Beleggen/investeren

Vermogensbelasting is uiteindelijk ook niet heel veel.
Als je een huis zou willen kopen op wat kortere termijn ~ 5 jaar zou ik het achter de hand houden en vooral niet beleggen. Wil je uiteindelijk het inleggen ipv het bedrag lenen in hypotheek? Of wat verbouwen of eerder met pensioen? Wat pas bij jou?

Je kan ook een begin maken met beleggen, inlezen over indexfondsen (port.erenee bijv) en op proef met een klein deel van het geld dat je nu hebt of gaat krijgen beleggen. Dan merk je waar je je goed bij voelt.

1 like

Als je werkt is het inderdaad makkelijker denk ik. En dat het afgeschreven wordt lijkt me ook handig, dat doe ik zelf ook met sparen gelijk afschrijven en niet meer naar omkijken. Ik ben zelf nog student dus heb wat minder in te leggen nu. Ik probeer het wel elke maand te doen en dat lukt meestal gelukkig ook.

Leuk om te horen! Ik vond de crisis ook wel een ideaal moment om te beginnen + dat er bijna geen rente meer op de spaarrekening wordt gegeven.

1 like

Komt dit door overwaarde van je huis? Dan moet je wel uitkijken als je het niet investeert in een nieuw huis, i.v.m. belasting. Je kan het geld eventueel “parkeren”.

In het boek ‘blondjes beleggen beter’ zegt de schrijfster iets van: je moet geld alleen beleggen als je het niet op een specifiek moment in de vrij nabije toekomst nodig hebt. Want je weet nooit wat er kan gebeuren, kijk maar naar corona. Als je in maart of april dit jaar net had bedacht om al je geld op te nemen omdat je het nodig had voor een huis/verbouwing, kwam je van een koude kermis thuis haha.

Als je zoiets hebt van: ik ga het beleggen en als het op het moment dat ik het wil hoger is dan mijn inleg, dan haal ik het er weer uit, en als het lager is dan mijn inleg kan ik het er nog even in laten zitten. Maar je loopt best veel risico als je zegt: over 3 jaar wil ik het allemaal weer opnemen met winst

3 likes

Mijn beide portfolio’s (Peaks en Semmie) doen het best goed eigenlijk. +4% en +8% over de gehele looptijd. Natuurlijk is het wel eens beter geweest maar het is ook zeker geen slechte score :slight_smile:

Ik beleg nu alleen in fondsen maar wil ook gaan kijken naar losse aandelen. Ik zie vooral dat mensen dat bij DeGiro of Bux Zero doen, op basis waarvan hebben jullie je keuze gemaakt om voor een van de twee te gaan? Of voor een ander, dat kan natuurlijk ook.

Is idd overwaarde van het huis! Hoezo moet je daar mee uitkijken dan?

Ik zit dus een beetje met het feit dat ik nu wil gaan huren. Maar door dat eigen vermogen heb ik geen recht op huurtoeslag (opzich logisch maar ook weer niet alsof ik daar maandelijks mn vaste lasten van ga betalen). En gezien ik er nu niks mee ga doen dan idd, ja later investeren in een huis hoogstwaarschijnlijk is het meer een blok aan mn been (naast een lekker comfortabel gevoel he begrijp me niet verkeerd).

Als je je overwaarde niet inlegt in je nieuwe huis, krijg je (kort door de bocht gezegd) over dat deel geen hypotheekrente aftrek. Dat kan natuurlijk wel schelen. Deze regeling vervalt na 3 jaar.
Over de stand van je vermogen op 1-1-2021 (belastingaangifte in 2022) is EUR 50,000 (of 100,000 bij fiscaal stel) vrijgesteld van vermogensbelasting, da’s per dit jaar dan een fijne opsteker.

2 likes

Hoe gaat het met jullie portfolio met de Amerikaanse verkiezingen? Mijne is aardig gestegen, maar denk wel dat het zo meteen ook weer gaat dalen (na de uitslag)

Ja ook flink gestegen! Ik denk dat het binnenkort ook wel weer gaat dalen, maar misschien pas na de inauguratie? Kan me voorstellen dat tot die tijd iedereen nog in ontkenning is en er van overtuigd is dat het nog wel teruggedraaid wordt :clown_face:

Hier ook een fikse stijging, wij hebben ook een paar aandelen in KLM en vooral die gingen de afgelopen dagen in een keer als een raket omhoog :smile: grappig om te zien dat actualiteiten zo veel invloed hebben.

Ik las laatst een stuk in de Volkskrant over de FIRE beweging. Dat staat voor Financially Independent and Retire Early en het is een platform alleen gericht op vrouwen. Ook super fijne tips op de website. Ik ga me er ook in verdiepen. Ik wil al langer de stap zetten om te gaan beleggen maar ik weet er nu nog te weinig van af.

2 likes

FIRE is toch niet speciaal bedoeld voor vrouwen? Die beweging bestaat al heel lang!

Of bedoel je een specifieke website? Er zijn namelijk talloze blogs hierover en ook op Reddit is FIRE best groot.

1 like

Vind alleen die DutchFIRE subreddit echt toxic. 1/2 van alle posts gaan over beleggen met geleend geld :sweat_smile:

Ik bedoelde Fire For Women inderdaad, was niet heel duidelijk in mijn post zie ik nu.

1 like

Haha ja de beurs gaat er al vanuit dat Biden gewonnen heeft :joy:

En ik vind het bizar dat tech bedrijven zo gestegen zijn…

Ik heb echt geen idee hoe het gaat lopen, denk ook niet dat je dat helemaal kan voorspellen, maar kan voor mijn gevoel alle kanten opgaan. We moeten het c-virus ook nog niet vergeten, denk dat dat ook nog veel invloed gaat hebben.

1 like

Ja idd. Ik vind het ook echt bizar dat het zo stijgt nu, terwijl er wellicht een crisis zit aan te komen (of dat we er al in zitten). Zit jij veel in tech?

1 like

Ik heb een rekening bij degiro geopend, alleen ben ik een beetje dom geweest, ik heb mijn gebruikersnaam dus een beetje suf gedaan (zelfde als mijn ig) omdat ik dacht dat je het wel kon wijzigen, maar niet dus :joy: Is het de moeite on opnieuw een account te openen of kan ik deze kans ook benutten om ergens anders te investeren?

Tja ik ben helemaal om door Meesman. Bij degiro ging ik steeds dingetjes uitzoeken, bedenken of dit wel het goed moment was, op de wc mn aandelen checken… terwijl ik eigenlijk voor de lange termijn bezig wilde zijn. Dus als het kan (moet minstens 100 euro per maand): ga voor Meesman. Een keer je strategie bepalen, jaarlijks aanpassen en het automatisch af laten schrijven.

2 likes