry, die ex-dividenddatum bracht me een beetje in de war. Dankjewel voor je uitleg! Heb een verkooporder gepland staan voor als die boven een bepaald bedrag komt.
@Howth ik heb bitcoin (had eerst ook een aantal andere maar uiteindelijk alles omgezet omdat dat simpeler is en ik me er niet meer mee bezig wilde houden). Ik heb niet zoveel bitcoins (voor zo’n 2.500 euro gekocht toen) en weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik mij er precies in heb verdiept toen. Heb ze al een aantal jaar en toen in die tijd heb ik wel flink wat sites & youtube filmpjes ed bekeken, maar ik ben er echt helemaal uit. Weet niet of het tegenwoordig is verbeterd, maar ik vond het handelen ed in bitcoins behoorlijk omslachtig en uiteindelijk vind ik bitcoins toch een beetje te ‘raar’ en een te ver van mijn bed show dat ik er verder niet meer naar heb gekeken. Ik denk dat ik ze verkoop als ze verdubbeld zijn.
Vind persoonlijk beleggen in aandelen veel leuker om te doen, en ook veel makkelijker/gebruiksvriendelijker.
Ik zag dat er al een paar gereageerd hadden, maar ik doe dit idd op deze manier! Iedere 1e van de maand (of gewoon na de salarisronde) stort ik een vast bedrag op onze beleggingsrekening en daar kopen we ETF’s van. We hebben twee verschillende en daar kopen we er dan meer van. Als er dan nog geld overblijft kopen we soms een los aandeel van een bedrijf dat we leuk vinden om te volgen, maar wel altijd met het idee om het voor de lange termijn te laten staan. Ik beleg via ING en daar betaal je geen transactiekosten voor ETF’s (voor de aandelen wel), dus voor mij/ons werkt het heel fijn op die manier!
Iemand ervaring met je beleggingen overzetten van het ene platform naar het andere? Ik ben ooit met Peaks begonnen omdat het zo lekker laagdrempelig is en heb later een rekening geopend bij Semmie (alleen duurzame fondsen) en DEGIRO (voor losse aandelen). Ik vind het best onhandig om alles op drie verschillende plekken te hebben staan, en ik neig naar stoppen bij Peaks omdat ik liever alleen in duurzame fondsen investeer en daarnaast de kosten bij Semmie een heel stuk lager zijn. Is het zo simpel als verkopen op een gunstig moment in Peaks, en dan aankopen op een gunstig moment in Semmie? Of zie ik iets over het hoofd/zijn er andere trucjes/is er een hele goede reden waarom spreiden over platforms goed is?
Als je echt hele hoge bedragen hebt staan dan kan je die aandelen meenemen naar een andere broker, maar meestal betaal je een bepaald bedrag per soort aandeel dat ze moeten overzetten. Volgens mij betaal je bij Degiro bijvoorbeeld €25 per regel, dus dat vreet aardig in je rendement als je nu nog niet zoveel hebt staan. Voordeel is dat je dan niks hoeft te verkopen, nadeel is dat dit aardig kan oplopen als je veel verschillende aandelen hebt. Als je niet heel erg hoge bedragen hebt geïnvesteerd dan zou ik gewoon lekker verkopen bij de één en opnieuw kopen bij de ander.
Ik had bedacht dat als ik een bepaald bedrag boven mijn inleg zat, dat ik dat bedrag zou opnemen zodat ik die winst alvast binnen had.
Dus bijvoorbeeld ik heb €1000 staan; het is op een moment €1100 waard; ik verkoop voor €100 aan aandelen zodat ik die winst al zeker heb en minder kans heb op verlies.
Maar ik kom er uiteindelijk niet echt over uit of dit nou wel of niet slim is?
Ik zie natuurlijk overal dat langer laten staan het beste is, maar het plusbedrag nu is ook wel aantrekkelijk…
Of kan ik beter alles verkopen als ik de winst wil pakken?
Of kan ik ook nog beter wachten op de dividenduitkering (in mei)?
En tot slot: weet ik gewoon te weinig van beleggen om dit te doen? Zou ik gewoon dat boek van Blondjes beleggen beter moeten bestellen?
Ik beleg zelf voor de langere termijn; je weet nooit of de winst bijv. niet nog meer winst wordt, ‘shorttracken’ wordt - volgens mij - over het algemeen afgeraden. Je speculeert dan eigenlijk op een vermeende daling, terwijl je niet weet of dat wel zo gaat zijn. Beetje het idee van Warren Buffet: houd als iedereen verkoopt en verkoop als iedereen houdt & kapitaal opbouwen. Ik vind het ook aantrekkelijk om ‘plusbedragen’ er uit te halen ja, vergt wel wat discipline haha.
Dat gaat uiteindelijk niet de meest rendabele manier zijn denk ik. Bij beleggen ja er van uit dat een investering X% per jaar groeit. Dus die €100 die je opneemt kan een aantal jaar later €500 zijn bij wijze van spreken. Zeker als je dan op dat moment weer nieuwe aandelen koopt op dat moment heeft het niet veel zin. Je kan het beter voor langere tijd laten staan en dan een (groot) deel in 1 keer opnemen denk ik
Ik heb het boek ook gelezen en het helpt je om je ‘beleggers strategie’ te bepalen. Ik weet niet of je een Kobo abonnement hebt maar daar is hij gratis te lezen. De podcast ‘Jong Beleggen’ vind ik ook leerzaam (wel bij aflevering 1 beginnen).
Wat ik doe is als ik een aandeel koop voor bijv 10 euro, is dat ik vaststel dat ik het minimaal voor €15 wil verkopen. Stél het is binnen 2 weken bij €15 kun je dan nogmaals bedenken: hoe groot is de kans dat het binnen korte tijd nog meer stijgt? Of is de kans groter dat het rond de €15 blijft schommelen of zelfs weer daalt? Dan kan je op basis daarvan besluiten om je aandeel te verkopen of te behouden. Dit is wel een korte termijn strategie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen volledige analyses maak of die €15 realistisch zou zijn en/of welk bedrag wel. Ik zoek dan meestal op de naam van het aandeel en dan ‘kopen houden verkopen’. Dan zie je wat grote banken/fondsen als koersdoel aanhouden en dat gebruik ik om mijn conclusies uit te trekken.
Je kunt ook aandelen kopen in een bedrijf of etf die gemiddeld elk jaar een paar % rendement behaalt met als doel daar over 20-30 jaar je geld weer uit te halen.
Ik ben verder absoluut geen expert. Ik doe ook maar wat maar het is absoluut leerzaam om dat boek of die podcast te luisteren.
Ik ben gisteren begonnen met beleggen! Was al een paar jaar bekend met crypto, maar nu toch een account aangemaakt bij De Giro. Vraagje: hoe voeg je in de App dingen toe aan je favorieten? Op de laptop lukt het wel, maar ik kan het in de App gewoon niet vinden?
Als je iets open hebt, een aandeel oid, staat er rechts naast de naam van het betreffende product een sterretje waar je op kunt klikken.
Thanks! Blijkbaar valt het sterretje weg als je telefoon op donkere modus staat. In de normale modus kan ik hem wel zien, dus gelukt!
Super, good to know!
Vinden jullie het ook zo saai als de beurs gesloten is? Wat mij betreft zou die ook in het weekend geopend mogen zijn.
Haha ik ook. Waarom gebeurt er niets???
Zo saai ook als er vrijwel niets gebeurt.
Jaa echt!! Ik ben dus crypto gewend en dat gaat 24 uur per dag door. Op zich wel weer chill dat je niks mist als je ligt te slapen