Beleggen/investeren

Voor mij ook niet de boete alleen maar reden waarom deze boete is gegeven (kort door de bocht; dat zij dus onvoorzichtiger omgaan met jouw vermogen dan op basis van regelgeving mag) en de vergrote kans van faillissement hierdoor en dus vermogensverlies. Ik ben daarom aan het overwegen of ik risico’s moet gaan spreiden, maar vind het lastig waar en hoe dan precies.

Ik heb gister een artikel op the fool gelezen over shell en ik denk zelf dat ze het best goed doen en goede maatregelen nemen. Dus ik denk dat het een goed moment is om in te stappen. Ik verwacht dat het volgend jaar wel weer omhoog gaat. Ik zit te twijfelen of ik wat bij zou kopen.
Maar oliemarkt vind ik zelf vrij ingewikkeld vanwege prijsafspraken en de OPEC. Maar de olieprijs is nu wel ok, iig niet lager dan in 2015/2016 dus dat zijn een beetje mijn overwegingen.

@VanderWoodsen ik heb niet zoveel geld op mn giro en ik dacht dat toen ik mn rekening opende dat je kon kiezen tussen twee versies en dat ze dan meer of minder gingen speculeren met je geld? Ik moet t nog even goed lezen want ik begrijp het risico niet helemaal.

De tussenpartij moet hun eigen vermogen strikt gescheiden houden van het vermogen van de beleggers. Dat heeft Degiro niet goed genoeg gedaan. Als degiro ten onder gegaan was, zou het kunnen dat de beleggers ook geld kwijt waren geweest. Die profielen heeft daar niet mee te maken voor zover ik weet.

Ik beleg nu via Meesman. Duurzaam, automatisch, goedkoper dan Peaks en dergelijke en in indexfondsen. Beetje saai maar werkt wel :slight_smile:

Sowieso vallen beleggingen onder het beleggingsgarantiestelsel, dus kan je tot max. €20.000 terugkrijgen bij een evt faillissement, dus spreiding is wel veiliger. Het depositogarantiestelsel is tot €100.000 maar dat geld dan alleen voor het geld wat wordt aangehouden op de bankrekening van Flatex dan (dat is dus het bedrag wat je nog kan besteden in degiro).

@Bergamot degiro biedt inderdaad de keuze tussen een basis account en een custodyaccount. Bij basic mag degiro zelf jouw aandelen weer uitlenen, bij custody mag dat niet. Daarom is custody ook een stuk duurder wat uiteindelijk invloed kan hebben op je rendement. De meningen zijn verdeeld over welk account beter zou zijn, sommigen vinden het extra risico te verwaarlozen en het zou niet opwegen tegen de kosten.

2 likes

Ik heb de stap toch gezet om ook te investeren in crypto. Heb nu in Bitcoin + Ethereum geïnvesteerd. Vind het wel spannend want voor mijn gevoel toch veel minder zicht op verloop e.d. Ik twijfel nog om te investeren in Gulden, maar weet er nog niet voldoende vanaf om dat nu te doen vind ik.

Heeft iemand ervaring met een beleggersrekening bij asn?

Ja ik heb er eentje. Wat wil je weten?

Ik ben vooral benieuwd hoe het gebruiksgemak is. Ik zit zelf te kijken naar de Doelbeleggen variant en ik denk dat ik dan 100% wil beleggen ipv een deel sparen (ik spaar namelijk daarnaast ook nog gewoon op m’n spaarrekening) en dan het neutrale pakket.
Maargoed ik ben dus vooral benieuwd: werkt het makkelijk met de app? Heb jij je nog verdiept in andere groene belegopties (het beleggen in duurzame fondsen is voor mij wel een vereiste en omdat ik al bij ASN zit is het makkelijk daarvoor te kiezen).

Nee ik heb ASN eigenlijk best snel gekozen om de duurzaamheid en omdat ze verschillende mixfondsen hebben, dus heb geen vergelijking met anderen. Ik vind het makkelijk werken, je kunt zeker als je er al een rekening hebt makkelijk ook automatisch beleggen enzo. Ik heb zelf geen betaalrekening bij ASN dus voor mij is het iets meer gedoe. Je krijgt ook makkelijk inzicht in je rendement en hoe de verschillende mixfondsen tot nu toe hebben geperformd. En heb inleggen van geld gaat ook makkelijk.

1 like

Thanks! Ga er gewoon een openen. Heb jij doelbeleggen of die andere vorm waarbij je zelf meer kan kiezen?

Ja ik heb dat andere, ik leg gewoon eens in de zoveel tijd geld in een van de mixfondsen.

Ik heb er naar gekeken toen ik een gebruiksvriendelijkere optie wolde dan degiro. Ik vond asn nog vrij duur en Meesman belegt ook alleen in duurzame fondsen.

1 like

Ik lees nu het boek Blondjes beleggen beter (via KoboPlus voor de liefhebber), heel interessant om vrij laagdrempelig over beleggen te lezen.

Is er ook iemand die BUX Zero gebruikt? Heb nu alleen Peaks, maar zag hier een code voor een gratis aandeel bij BUX Zero voorbij komen. Dus misschien wel interessant, maar ken de app verder niet zo goed. Dus wel benieuwd naar wat ervaringen.

2 likes

Ik heb m gedownload en een gratis Ahold aandeel gekregen :partying_face:

(Als je de app download krijg je een link die je 10x met iemand mag delen en dan krijg je allebei een gratis aandeel, dus als iemand interesse heeft, dm me :innocent:)

1 like

Ik denk dat de Amerikaanse verkiezingen echt crazy worden en zit eraan te denken om te investeren in defense bedrijven. Ik ga sowieso axon enterprise kopen (die maken tazers) en twijfel tussen smith and wesson of ruger. Ik vind ruger wat stabieler ogen dan swbi. Als swbi niet hun outdoor gedeelte hadden gekocht dan had ik zeker dat gedaan omdat ze dan wat meer diversiteit hebben.

En ik wil denk ik ook in wat water stocks stappen, maar daar moet ik me nog meer in verdiepen.

Voel je je daar goed bij om daar eventueel geld aan te verdienen? Serieuze vraag. Ik zou echt op geen enkele manier willen bijdragen aan de Amerikaanse wapenindustrie, laat staan eraan verdienen.

17 likes

Kennen jullie naast porterenee nog andere blogs die ingaan op financien? Ik merk dat ik na lezen van porterenee altijd in zo’n actieve houding kom waarbij ik hele plannen ga maken voor de toekomst, maar echt niks heb aan de tips en ervaringsverhalen omdat die vaak op toeval gericht zijn (bijv: mensen die hun huis met een slimme truc kochten. Dan blijkt het een twee onder een kapper te zijn van 200.000 euro waarover onderhandeld is. Leuk, maar niet meer mogelijk in deze tijd. Of: wij betalen 0.60 cent aan hypotheek en dan zijn het twee pensionado’s wiens eerste huis 57.000 euro kostte).

2 likes

ik heb daar geen probleem mee. Ik vind het ethisch wel interessant, want als ik zou zeggen dat ik bv amazon gekocht zou hebben dan zou je dat denk ik niet vragen. Maar ik denk dat de impact die amazon heeft op leven van mensen subtieler maar negatiever is. Hoe ze met medewerkers omgaan en andere bedrijven wegconccureren. Terwijl een wapen is overduidelijk dat je er mensen mee dood kan schieten en dat dat negatief is (vind ik negatief).

Ik lees een paar van deze

1 like

Ik volg vooral youtube accounts:

2 likes