Wat ik me nog afvroeg: als het inkomen van je partner meetelt, telt het feit dat hij/zei ook een studieschuld heeft en die moet betalen dan ook weer mee in de draagkracht? Want stel ik heb schuld en mijn partner niet dan kunnen we toch meer aflossen dan als we allebei schuld hebben?
Ons is ook nooit om studieschuld gevraagd. Ik heb er wel 1, mijn partner niet. Hypotheek is alleen op zijn loon gebasseerd.
Volgens mij gaat DUO daarmee akkoord, mits je de volledige periode naar volledige draagkracht aflost. Dus het inkomen van je partner laat meetellen. Edit: Wat hier staat klopte niet, volgens het nibud wordt het restbedrag automatisch kwijtgescholden.
Er gaat alleen van die schuld af wat je daadwerkelijk betaalt. Er is geen wettelijk bedrag volgens mij? Of je betaalt naar draagkracht, of je betaalt schuld/180 termijnen (even afgezien van rente en shit)
Kwijtschelding gebeurt sowieso pas na de volledige termijn, niet tussendoor. Ik heb zelf nog nooit onder het bedrag/180 betaald, maar ik kan me voorstellen dat je qua draagkracht misschien wel moet compenseren voor jaren dat je draagkracht te laag was, om zo toch je schuld volledig in te lossen. Dat lijkt me nochtans de logische optie, maar heb er persoonlijk geen ervaring mee
Ging je ook meer verdienen?
Wat een verdrietig topic
Het maakt mij wel erg bewust van mijn schuld. Net even ingelogd bij duo en ik zie dat ik al over de helft ben. Toen mijn opa overleed heb ik geld gekregen (10k) en dat heb ik rechtstreeks doorgeboekt baar duo. Dat deed een beetje pijn op het moment zelf, maar nu ben ik er blij mee.
Mijn ‘meevallers’ zoals 13e maand, vakantiegeld en belastingteruggaaf stort ik ook gedeeltelijk naar duo. Bijv 40% van zo’n meevaller.
Juist door die extra aflossingen is mijn maandbedrag vastgesteld op maar 90 euro. Ik spaar ook een hoop, en dat wil ik blijven doen, maar heb nu wel besloten om mijn salarisstijging van aankomende feb (krijg er € 300 bruto bij, dus laten we zeggen € 180 netto) te laten doorwerken in mijn maandbedrag. Dan ga ik € 130 betalen. Ik wil gewoon van die schuld af!!
Liegen of verzwijgen van mijn studieschuld durf ik gewoon niet aan. Ik zou mijn baan kunnen verliezen als het uitkomt.
Voor de mensen die berekend hebben dat de boel wordt kwijtgescholden… is dat een beetje sarcastisch of ga je daar echt van uit? Je hebt super lang om af te lossen. De kans is toch groot dat je draagkracht enorm toe gaat nemen?
Waarom is dit van invloed op je baan? Dat klinkt nogal heftig.
Ja tuurlijk, maar dat is ook omdat ze eerst naar je schuld gedeeld door het aantal resterende maanden kijken, en dat het eigenlijke maandbedrag is. Dat verlagen ze als ze vinden dat jouw salaris dat niet kan dragen. Maar ze berekenen je maandbedrag niet als percentage van je loon ofzo, het is wel eerst gebaseerd op een berekening waarmee je alles terugbetaalt.
Meer in het algemeen: Ik zou iig niet gaan anticiperen op kwijtscheldingen in de toekomst ofzo. Het is in je twintiger jaren misschien moeilijk voorstelbaar dat je ooit veel gaat verdienen, maar je hoeft niet eens absurd veel te verdienen (modaal of meer) om honderden euro’s per maand af te moeten lossen als je schuld een beetje hoog is. Ik zou verder ook niet panikeren en gewoon goed in de gaten blijven houden dat je bedrag naar draagkracht berekend wordt en dan hoef je er heus geen honger voor te lijden. Het was helaas geen cadeautje elke maand, je moet het toch echt teruggeven
Er wordt van mij in mijn werk nogal integer gedrag verwacht en het verzwijgen van mijn studieschuld zou niet integer zijn… En ik mag zéker geen strafblad hebben
Oooh je bedoelt bij de aanvraag van je hypotheek! Ik dacht even dat je bedoelde dat je het op je werk moet vertellen
Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik kom er totaal niet uit. De brief en online rekenhulp lijken elkaar tegen te spreken of ik snap het niet en dat laatste is goed mogelijk help.
(Lulverhaal weg)
Volgens mij zijn die bedragen wat je maximale maandbedrag zou kunnen zijn, dus niet specifiek voor de hoogte van jouw studieschuld!
Ik word echt gek. Wij hebben het huis van mijn vriend verkocht, daaruit fikse overwaarde gehaald waarmee we mijn studieschuld willen afbetalen. Op papier zijn mijn vriend en ik niks van elkaar, waardoor het natuurlijk als een schenking wordt gezien. Maat dan moeten we 10.000 extra belasting betalen. Is er een manier om het op een andere manier te doen?
EUR 10k extra belasting is wel heel veel, ik kan me niet voorstellen dat je studieschuld zo hoog is. Een optie is om de schenkingsvrijstelling te gebruiken van EUR 2,1k en stapsgewijs je studieschuld daarmee aflossen.
Ja die 10000 komt omdat we dus niks van elkaar zijn, hij wordt niet gezien als mijn samenwonen partner oid. Dus volgens de belasting is het gewoon een vreemde. Dan mag je 2100 belastingvrij schenken
Je kan op de duo website toch met ideal betalen. Kan hij niet gewoon met ideal betalen? Het hoeft toch niet per se op jouw rekening te staan. Of denk ik nu te simpel?
Ja
Is het geen optie om fiscaal partners te worden? Is een heel stuk goedkoper (Samenlevingscontract kost amper wat) en als hij zo’n groot bedrag voor je aflost is het aardig serieus toch?
Wellicht een optie als jullie hierna een huis gaan kopen: je mag tot een ton belastingvrij schenken voor de aankoop van een eerste huis. Wellicht mag dit ook als je het geld gebruikt voor een schuldenaflossing om het kunnen kopen makkelijker te maken? Maar dat zou je even goed moeten nakijken.
@Eendagsvlieg als hij een rekening van haar naam betaalt is dat alsnog een schenking.
Waar gaan jullie wonen dan? En hebben jullie geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap of iets in die richting nodig als hij meer dan €35.000 aan je wil geven? Voor de aankoop van een huis mag hij je €100.000 belastingvrij schenken, als jullie een geregistreerd partnerschap aangaan daalt de schenkbelasting met 2/3e, dat scheelt ook al.