Beleggen/investeren

Nou ik ben meer all talk en een mini portefeuille :joy:

Ik heb vandaag wel 4 (!) Takeaway gekocht en heb 1 alibaba.
Die staan nu best laat vanwege positief corona nieuws dus vond het een goed instapmoment. Ik ben er wel van overtuigd dat we veel meer eten gaan bestellen en dat er 1 of 2 apps overblijven.

Alibaba wil ik nog wel bijkopen want die zijn ook flink gedaald en zijn echt ondergewaardeerd qua koerswinstverhouding.

Je kan trouwens ook meerdere mensen quoten in je bericht, scheelt weer dubbel posten :blush: of taggen met een @

@Acculader dat maakt toch niet uit? Je gebruikersnaam is toch alleen voor inloggen. Zou daar niet specifiek een andere account voor aanmaken :joy:

Ik vind een platform als de giro ideaal omdat ik 100% zelf mn portefeuille wil bepalen en geen andere mensen wil betalen om dat te doen.

2 likes

Hahaha shit je had t toen snel moeten verkopen.

1 like

Interessant! Ik heb nog niks bijgekocht, maar zit voornamelijk te letten op VWRL. Eind oktober gekocht voor 77,80 en ze staan imo redelijk hoog. Ga sws wel 1 kopen hoor, maar hoop stiekem dat ze nog wat gaan zakken, anders is het gewoon pech!

Takeaway stond telkens erg hoog door corona denk ik, omdat mensen niet uit eten kunnen. Denk niet dat we na corona niet meer bestellen, dus lijkt mij ook een interessant aandeel! Weet alle ins en outs natuurlijk niet. Alibaba heeft toch ook Aliexpress, of haal ik nu twee dingen door elkaar? :flushed:

En thanks voor de tip van het taggen, is idd wel makkelijker :sweat_smile:

1 like

Alibaba is de groep boven aliexpress en heeft ook Alipay. Zeer interessant aandeel.

1 like

Heel lang geleden toen ik wou starten met beleggen had ik ergens op een blog gelezen dat je bij Degiro nooit een doorlopende koop/verkoop order moet gebruiken omdat dat geld kost. Nu kan ik dat nergens meer vinden. Ik wil bij sommige aandelen gewoon een doorlopende order invoeren zodat hij automatisch koopt of verkoopt bij een bepaald bedrag, maar als dat extra geld kost is het zonde van het rendement natuurlijk. Weet iemand toevallig hier iets over?

Oh dan zat ik wel goed haha! Maar idd interessant.

Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Wat je wel hebt is dat als je meer dan 2.500 euro open hebt staan (waar je helemaal niets mee doet of openstaande orders) dat je daar wel wat over betaalt, maar je moet er dus gewoon voor zorgen dat er nooit meer dan 2.500 euro openstaat.

2 likes

Ik kon het ook echt niet meer vinden en het was al een hele tijd geleden dat ik het had gelezen. Bedankt voor de bevestiging! Die 2500 kom ik toch niet zo snel aan haha, meestal staat er bij mij een paar euro nog op. Zet eigenlijk alleen geld erop als ik gelijk iets wil kopen.

Hebben jullie trouwens al een betaalrekening geopend bij fletex? Dat is binnenkort verplicht bij Degiro

Daar log je alleen maar mee in dus maakt niet zoveel uit! Ik weet mijn gebruikersnaam niet eens haha log altijd in met e-mail.

Op welk platform je gaat beleggen hangt helemaal af van wat je wil en wat je doel is (@tessel). Iets als Meersman, Semmie of Peaks is chill als je er niet naar om wil kijken. Ik ben ooit begonnen op Peaks/Semmie, omdat het makkelijk en snel gaat. Nu wil ik juist wat meer leren over hoe losse aandelen verhandelen in z’n werk gaat en er in de praktijk een beetje mee spelen dus daarom heb ik juist een DeGiro account aangemaakt, zodat ik er actief mee bezig kan zijn en er meer over leer. Het ene is niet beter dan het andere, het is maar net waar je naar op zoek bent!

2 likes

Ja ik zag deze melding maar moet me nog ff inlezen hoe en wat. Het gaat dan om het geld wat op je lopende rekening staat toch? Bij mij is dat ook altijd maar een paar euro

Ik vind dit een fijn kanaal met tips en uitleg! Hij heeft veel video’s over het kopen van losse aandelen wat ik zelf heel handig vind want dat is toch net iets ingewikkelder dan een fonds of ETF. Hij komt ook over als een lieve rustige jongen en niet als zo’n glad haantje (zoals ik me altijd voorstel dat die finance boys zijn hahah)

2 likes

Degiro is op de vingers getikt omdat uitgekeerd dividend direct herbelegd werd in Cash Funds, zoals de Eur(o) MMF. Dat gaat nu direct naar je eigen Flatex rekening.

Ik heb dividend aandelen die ik weer wil verkopen (voor een deel). De bekendmaking van het dividend en het bedrag wat ik krijg is al geweest, maar de betaling staat gepland voor volgende maand. Als ik nu aandelen verkoop, krijg ik dat dividend over die aandelen nog wel? Of moet ik wachten tot na de betaling?

Er is een datum ex dividend dat ze aanhouden, tot die dag moet je je aandelen houden om het bedrag te krijgen. Ze doen niet aan pro rata uitbetalingen bijvoorbeeld. Je zal het bedrag ontvangen

Belegt iemand hier in coins? Ben vooral benieuwd naar ervaringen.

Ik heb een portefeuille op coinbase! Waar ben je benieuwd naar?

Die datum ex dividend is dus de datum waarop bekend wordt gemaakt hoeveel ik ga krijgen? Dus ik kan nu mijn aandelen gewoon verkopen?

@Howth ik heb al een paar jaar bitcoins, alleen wist ik niet hoe je het kon laten uitbetalen dus altijd laten staan. :joy: Ben nu wel blij dat ik ze nog heb want er wordt verwacht dat ze nog heel hard gaan stijgen, dus ik laat ze nog even staan.

Zijn er mensen die elke maand op een vaste dag beleggen? Beleg je dan in nieuwe aandelen of leg je dan extra in bij je bestaande aandelen? Ik wil misschien elke maand op een vaste dag gaan beleggen (met een vast bedrag) en probeer er een beetje een vorm bij te bedenken

En @VanderWoodsen elke coins heb je gekocht? Hoe heb je je hierin verdiept? Waar haal je je info vandaan en voornamelijk: be je niet bang dat je het geld verliest? Ik vind beleggen via degiro minder riskant dan coins…

Ik heb een soort plannetje gemaakt van dat ik ongeveer 75% van m’n geld in aandelen wil en 25% in obligaties voor risicoberperking. Dus stel ik leg maandelijks 100 euro in, dan koop ik 1 ETF met aandelen van 75 euro en 1 ETF in obligaties van 25 euro. Maandelijks inleggen wordt wel aangeraden omdat je dan soms misschien wat meer betaalt en soms wat minder, maar je minder risico loopt dat je AL je geld belegd en de beurs dan instort. En als ik een nieuw aandeel wil kopen dan steek ik voor 1 maand m’n 100 daar in bijv, of ik stort extra geld

1 like