Afbetalen studieschuld

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik met een hypotheek adviseur een hypotheek uitzoeken. Deze persoon zoekt ook naar de beste optie voor jouw situatie en kan ook helpen met dingen als familie bank.

Ook heb ik in het begin 5k afgelost en daar gierend spijt van @micki want ik had liever dat geld aan andere dingen besteedt en het had nauwelijks invloed op mijn maandbedrag. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vond dat toen ook een super goed idee (had ff paniekmomentje :joy:) en nu denk ik echt had ik nooit moeten doen.
Ik had/heb trouwens ook best een hoge schuld (betaal 200 euro per maand volgens de oude regeling) en ben meteen begonnen met aflossen toen ik een baan had. Zodat ik meteen al aan zoā€™n bedrag gewend was. Dus dat vind ik wel een goeie tip :grimacing:

Hahaha ik kreeg bericht dat ik het volgend jaar ā‚¬0 pm moet aflossen.
Nu was het ā‚¬69

Vooruit dan maar hĆØ.

Het hele probleem van mijn studieschuld is, ik ging in BelgiĆ« studeren en dan krijg je OV compensatie pm, heb toen geprobeerd dat te stoppenā€¦ ging allemaal niet bla bla bla.
Ik heb zelf een studietraject samengesteld dus niet het gehele programma doorlopen en ik wist dat DUO dat niet als een diploma ging zien dus ik wilde dat geld niet.
Nu zit ik ja met de gebakken peren.

2 likes

Als je ā‚¬20.000 aflost en daardoor ā‚¬0 spaargeld overhoudt kun je alsnog geen huis kopen, want je moet de kosten koper zelf betalen. Als je nou voldoende overhoudt na het aflossen zit er nog wel wat in om het af te lossen, maar dan heb je ook geen rode cent liquide om inrichting of een pot verf te kopen, ook niet de meest ideale situatie als je net een nieuw huis koopt.

1 like

Ohja logisch! Ik verkeer sowieso niet in die positie hoor helaas maar was benieuwd. @millefeuille

Zijn hier ook meiden die de inflatie meeberekenen? Ik heb zelf een schuld van 40k om over 35 jaar af te lossen. De rente is 0% en de inflatie zo rond de 2% dus ik ben van plan om 35 jaar lang het minimum af te betalen als die verhouding zo scheef blijft. Zijn er meer die dat zo doen? Ik heb veel meer aan mijn spaargeld dan aan nu een klein deukje in die lening te slaan.
Heb ook ergens de hoop dat de overheid een coulance programma instelt voor het leenstelsel want vind het echt zot dat ik zoā€™n hoge schuld heb vergeleken met mensen die een jaar eerder zijn begonnen.

3 likes

Ik ben nog niet begonnen met afbetalen maar ik heb zo wel gedacht tijdens het opbouwen. ā€˜Die euro die ik nu leen is straks veel minder waard.ā€™ Haha.

Hier heb ik ook over nagedacht en ik vind het echt lastig. Heb ong. 30.000 euro schuld, rente is 0% en minimaal bedrag is per maand is iets van 60 euro. Ik heb dat nu verhoogd naar 150 euro. Ik heb een partner die ik niet mee laat tellen, dus moet over 30 jaar klaar zijn.

Aan de ene kant wil ik niet snel aflossen, want inderdaad zonde door inflatie en lage rente. Aan de andere kant heb ik het nu financieel goed en kan ik het missen. Dat kan in de toekomst natuurlijk ook helemaal veranderen. Ik ben bang dat het dan een blok aan mijn been wordt.

Dit vraag ik me dus ook af. Ik heb een basisbeurs ontvangen in het oude stelsel (die hoef ik dus niet terug te betalen), en ben begonnen met lenen na invoering van het nieuwe stelsel. Ik ben dus begonnen met studeren in het oude stelsel, maar mijn lening valt wel in het nieuwe stelsel. Kan ik dan alsnog kiezen of ik via het oude of nieuwe stelsel ga terugbetalen, of moet het sowieso via de nieuwe regeling?

1 like

Ik had precies ditzelfde idee. De gehele periode het ultieme minimum, maar ik kan nu wel best lekker sparen, dus ik kan me voorstellen dat als ik nog vier/vijf jaar zo door spaar ik mijn studieschuld voor de helft aflos voor we bijvoorbeeld een nieuw huis gaan kopen. Scheelt behoorlijk aan hypotheek en als de markt zo blijft (peperdure huizen) vind ik de impact best groot.

Ik heb vooral gedacht ā€˜elke euro die ik nu leen verdien ik straks 3x zo makkelijk terugā€™, sommige studiegenoten werkten zich dag en nacht het schompes voor ā‚¬7/uur om maar geen schuld te hoeven opbouwen, met alle gevolgen van dien, terwijl we nu allemaal een veelvoud per uur verdienen en geen tijd hebben om het uit te geven :sweat_smile:

10 likes

Leeftijd speelt iig geen rol. Dan heeft het mss toch te maken met de leennormen die veranderd zijn. Anders zou ik ā€˜t ook niet weten!

Ik vind het wel heel interessant om dit topic te lezen. Ik heb er al veel van geleerd, bijvoorbeeld dat meteen afbetalen niet per se het slimste is.
Persoonlijk ben ik opgevoed met geen schulden (hypotheek als uitzondering) maken en als je ze hebt zo snel mogelijk afbetalen naar dat is in dit geval niet altijd slim.
Ben wel blij dat de rente zo laag is, dat scheelt echt.

Ik kan nu ook meer terugbetalen dan ā€˜moetā€™ en dat doe ik ook. Mijn rente is tot 31-12-2022 0% maar ik maak me niet de illusie dat dit altijd zo blijft. Alles wat je nu aflost gaat iig volledig van de schuld af!!

Hehe eens, pro consumption smoothing. Tenzij je veel onzekerheden hebt over je toekomstige inkomen.

Maar er is qua aflossen eigenlijk ook totaal geen universeel advies. In het nieuwe stelsel, met de huidige rentestand is sparen over het algemeen voordeliger dan aflossen. Maar het maakt enorm uit of je hypotheekbedrag 500.000 is en daar 40.000 door schuld vanaf gaat of 300.000 minus 40.000. Of je hard kan aflossen en dan spaargeld overhoudt of niet kan sparen als je harder af lost. Zou sowieso iedereen aanraden om ook goed te kijken wat in je eigen situatie voordelig is.

1 like

Ja dit is inderdaad ook hoe ik er in sta. Ik heb gewerkt om mijn hele studie + huur zelf te betalen al die jaren en heb bij geleend om alle leuke dingen te doen die ik wilde. Veel vakanties, festivals en dagjes weg. Ik kan het nu makkelijk terug betalen dan als ik het toen zelf had moeten ophoesten. Ik had wel 100% baan garantie van mij studie dus dat maakte lenen ook makkelijker
Soms dan knaagt het aan me dat ik zoā€™n schuld hebt maar rationeel is het gewoon slimmer om er lang over te doen.

1 like

Wat @mikselke zegt, ongeveer 1,5x mijn schuld.

1 like

Ik heb vandaag mijn partner doorgegeven bij DUO. Heb sinds maart een samenlevingscontract en had even niet meer in de smiezen dat je dit dan ook nog moet meldenā€¦ Ik vind dat nog steeds apart. Nu afwachten wat er gaat gebeuren met mijn maandbedragā€¦? Ik kon ook nog kiezen of ik dit door wilde geven voor het maandbedrag in 2019 of in 2020. Toen rees er pas echt een groot vraagteken boven bij mijn hoofd. Dan denk ik echt DUO kom zelf met de beste optie voor me. Ik snap dan niet goed wat dan het beste is voor mij om te doen. Ze kijken naar het inkomen van je partner van 2 jaar terug. Dus ik heb 2019 maar gepakt, and now we will waitā€¦

Ik zie dat ik het afbetalen zonder problemen 60 maanden kan uitstellen. Als ik dat niet doe begin ik in januari. Wat zijn jullie ervaringen met uitstellen? Ik heb er nu niet per se een reden voor behalve dat ik in de komende jaren een huis wil gaan kopen in mijn eentje. Alvast dank!

Is het verplicht om je partner door te geven? Ik ben al een aantal jaar aan het terugbetalen volgens het oude stelsel en afgelopen jaar getrouwd. Maar nog geen partner doorgegeven.
Ik vind het eigenlijk ook niet chill als zijn inkomen wordt meegerekend om te bepalen wat ik moet terugbetalen. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om oude stelsel te kiezen.