Afbetalen studieschuld

Door een huwelijk ben je fiscaal partner van elkaar, indien je dat van te voren al niet was.

DUO vraagt gegevens bij de belasting op, dus ik neem aan dat ze informatie ook daar van kunnen afleiden?
Zelf geen ervaring mee want chronisch vrijgezel, maar bij mij staat nu: wij vragen gegevens bij de belastingdienst op. Om mijn draagkracht te bepalen.

Waarom zou je niet nu dan al gaan betalen? Want die schuld heb je toch, of nu al wel betaalt of niet, met het oog op het kopen van een huis.

1 like

Ik hoefde mijn studieschuld niet perse op te geven bij een hypotheek omdat het boven nhg grens is. Wel gedaan maar geen problemen meegehad terwijl het te lenen bedrag wel ruim omlaag ging.
Scheelt dat we met zijn 2 zijn.
Partner telt ook mee voor DUO. Maakte voor mij niet uit moet toch maximale terug betalen per maand. Totale schuld / 180 maanden.
Merk er nu eigenlijk niet veel van. Maar eerste tijd was wel wennen dat bedrag opeens eraf elke maand, dus zou eigenlijk wel meteen mee beginnen.
Zette zelf niet trouw dat bedrag al opzij van te voren.

1 like

Ik snap hier echt geen hol van, vriend en ik hebben allebei studieschuld. Die van hem een stuk hoger dan die van mij. Moeten allebei binnenkort gaan betalen, als ik de rekenhulp invul en ik geef aan dat ik geen partner heb dan moet ik 75 euro per maand betalen. Als ik aangeef wel een partner te hebben en ik vul zijn schuld ook in dan moet ik 155 per maand betalen. In allebei de gevallen is dat wat ik naar draagkracht kan betalen, het wettelijke bedrag is in allebei de gevallen 155. Dus in mijn eentje kan ik naar draagkracht het wettelijke bedrag niet betalen, maar samen met hem wel? Terwijl hij echt een behoorlijke studieschuld heeft en ook een hoog maandbedrag. Hij verdient ook ongeveer 800 netto per maand dan ik trouwens. Maar zijn inkomen maakt toch niet dat ik meer kan betalen aangezien hij zelf ook een schuld af aan het lossen is?

Ik vind dit zo ingewikkeld allemaal joh. En wij houden onze financiƫn helemaal gescheiden, ja we delen de huur en vaste lasten en betalen boodschappen enzo samen. Maar duo bepaalt dan dat je al het geld maar op een grote berg moet gooien en alles samen betalen?!

1 like

Sorry je tagde mij maar ik weet er echt niet zoveel van hoor!

Maar heeft je hypotheekverstrekker dan niet om je schuld gevraagd? ā€˜Je hoeft het niet op te geven als je geen nhg neemt/er niet voor in aanmerking komt.ā€™ is namelijk wat veel makelaars zeggen omdat je als je het verzwijgt in de problemen komt met je nhg maar officieel is het nog steeds fraude om het te verzwijgen, of je nu een nhg hebt of niet. Tenzij de bank er niet om vraagt natuurlijk maar dat heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.

1 like

Ik zou goed kijken wat het stopzetten nu voor verschil maakt en of dit ook over de langere termijn een gunstig moment is om te stoppen. De rente is momenteel 0 en mogelijk blijft dat zo, maar het kan ook zijn dat deze over enkele jaren weer stijgt. De maanden die je stopzet komen er aan het eind van de rit weer bij. Ik kan me voorstellen dat er momenten komen waarop stopzetten een nog wel grotere opluchting kunnen zijn.

Fiscaal partner waren we al, dus ik ga er voor nu maar ff vanuit dat er dan niks wijzigt. Thanks voor je antwoord iig!

Nee volgens mij niet. Maar heb het wel aangegeven, dus weet niet wat er uit zou gekomen zijn als ik het niet deed.
Zit ook niet bij een bank voor een hypotheek.

1 like

Er is bij mij ook nooit naar mijn studieschuld gevraagd bij het afsluiten van een hypotheek, omdat het aankoopbedrag boven de NHG grens zat. Niet door de hypotheekadviseur en ook niet door de verstrekkende partij. Heb het ook niet zelf afgegeven. Je hebt geen recht op garantie dus maakt het niet uit. Is geen fraude in deze situatie.

Vind dit wel echt heel raar. Een bank moet als verstrekker eerlijk inzicht hebben in jouw lasten om te bepalen of je een bepaald bedrag aankan. Als later blijkt dat je het niet kan betalen (er gebeurt bijv iets ernstigs), moeten zij namelijk vanaf het begin het eerlijke financiƫle plaatje gehad hebben. Het is best vreemd dat banken niet naar betalingsverplichtingen vragen.

Een hypotheekverstrekker/financieel adviseur vraagt misschien niet specifiek naar een studieschuld (hoewel steeds meer), maar er wordt altijd een kopie van je schulden opgevraagd. Overzicht van DUO niet aanleveren = verzwijgen dat je een studieschuld hebt. Een hypotheekverstrekker kan er alleen niet makkelijk achter komen.

Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat ze iets gedaan hebben met het inkomen van mijn vriendā€¦ Het maandbedrag was veel lager dan ik eigenlijk verwacht had.

Jouw vraag heb ik toevallig deze week ook nog gepost haha. Inmiddels ben ik erachter dat het dus NIET automatisch wordt doorgegeven aan DUO.
Ik zag alleen staan dat alle maanden dat je een fiscaal partner had, maar het niet had doorgegeven, je termijn wordt verlengd. Dus hoe ik het begreep: Stel je hebt na die 15 jaar nog een bedrag openstaan, wordt dat niet kwijtgescholden maar moet je gewoon langer doorbetalen.
Bij mij is dat dus niet van toepassing, dus ik ga ook niks doorgeven. Heb geen zin in hoger bedrag terwijl ik het op deze manier ook kan afbetalen.

1 like

Het klopt inderdaad dat het maandbedrag omhoog gaat als je met twee inkomens rekent, gezien DUO dan denkt dat jullie beiden meer kunnen betalen per maand. Denk er wel om dat het inkomen van jouw partner alleen meetelt als jullie een verbintenis hebben op papier (grofweg gezegd). Denk aan een koophuis, kind, geregistreerd partnerschap etc.
Als jullie alleen maar samenwonen en samen de vaste lasten splitten ben je niet direct partners voor DUO. Dan kun je gewoon uitgaan van die 75 euro per maand.

Edit: Dit is misschien ook handig voor @Duchess

Ja ik heb ook een vriend die dit dus onlangs vertelde. Die grens van de NHG is relatief laag (280.000, maar gaat nu naar 300.000?) dus als je een huis in een stad in de randstad gaat kopen dan ben je daar al snel overheen volgens mij. Maar vraag me dus af of ze dat echt als frauderen zienā€¦ altijd wordt gehamerd op die NHG, maar niet perse dat het fraude is om het niet te noemen. Wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn?

1 like

Goed punt! Dank je wel!

Anderzijds hangt het ook af wat je met die tijdelijke besparing gaat doen! Indien je nu onvoldoende spaargeld hebt om de kosten koper te kunnen betalen van een toekomstige koopwoning, dan kan het evt ook handig zijn om terugbetaling van je DUO-schuld uit te stellen en dat bedrag te gaan sparen.

1 like

Even van de site van het OM gekopieerd; ā€œFraude is ā€˜opzettelijke misleiding om onrechtmatig voordeel te verkrijgenā€™. Volgens de site van de Rijksoverheid ben je wettelijk verplicht om jouw studieschuld te melden bij het aanvragen van een hypotheek. Mocht je dit niet doen wordt dit dus als fraude gezien, want je misleid de hypotheekverstrekker om hier financieel voordeel van te krijgen. Nu is hypotheekfraude wel andere koek dan het verzwijgen van je studieschuld, maar het is wel een strafbaar feit.

Bij het regelen van de hypotheek hebben we mijn schuld wel genoemd en die van mijn vriend. Omdat ik nog geen betalingsverplichting heb en we zelf hebben berekend dat we de combi van hypotheek en beide studieschulden met gemak kunnen dragen, heeft de hypotheekadviseur mijn schuld niet opgegeven. En de bank heeft er niet om gevraagd. Die van mā€™n vriend is wel opgegeven.