Beleggen/investeren

Ik ben gestart toen de koersen zo laag stonden een paar weken geleden, dus sta dik in de plus nu al. Ben benieuwd hoe het zich nog gaat ontwikkelen, of het weer gaat dalen of dat de stijgende trend voorlopig aanhoudt.

Mijn tracker staat nog in de min maar heb basic fit gekocht en dat gaat wel ok.
En net shell gekocht :sunglasses: ik verwacht dat als de economie weer gaat opstarten de olieprijzen als eerste gaan stijgen.
Ik vind losse aandelen ook best leuk om te hebben voor erbij. Dus ik denk dat ik nu 80/20 wil in trackers/aandelen.

Verder verwacht ik eigenlijk dat er nog een grote daling gaat komen, ik denk dat de bodem nog niet in zicht is.
Maar stil zitten wanneer je geschoren wordt en afwachten maar.

Die opmerking over Shell aandelen hierboven doet me denken aan een artikel dat ik laatst heb gelezen in de Volkskrant:

Tldr; deze gast heeft een ngo opgericht om collectief aandelen van bedrijven als Shell te kopen en hiermee duurzame veranderingen probeert door te voeren binnen die bedrijven.

Het interview sprak me wel aan want mijn manier van beleggen is niet perse heel duurzaam. Ik moet me er nog iets meer in verdiepen maar vinden jullie het ook wel interessant.

2 likes

Mag ik vragen welke je hebt gekocht?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Zojuist bericht gekregen dat de rente op mijn spaarrekening 0% wordt dus gelijk ingeschreven bij de giro. Helaas ben ik pas 15000 in de rij :sob: iemand nog andere aanraders van platformen waar je makkelijk op kan starten of websites waar ik tips uit kan halen?

Zo stom dat ik hier ons eigen platform niet kan aanbevelen.
Maar als je zelf wilt beleggen: Lynx, Binck, Keytrade, Deutsche Bank. Die laatste is wel duurder qua tarieven. @wortel

1 like

Ik ben bijna door de rij heen bij degiro en moet nu nadenken of ik een basic of custody account wil. Heeft iemand tips?

Ik heb me op een paar blogs ingelezen toendertijd en ik voor een custody gekozen. Had op een paar blogs de voors en tegens gelezen (durf ze niet meer zo hier te typen want weet het niet precies meer) en dit voelde wat veiliger/fijner. Volgens mij is het wel zo dat bij hoge bedragen dit wel in de kosten gaat lopen.

Ik heb basic gekozen (geloof dat porterenee dat aanraadde) en heb sinds een week een account maar weet niet zo goed hoe het verder werkt (als iemand tips heeft :raised_hands:t2:) dus heb er daarna nog niks mee gedaan…

Nu ben ik echt benieuwd wat jouw platform is haha maar ik ga eens kijken daar die je noemt, dankjewel!
@Molotov ik heb daar ook een rekening dus ga daar ook eens kijken

1 like

Ik heb custody gekozen. Wat ik ervan begreep is dat ze jouw geld dan ook niet weer zelf kunnen beleggen en dat is dus veiliger. Maar, als je veel dividend wil opstrijken is het ietsje nadeliger want daar betaal je extra over

Ik heb een basic, na diverse blogs te.bebben gelezen o.a. op Portorenee en Financieel onafhankelijk duidelijke informatie over te vinden!

Ik heb een - mogelijk domme haha- vraag t.a.v. dividend uitkering. Dit is van te voren bekend wanneer het plaatsvindt toch? Ik heb nu EFT Vanguard bijv en die keert op 16 juni weer dividend uit. Stel je koopt op 15 juni aandelen extra erbij, mag dat dan? Dus het timen van kopen met timen dividend uitkering.

Zover ik weet mag dat gewoon, maar is de kans groot dat de waarde van de aandelen na de dividend uitkering ook zakt. (en voor de uitkering wat hoger ligt). De vraag is dan natuurlijk altijd of het waarde verlies groter is als de uitkering of niet…

1 like

Nou die wachtrij stelt ook niks voor, ben er nu al doorheen. Dit weekend dus maar eens mijn account activeren en mijn eerste aandelen gaan kopen :scream:

2 likes

Nee nog niet, maar ik wil denk ik niet voor losse aandelen gaan maar voor eft’s.

Dat is een goede stijging! Zo hoop ik over een tijd ook te kunnen berichten :wink:

In maart begonnen met beleggen, net tijdens het begin van de corona-troubles. Eventjes veel belegd voor mijn doen (750 euro) en nu wil ik hooguit 50 euro per maand beleggen. Het eerste dividend is ook al binnen. Nu had ik na veel lezen onder andere VWRL gekocht, maar ik kwam erachter dat je dan ook in tabak, kernwapens en landmijnen belegt. S&P valt voor mij dan ook af. Zit nu naar een tracker te kijken voor de Britse index, maar dan vertrouw ik weer de Brexit niet. Dus de jacht naar een duurzamere, maar spreidende ETF gaat door.

Misschien is dit artikel voor iemand interessant:

Ben zelf net na ‘de Corona dip’ begonnen met beleggen; paar ETF gekocht en met winst verkocht. Toen een paar andere ETF gekocht maar heb nog best veel geld ‘over’. Aan de ene kant verwacht ik nog een tweede Corona golf en vind ik het zonde om nú te kopen. Aan de andere kant; misschien komt die golf er niet of pas over een jaar. En als ik dat bedenk wil ik wel graag iets kopen…

Ga me morgen nog even wat beter inlezen maar denk wel dat ik nog wat aandelen ga kopen nav dat artikel.

Kunnen jullie op dit moment inloggen op DEGIRO? Bij mij geeft 'ie telkens een foutmelding.

Bij mij ook!