Gelukkig, was even bang dat ik was gehackt oid. Bedankt voor het checken!
Mij lukt het wel. Al is het inmiddels 2 uur later. Lukt het bij jou ook weer?
Ja!
Leuk dat dit topic er is, ik had hem eerder nog niet gespot!
Ik beleg zelf via Peaks en Semmie, lekker makkelijk en laagdrempelig. Ik investeer alleen in duurzame fondsen met gemiddeld risico nu, maar wil later ook aandelen kopen bij specifieke beursgenoteerde bedrijven. Daar wil ik nog een keer goed voor zitten om te kijken welke bedrijven me aantrekken. Ik denk dat er ergens in het aankomende jaar nog wel een flinke dip in de markt komt (omdat we dan de economische gevolgen van de Corona crisis echt gaan merken, als er veel ontslagen en faillissementen gaan komen) dus wil dan wat meer in één keer gaan kopen. Klinkt heel lullig nu ik het zo opschrijf, en ik besef me ook zeker dat achter die ontslagen echte mensen zitten die er door geraakt gaan worden, maar het is wel de realiteit en daar kan je goed op inspelen.
Verder beleg ik vooral voor de lange termijn, ik stort maandelijks geld en af en toe kijk ik er naar en denk ik “oh ja leuk”, maar doe nu er verder niks mee haha. Ik zie het meer als een spaarrekening met meer (kans op) rendement aangezien de spaarrente nu vrijwel 0 is. Het zijn geen hele hoge bedragen en heb daarnaast ook nog een gewone spaarrekening dus dat kan nu nog prima, het is geld wat ik kan missen.
Hoe zijn je ervaringen met Peaks? Doe je dit al lang? En weegt het rendement op tegen de kosten voor jou?
Heb vandaag me vandaag ook aangemeld maar twijfel of het (door de kosten en relatief lage inzet) rendabel is… aan de andere kant zie ik het ook als een manier om ongemerkt wat extra’s opzij te zetten.
Ik doe het nu ongeveer een jaar, ik beleg met mijn wisselgeld en leg soms los een paar tientjes in, als de koers gunstig is. Verder hoef ik er niet naar om te kijken en zie ik het inderdaad als een makkelijke manier om ongemerkt een potje op te bouwen. Ik vind het het daarom de kosten wel waard, je betaalt voor die service en zo wordt bijna alles voor je geregeld. Je moet het wel echt zien als een langetermijn investering, als je het een paar maanden doet is het inderdaad niet zo rendabel, maar na een tijdje heb je meer winst dan kosten gemaakt en dan is het het wel waard.
Als je op een laagdrempelige manier wilt beleggen met nog minder kosten zou ik Semmie aanraden, daar betaal je echt heel weinig en wordt ook alles voor je belegd, je hoeft alleen zelf te kiezen hoe en wat en een automatisch incasso in te stellen.
Ik heb van allebei trouwens nog wel zo’n vriendencode en als je die gebruikt krijgen we allebei 15 euro cadeau, pm maar als je die wil haha
Ik heb hiervoor voor Peaks gekozen, niet per se om het beleggen, al is dat wel leuk om zo te kunnen proberen. Maar vooral om extra geld opzij te zetten naast mijn vaste spaarbedrag, zonder dat je het echt voelt in je portemonnee. Moet zeggen dat het wel goed werkt voor me, heb ingesteld dat ik elke dag een euro wegzet + mijn wisselgeld. En net zoals @Dombo inderdaad als de koers gunstig staat ook af en toe een paar tientjes erbij.
Wil ooit wel wat serieuzer gaan kijken naar beleggen dus wel leuk om hier wat tips te lezen
@crazyvibes @Dombo dank! Ik ga het iig een paar maanden proberen. Ben vooral ook benieuwd hoeveel ik “ongemerkt” kan wegzetten.
Semmie ga ik nu (nog) niks mee doen, heb ook aandelen via DEGIRO & een paar via mijn eigen bank dus vind het nu wel even genoeg! Maar mocht ik Peaks zat zijn, maak ik er graag gebruik van!
Mn trackers staan alweer in de plus! En ik heb vorige week alibaba gekocht en dat gaat ook lekker (als t weer gaat dalen als trump wat geks zegt ga ik wel bijkopen).
Ik twijfel trouwens of ik Exxon of BP of Saudi aramco zal kopen. Oliemaatschappijen staan nu echt laag en ik verwacht dat dit nog wel even zo zal blijven maar dat ze volgend jaar (als oa vliegverkeer weer gaat toenemen) ze weer naar het “oude” niveau gaan.
Maar ik verwacht dat van t najaar de kans erg groot is dat er nog een algeheel grote dip gaat komen (goed moment om short te gaan (haha ga ik nooit doen))
Ik ben precies begonnen met beleggen net voor de coronadip. Toen ben ik dus meteen geld verloren, maar ik kom langzaam weer uit de min. Ik weet natuurlijk ook wel dat ik beleg voor de lange termijn en dat deze dip dus niet heel veel uitmaakt. Toch twijfel ik nu over het volgende: ik wil graag extra geld gaan inleggen. Zou dat handig zijn om nu te doen (als er waarschijnlijk weer een dip aankomt), of zou ik het beter vast kunnen houden tot de beurs stabieler is? Als ik het geld nu niet ga beleggen, dan staat het op mijn spaarrekening, waar er qua rente natuurlijk ook vrijwel niets gebeurt.
De beurs is niet te voorspellen uiteindelijk. Dus zou gewoon lekker nu direct inleggen, of een bedrag verspreid over een paar weken inleggen!
Kijk, nu ik dit lees merk ik dat ik wel wist wat ik ging doen, maar dat er even bevestiging nodig was. Dankjewel!
Ik vind het echt cool dat jij “echt” belegt, echt aankoopt en verkoopt zelf. Ik stop iets in een fonds, doe m’n ogen dicht en hoop dat het goedkomt haha.
Ik beleg in een mixfonds, doen anderen dat hier ook? Ik heb nu steeds voor één fonds gekozen met het gemiddelde risico. Maar kan natuurlijk ook inleggen in eentje met minder en eentje met meer risico. Hoe doen jullie dit? Alles op één fonds of ook verspreid inleggen? Ik merk dat ik het heel lastig vind om uberhaupt te beleggen en nu ik gestart ben wil ik eigenlijk gewoon automatisch maandelijks gaan inleggen zodat ik er niet meer naar hoef te kijken.
Ik heb een paar maanden geleden Signify gekocht (van Philips) en daar heb ik 35% rendement op hahaha. Voel me echt een pro Echt jammer dat ik er maar 200 euro in heb gestopt ipv 2000. Ik had eerst alleen ETF’s maar deze aandelen waren als test. Gaat tot nu toe dus goed! Maar weet niet of ik er nog meer wil kopen, is toch ook wel tricky
Haha ik heb niet zoveel hoor. En was eerst van plan om vooral in trackers te gaan maar vind het echt leuk om ook gewone aandelen te hebben (Maar heb er dan echt maar 3 ofzo van 1 bedrijf😂).
Maandelijks iets inleggen en niet meer naar kijken kan je ook spreiden. Driekwart in laag risico en een kwart in een hoger risicofonds? En als je vindt dat er teveel in je hoge risico komt gedeelte verkopen (en hopelijk cashen)?
@Puzzelmeiske uiteindelijk haal je het hoogste rendement door gewoon altijd bij te blijven kopen. Ik weet niet wat je bedoeld met extra geld inleggen, boven je maandelijkse standaard bedrag? Als je echt extra geld wil inleggen kan je wachten als je denkt dat alles nog een keer gaat zakken maar het is 0 garantie dat dat ook echt gebeurt. Dus
Ik zou persoonlijk wel altijd een buffer op mn spaarrekening willen houden…
Ja, ik hou sowieso een buffer op mijn spaarrekening, maar door een meevaller werd die buffer groter dan nodig was en wilde ik de rest dus weer gaan beleggen.
Ik heb eigenlijk geen vaste maandelijkse inleg. Mijn plan was om ‘extra’ geld dat ik had te gaan beleggen, dus op sommige momenten meer en op andere momenten niet. Er gaat nu wel maandelijks een bedrag naar mijn spaarrekening. Zou je aanraden om maandelijks een beetje te beleggen ipv af en toe meteen een hele som?
Dat laatste hangt af van hoe je wil beleggen. Beleg je in aandelen of eerder fondsen/ ETF’s? Spreek je van een groot bedrag of eerder klein?
Geraak je met je investering uit je kosten(makelaarsloon)en taksen?
Bij aandelen zou ik niet vast maandelijks extra investeren omdat je echt kijkt naar een interessant koopmoment. De beurs verandert constant en de ene dag is beter dan de andere.
Ik raad zeker aan om naar holdings te kijken voor wie in aandelen wil investeren met zo min mogelijk risico.
Wat leuk dat dit topic wat actiever wordt!
Ik heb vooral Northern Trust beleggingsfondsen: world, emerging markets en sinds kort small caps. Daarnaast nog een paar losse aandelen voor de fun. Shell heb ik gekocht toen ze laag stonden (rond de 14), maar inmiddels zijn ze nog verder gezakt. Flow traders heb ik laatst ook een aantal van gekocht en die zijn al een paar procent gestegen. Twijfel ook of ik galapagos wil kopen of dat het nu al te laat is, ze zijn alweer iets aan het stijgen.
Wat is het doel waarmee jullie beleggen? Ik wil eigenlijk graag met vervroegd pensioen en financieel onafhankelijk worden, maar als ik al die tools gebruik om het uit te rekenen dan betwijfel ik of ik dat ooit ga redden haha
Wat @Daelyss ook al zegt. Het is heel persoonlijk en hangt er vanaf wat je doelen zijn.
Ik kan wel delen wat ik doe, ik zet elke maand 100 euro naar mijn giro en soms meer als ik wat overhou (which is neverrrr ). Ik spaar een beetje in mn vrije ruimte en afhankelijk van hoeveel dat is koop ik trackers en/of aandelen (maar dus niet zoveel). Ben hier vorig jaar mee begonnen dus het is nu wel de moeite maar niet echt een heel hoog bedrag.
@Wonderland nice mijn vriend is twee maanden geleden in Galapagos gestapt… hij heeft er nog wel vertrouwen in maar moest wel even slikken.
@Molotov ik vind elon musk een douche dus zou nooit in tesla stappen (en ik geloof er niet in op de lange termijn). Ik heb me niet echt verdiept in split stocks verder, dus ik weet t verder niet…
InBev/Heineken zit ik ook over te denken! Denk dat daar ook nog groei in zit.