Amazon zou voor mij hetzelfde verhaal zijn, zo ook bedrijven als Shell. Maar als je naar de geweldsdelicten van de afgelopen jaren kijkt, zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Tuurlijk, heeft ook te maken met wetgeving maar we weten allemaal dat de wapenindustrie een enorme vinger in de politieke pap heeft.
Is er iemand die in goud / zilver belegt? Ik overweeg het maar weet er nog zo weinig van mm.
Hebben jullie tips voor handige apps? Ik wil meldingen kunnen instellen per aandeel als het onder of boven een bepaalde prijs komt.
Normaal kan dit wel bij elke online Broker. Bij ons in ieder geval wel.
@Daelyss ik zit bij degiro, maar ik heb het nog niet kunnen vinden? Of ik heb iets over het hoofd gezien. Enige wat ik heb is dat ik een melding via de mail krijg als een aandeel 10% daalt of stijgt, maar daar heb ik niet zoveel aan.
Als iemand een handige algemene app kent die je gebruikt los van je broker, laat maar weten. Ga zelf ondertussen wel een aantal apps downloaden, maar altijd handig om ervaringen te horen.
Ik heb sinds juni een account bij Bux Zero, wat wil je precies weten? Ik heb er tot nu toe wel goede ervaringen mee, en beleg er in losse aandelen (etf’s doe ik bij degiro).
Ik vind het superleuk om te lezen over beleggen, en ook om te zien hoe anderen het aanpakken! Daarom ben ik blij dat ik dit forum over beleggen gevonden heb, aangezien op de meeste forums over beleggen mannen oververtegenwoordigd zijn.
Ik beleg zelf bij DeGiro, Peaks, en Bux Zero. Bij DeGiro beleg ik in ETF’s (voornamelijk in VWRL), en bij Bux Zero in losse aandelen (zoals KPN, ING en Basic Fit). Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden zal gaan op de beurs, nu het aantal coronabesmettingen wereldwijd weer toeneemt.
Als ik momenteel naar mijn portfolio kijk kan ik ook wel huilen, haha, maar ik probeer dat gevoel te negeren. Ik denk zelf dat het nog wel minstens een paar weken zo zal blijven gaan, maar dat er begin volgend jaar misschien alweer een stijgende lijn zal zijn. Als ik zie hoe snel mijn aandelen zich na de 1e dip ook hebben herpakt was dat echt snel.
Mijn portefeuille bij Meesman heeft 7.6% sinds februari 2020. Dit doe ik wel voor de lange termijn dus hoop later nog hoger rendement te pakken maar tot nu toe zeker niet ontevreden.
Ja dat denk ik ook idd, maar ik blijf wel inleggen, zodat ik daar later weer van kan profiteren. Ben wel erg benieuwd wanneer er een vaccin beschikbaar komt, voor mijn gevoel kan het nog wel even duren…
Dat begrijp ik heel goed! Daar heb ik ook wel eens last van, maar de kunst is inderdaad om te blijven zitten. Het is wel fijn dat je aandelen weer hersteld zijn na de 1e dip, dat geeft denk ik ook wel vertrouwen
Dat klinkt niet slecht! Beleg je sinds februari 2020?
Nou ja, eerst kleinere bedragen beheerd via Triodos, daarna zelf via degiro maar daarbij liet ik me erg leiden door de waan van de dag. Nu gewoon lekker passief beleggen en dat is zelfs in de maffe tijd/crisis niet echt slecht gegaan.
Waarom beleg je bij drie verschillende platforms? Zit er veel verschil tussen? Of is de een beter voor etfs en de ander voor losse aandelen? Ik heb zelf alleen de giro en doe daar alles mee.
Goed dat je nu iets gevonden hebt wat goed bij je past, ik hoor ook wel goede verhalen over Meesman. Het nadeel vind ik daar dat je per maand moet inleggen en ik heb liever de vrijheid dat ik het zelf kan kiezen. Maar wellicht in de toekomst! Passief beleggen schijnt helemaal niet verkeerd te zijn, en het scheelt ook nog eens tijd.
Ik ben begonnen bij Peaks om te kijken of beleggen wel wat voor mij is. Dat is natuurlijk beheerd beleggen en dat vond ik toch iets te saai, dus daarom heb ik voor Bux Zero gekozen voor losse aandelen en DeGiro voor ETF’s uit de kernselectie (want geen transactiekosten). Ik ben bij Bux begonnen in juni, dus daar kon ik nog even profiteren van geen transactiekosten. Nu betaal je 1 euro bij limiet- en markt-orders en volgens mij is dat goedkoper dan bij DeGiro. Vandaar dat ik ook bij Bux beleg! Nadeel is wel dat ze daar een relatief beperkt aanbod hebben van aandelen.
Ja die vrijheid heb je niet, behalve als je eerst even 10K inlegt. Nu werk ik sinds 1,5 jaar en wil ik ook echt vermogen opbouwen op die manier dus dit past op dit moment goed in mijn leven. Die afschrijving zorgt er wel voor dat ik gewoon inleg en niet na ga denken over wanneer/hoeveel en ga piekeren, dus het is ook wel voordelig voor mij.
Heel leuk om jullie ervaringen te lezen hier! Wij beleggen sinds ongeveer een half jaar als extra spaarpotje voor de toekomst, zeker omdat ik door Corona een flink deel van mijn inkomsten heb zien dalen. Dat onderstreepte het belang van sparen voor onverwachte tegenvallers wel, en dat heb ik de afgelopen jaren niet heel consequent gedaan Maar nu dus wel, en volgens mij is deze crisis ook het beste moment om mee te beginnen. Onze ingelegde waarde is tot nu toe wel wat gedaald, maar wij gaan er idd ook vanuit dat het vanzelf weer aantrekt (@dolphy).
Wij (mijn vriend en ik) zijn er trouwens mee begonnen via een cursus en beleggen nu via ING, vooral in ETF’s (en hier en daar een los aandeel van een bedrijf gewoon ‘voor de leuk’ erbij). Naast het beleggen sparen we ook eenzelfde bedrag op onze spaarrekening, het geld dat we beleggen hebben we in die zin niet nodig.
Ik ben in maart 2020 begonnen en heb een rendement van 14% over een van de fondsen waar ik in investeer (ASN mixfonds)
Maar goed ik ben begonnen omdat ik voor de langere termijn wilde beleggen dus gewoon een goede start gehad. Voor hetzelfde geldt keldert het nu weer terug naar hoe laag het toen stond of lager.
Binnenkort ontvang ik een behoorlijk bedrag vanwege het verkopen van een huis. Ik heb geen mogelijkheid om iets nieuws te kopen en het bedrag beïnvloed wel van alles (flinke belasting betalen, geen huurtoeslag etc). Heb niemand in mn omgeving eigenlijk met eigen vermogen dus ik heb geen idee wat ik ermee moet? Uiteindelijk zou ik het in een nieuw koophuis willen steken maar dat duurt nog wel een aantal jaren.
Dus ik dacht aan beleggen? Of ergens in investeren? Maar waarin dan? Ben echt een rookie hierin. Iemand die me hierin op weg zou kunnen helpen toevallig of interessante ideeën heeft hierover?