Afbetalen studieschuld

Ik snap heus wel dat een schuld afgelost moet worden en dat ben ik ook echt wel van plan. Vind het alleen krom dat als ik alleen was er wel evt een deel zou worden kwijtgescholden na 15 jaar.

Als het goed is ga ik in de toekomst wel meer verdienen, dus dan is er sowieso geen sprake van kwijtschelding. Alleen vind ik het vreemd dat als je alleen was dat de situatie dan anders zou zijn, ook al hou je nu wel je financiën gescheiden met partner dus dan zou je draagkracht hetzelfde zijn

Ja snap ik hoor. En zo snap ik ook wel beter wat je bedoelde met je eerdere bericht. Maar zo makkelijk wordt die schuld niet kwijtgescholden, daar zit nog wel een traject aan vast. Bovendien denk ik dat je draagkracht over het algemeen toch wel groter is met een partner, omdat je veel vaste lasten deelt, en ze gaan van gemiddelden uit ipv individuele situaties. Maar ik snap je punt!

2 likes

Ik heb nooit een studieschuld gehad, en ik heb op dit moment geen relatie. Ik vraag me na jullie verhalen dus wel eens af, stel ik krijg een relatie met iemand met een schuld, ben ik daar dan ineens ook verantwoordelijk voor? Of zie ik het dan verkeerd

Je inkomen kan meegerekend worden en dan wordt er van die jongen verwacht om meer te betalen. Het is niet alsof JIJ ineens moet betalen. Maar dat is afhankelijk van hoe jullie je geldzaken hebben geregeld, want als hij door het aflossen minder geld heeft ga jij dat moeten opvangen

2 likes

Ik heb een hoge studieschuld én twee jaar terug een huis gekocht. Studieschuld drukte idd wel zwaar op het maximaal te lenen hypotheekbedrag, maar ik had op dat moment de keuze: of eigen geld inleggen voor de hypotheek of versneld mijn studieschuld aflossen. Ik heb voor het eerste gekozen. Ben ook niet van plan versneld af te lossen oid…

1 like

Hoe zwaar? Als in: weet je het verschil in wat je max kon lenen?

2 likes

Miss een gekke vraag, maar ik stond ooit voor de keuze: oude of nieuwe regeling. Waar kan ik zien voor welke ik heb gekozen?

Obv terugbetalen in 15 jaar is dat ong 1,5x je schuld (althans met leennormen die ik me nog kan herinneren xD) dus 20.000 schuld is 30.000 minder lenen. Bij 35 jaar terugbetalen weet ik het niet, maar dan is het een lager bedrag dan je startsaldo bij DUO.

3 likes

Haha ik wist het ook niet meer, en heb toen gekeken naar hoeveel maanden ik in totaal moet aflossen (staat in Mijn DUO) en daar uit afgeleid of het 15 of 35 jaar was :nerd_face:

Ahhhh jah, duidelijk. Gelukkig zit ik in het oude stelsel.

Mijn schuld werd idd ook 2x meegenomen.

1 like

Ik zie in mijn duo staan ‘partner doorgeven’. Had ik dat zelf moeten doen? Ging er eigenlijk vanuit dat het automatisch was doorgegeven (2 jaar geleden getrouwd).
Verder zie ik ergens 160 maanden staan, dus ik neem aan dat ik het oude stelsel heb gekozen?

Zijn er mensen die zich ingeschreven hebben voor de webinar van DUO van volgende week?

1 like

Als je het oude stelsel hebt van voor 2012 dan moet je het zelf doorgeven

Ze moeten in elk geval met een vaste formule rekenen. Bij rabo was dat toen ong 1,5 de schuld waar je op uit kwam, qua mindering. Maar ik ben er bijna een jaar uit, dus ik weet niet of het in verhouding nu anders is. Hangt ook van de jaarlijkse leennormen en rentes af. Maar zou het heel raar vinden als het ineens 2,5x zo zwaar meetelt? Andere dingen zoals roodstaan en telefoon op afbetaling tellen ook mee, waardoor je minder kunt lenen, zitten die er niet bij?
En is 20.000 het saldo nu of het startsaldo? Want je moet uit gaan van het startsaldo

Stel je hebt 20.000 aan schuld maar ook 20.000 aan spaargeld, zou jij dan met het oog op hypotheek in 1x aflossen of is het als spaargeld meer ‘waard’ voor je hypotheek? Ik dacht namelijk altijd dat 2e. Of verschilt het per situatie?

Dus stel dat je een schuld van 30.000 hebt en je hebt 14 jaar lang elke maand 2000 afgelost en wilt een huis in je laatste aflosjaar kopen, dan heb je nog maar 2000 over, maar bij je hypotheek nemen ze 30.000 mee? Is toch ook niet logisch.

Dan zorg je dat je die schuld volledig afbetaald, zou ik denken. Je moet tegenwoordig toch redelijk wat spaargeld hebben om een huis te kopen. Kan die €2000 er ook nog wel bij.

2 likes

Dat komt omdat het bedrag dat je maandelijks betaalt is gebaseerd op je startbedrag. Maar je kunt het dus wel laten bijstellen als het zo’n groot verschil is, schijnt.

Nee, hypotheekverstrekkers tellen een studieschuld zwaarder mee dan spaargeld, dus spaargeld van 20k streept een studieschuld van 20k niet weg. Aan de ene kant begrijpelijk omdat je met spaargeld van alles kunt doen (boot kopen ofzo, of iets anders onzinnigs) en een hypotheekverstrekker zich moet houden aan de opgelegde leennormen. Aan de andere kant onzinnig want voor een goed financieel advies is het logischer om geld achter de hand te houden en niet alles gebruiken om een studieschuld af te lossen.

1 like