Beleggen/investeren

Mijn vader zegt altijd: als je de beurs kon voorspellen, dan waren we nu allemaal rijk.

Ik denk dat je wel enigszins kan inschatten dat er weer een dip aan komt (omdat Corona zo’n grote wereldwijde gebeurtenis is), maar je hebt alsnog geen idee hoe/wat/wanneer. Dus ik denk ook dat je beter gewoon nu kan kopen en dan gewoon kijken wat er gebeurt. Misschien dat het niet helemaal uitpakt zoals je had gehoopt, maar dat risico hoort er wel weer bij! Als je het geld kan missen, lekker doen dus.

Ik doe zelf een vaste maandelijkse inleg en dat betekent dus dat ik sommige shares op een gunstig moment heb gekocht, en sommige niet. Dat levelt zich vanzelf een beetje op die manier.

1 like

Een holding is een bedrijf dat een participatie heeft in een of meerdere bedrijven en zij gaan daarin actief investeren. Dat is voor een belegger interessant omdat je aan de hand van een aandeel met serieuze korting ( décote) toegang krijgt tot meerdere bedrijven, private equity of niet-beursgenoteerde bedrijven.

Ik citeer even De Tijd: Wanneer u aandelen koopt van een gediversifieerde holding - een investeringsmaatschappij die belegt in verschillende bedrijven - doet u dat wellicht om uw risico’s te spreiden. De kans dat één bedrijf de bocht mist of zelfs failliet gaat, is immers realistisch. Maar de kans dat tientallen bedrijven tegelijk volledig onderuit gaan, is veel kleiner. Tegelijk profiteert u mee van de kennis en ervaring van de holdingbonzen, die al bewezen hebben dat ze op lange termijn waarde kunnen creëren voor hun aandeelhouders.

Heineken Holding investeert in Heineken als monoholding. Ackermans en Van Haaren is actief in CFE en DEME. Ik ken de Nederlandse markt niet maar in België zijn er heel wat spelers die ook dit jaar beter presteerden dan de index.

3 likes

Ik vroeg me trouwens nog af of er hier ook mensen zijn met obligaties. Ze zeggen dat je meer obligaties moet toevoegen naar mate je het einde van je beleggingshorizon nadert, dus ik heb ze nu nog niet toegevoegd. Alleen snap ik dus echt niet hoe het aankopen van obligaties werkt. Ik snap wel redelijk wat het is, maar het is niet zo gemakkelijk als het kopen van aandelen zo te zien. Heeft iemand misschien een goede uitleg of tips waar ik een goede uitleg kan vinden?

Ja, ik zie dat ze beursgenoteerd zijn en participaties hebben in verschillende bedrijven. Heineken Holding is ook een Nederlandse holding.

1 like

Ik ben net begonnen met beleggen via Degiro. Eerst deed ik het via Robeco. Voordeel: hier hoeft je niets voor te doen, maar op de lange termijn ben je super veel geld kwijt aan kosten om je portefeuille te beheren. Ik heb nu mijn eerste EFT’s gekocht van Vanguard.

Er is een podcast Jong Beleggen waarin super goed uit wordt gelegd wat beleggen inhoudt (groeiaandeel, EFT’s, dividend etc) en hoe je een strategie kan toepassen. Het wordt opgenomen door 20’ers (wellicht 30’s?) en is daardoor ook goed te volgen. Geen suffe termen, maar voor mij een duidelijk verhaal. Zeker een aanrader!

5 likes

Ik beleg vooral in ETF’s met een redelijk klein bedrag. Ik heb wel een paar aandelen om het uit te proberen, maar dat is maar een klein deel. De reden dat ik vooral in ETF’s beleg is omdat de kosten daarvan relatief laag zijn

Ja ik ben hier ook benieuwd naar! Ik heb ook braaf het advies gevolgd van ‘je leeftijd in procenten in obligaties’, dus ongeveer 25-30% van m’n portefeuille. In een ETF met alleen obligaties trouwens. Maar tot nu toe staat m’n rendement daarvan op -5% haha.

Ik ben dus wel benieuwd wie dit goed en een beetje jip & janneke kan uitleggen hoe het precies werkt met waarom obligaties een soort van tegengesteld patroon lopen dan de aandelenbeurs. Ik snap dat het veiliger is (een land kan immers niet zo snel failliet, een bedrijf wel) en dat je minder risico loopt hoe ouder je wordt (dus hoe dichter bij je uitstap-datum) maar waarom blijft ie dan alleen maar dalen?

1 like

Ik zag dat op de website van DEGIRO veel info staat over beginnen met beleggen en wat alles nu precies is. Als ik die info lees/bekijk en goed doorneem, heb ik dan de basics wel in de smiezen of kan ik mn info beter ergens anders vandaan halen?

Op de website van PorteRenee kun je ook veel vinden!

1 like

Ik beleg via DeGiro maar heb nu ook Coinbase gedownload omdat ik hier wat in wil gaan investeren. Vind ik alleen nog wel moeilijk om iets uit te zoeken, welke strategie e.d.

Wij willen in januari ook gaan beleggen (als we onze spaarpot buffer weer op ons minimale bedrag hebben). Dan kan er weer iets minder naar de spaarrekening en de rest beleggen.

We twijfelen over Meesman, Brand New Day of DeGiro. Ik vind DeGiro best ingewikkeld? Mijn vriend komt daar wel uit. We willen beginnen met een maandelijkse inleg a €200. Ben benieuwd waar jullie ooit zijn begonnen?

Ooit gestart met DeGiro, het goedkoopste als je vooral wil beleggen in de indices die zij gratis aanbieden. Ik vormde mijn eigen ‘portefeuille’ met Europa, VS, wereld en Azië exposure. Aandelen en obligaties. Extra geld erin als ik dacht dat het een goed moment was. Maar omdat ik teveel twijfelde over de timing en de mix en je die steeds zelf moet herbalancerem, overgestapt naar Binck Forward. Daar gaat nu elke maand een vast bedrag heen, belegd op basis van ‘offensief’ profiel. Passief beleggen is in die zin veel relaxter :slight_smile:
Misschien dat ik ooit nog actief in (Individuele) aandelen ga beleggen, als je er tijd voor hebt is het best leuk. Vooral als het goed gaat :laughing:

Ik beleg via Degiro in indexfondsen (specifiek één). Dat vind ik in ieder geval heel makkelijk! Ik leg in dat fonds standaard 150euro per maand in en doe dit voor de lange termijn.

@Flippie en @VanderWoodsen in welke indixfondsen beleggen (of belegden) jullie bij DeGiro? Ik ben net gestart en nog een beetje zoekende naar een voor mij passende ‘strategie’.

Ik in Vanguard (wereldwijd; FTSE ). De site van Financieel Onafhankelijk en het boek “Blondjes beleggen beter” vond ik wel fijn om uiteindelijk een keuze te maken!

1 like

Ben wel benieuwd wel aandeel bij jullie tot nu toe het meeste heeft opgeleverd?

Bij mij is dat verrassend genoeg VanGuard FTSE all world: +440 euro (+12%)

In percentages is het Mastercard: +31%

Ik ben sinds januari bezig met beleggen en heb vooral sinds corona heel veel bijgelegd.

edit: dit is uiteraard maar een momentopname en kan morgen alweer compleet anders zijn

Wat een leuk topic! Ik ben vorige maand begonnen met beleggen via degiro. Ik vind het heel interessant en leuk maar heb helaas niet veel mensen om me heen met wie ik kan sparren/delen, dus extra leuk dat dat hier kan!
Ik twijfel al een tijdje over shell vanwege het dividend. Zijn er hier mensen met ervaringen/tips?

Hmm, ik heb net deze blogpost gelezen over DeGiro. Zijn anderen ook na aan het denken om over te stappen naar iets anders?

1 like

Ik twijfel hier ook over maar omdat ik tot nu toe maart 1 aandeel heb (Galapagos) blijf ik nog even tot ik er meer over heb gelezen. Dat ene aandeel had ik voor 119 gekocht toen het enorm omlaag ging maar nu is het nog verder gedaald dus tot nu is het nog geen succes :joy:
Ik wil uiteindelijk vooral in etfs beleggen, maar wil ook een paar aandelen voor de fun en gezien de lage koers wilde ik daar eerst mee beginnen.

1 like

Ik heb niet geheel het geduld om het artikel door te lezen :sweat_smile: maar op beurs.nl las ik het volgende: ‘Begin juli kondigde DeGiro in een mail voor klanten aan dat de geldmarktfondsen binnenkort worden vervangen door een bankrekening bij Flatex. Vanaf dat moment valt geld dat op cashrekeningen wordt aangehouden wel onder Het depositogarantiestelsel waarbij 100.000 euro via een overheidsregeling is gegarandeerd, mocht Flatex/DeGiro failliet aan.‘
De boete (gebaseerd op acties uit het verleden) zou voor mij geen belemmering zijn om te blijven beleggen bij DeGiro. Boete technisch zijn de grote drie banken bijv niet vrij van blaam en dat heb ik persoonlijk ook niet gezien als reden om over te stappen.
Misschien was jouw aanleiding tot het heroverwegen van de giro echter wat anders?